Facel Vega Facel II, 1964
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Facel Vega Facel II, 1964 | Te koop

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Facel Vega Facel II, bouwjaar 1964 (HK2 B167). Kleur zwart gecombineerd met een beige lederen interieur. Deze prachtige Facel Vega Facel II is een topmodel met de 6,7 L V8-motor uitgerust met twee viervoudige Carter AFB carburateurs, de handmatige Pont à Mousson-versnellingsbak met 4 versnellingen, stuurbekrachtiging en airconditioning. Deze Facel II werd in maart 1964 gebouwd in opdracht van het Franse staalconcern USINOR (een vaste Facel Vega klant) en bleef tot 1998 in Frankrijk. De automobiel stond toen bekend als een van de beste in zijn soort in Frankrijk. Helaas vatte de auto tijdens een nacht in de garage van de eigenaar vlam door een kortsluiting in de elektriciteit. De auto brandde ernstig uit met veel schade aan de carrosserie en het interieur. Amicale Facel Holland (AFH) kocht de restanten van de auto in 2005 in opdracht van een ‘captain of industry’ uit Duitsland, die opdracht gaf tot de volledige restauratie door AFH (op het best mogelijke niveau en ongeacht de kosten) waarna de auto werd afgeleverd bij hem in december 2009. De auto is sinds de restauratie in februari 2017 verkocht aan een tweede eigenaar (ook in Duitsland) die de auto tot nu toe koesterde.
Een fotoreportage van de restauratie is uiteraard aanwezig. De auto heeft sinds de restauratie slechts 4200 kilometer gereden en is regelmatig onderhouden. De auto is in augustus 2022 geheel nagekeken door AFH en verkeert in absolute topstaat. Sinds de restauratie won de auto eerste prijzen in zijn klassen op verschillende Concours d'Elégances, zoals het Concours Het Loo in 2014 en op Schloss Ludwigsburg in juni 2016. Verder werd deze prachtige Facel II in januari 2017 door AFH getoond met 10 andere Facel Vega's in een Thematentoonstelling op de Interclassics Maastricht. Dit is een zeldzame Facel Vega Facel II in absolute topconditie, een uitstekende investering en een topexemplaar voor de liefhebber/verzamelaar.

Deze Facel Vega is te koop bij Amicale Facel Holland.
Prijs op aanvraag.

De Facel Vega Facel II is de opvolger van de roemruchte Facel Vega HK 500. Het onderstel van de Facel II is identiek aan dat van zijn voorganger; stalen buizenchassis, onafhankelijke wielophanging met schroefveren voor, een starre as met bladveren achter en schijfremmen rondom. De Facel II is echter voorzien van krachtigere Chrysler V8 motoren met 6.2 en 6.7 liter cilinderinhoud en 390 respectievelijk 400 pk. De 6.7 liter motor is voorzien van twee viervoudige carburateurs.

De carrosserie van de Facel II lijkt in niets meer op die van de HK 500 behalve dat ook deze carrosserie weer veel fraaie stilistische details laat zien. De achterzijde en zijruitpartij hebben zelfs al kenmerken die we deze dagen terug vinden in het "new edge" design van Ford en de conceptcars van Cadillac; een afwisseling van scherpe hoeken en vloeiende rondingen.

De Facel II heeft kunstig gemaakte panoramische voor- en achterruiten en zeer fraai geïntegreerde richtingaanwijzers bovenop de achterflanken.
Het interieur is net als bij de HK 500 koninklijk te noemen; een zeer fraai, naar de hoeken rond weglopend, houten dashboard, schakelaars en hevels die met zorg zijn gemaakt en voorzien van lederen zetels die subliem zitten. De Facel II is voorzien van veel Amerikaanse snufjes die in de jaren zestig in Amerika gemeengoed werden, robuust uitgevoerd en zeer betrouwbaar. De Facel II was een zeer luxe, dure auto, waarvan er 183 gebouwd zijn. In de jaren 1962 en 1963 was de Facel II één van de snelste productieauto's ter wereld net als de HK 500 in de jaren ervoor.

Technische gegevens

6.7 liter Chrysler Wedge V8 motor
carburateur: 2 x viervoudige Carter AFB carburateur
vermogen: 400 SAE pk. bij 5400 tpm.
versnellingen: 4 versnellingen handgeschakeld (Pont-a-Mousson)
topsnelheid: 240 km/u.
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 1800 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Verkoper: Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland