Volkswagen Beetle 1303 Cabriolet, 1979 | € 24.500,--
VW Kever 1303 Cabriolet, jaar 1979. Chassisnummer 1592029676, motornummer AJ140256, fabriek originele “matching” nummers en kleuren. Kleur Diamantzilver metallic (kleurnummer L97A), gecombineerd met een zwart kunstleren interieur en zwart tapijt. Zwarte kap en kapafdekking. Deze super originele VW Kever werd nieuw verkocht in Torrance, Californië, VS. De auto is nog steeds voorzien van alle originele fabrieksstickers en wordt geleverd met de originele boekjes, waarvan er één de originele afleveringsstempel toont! Ook de originele gereedschap set en het reservewiel zijn aanwezig. In 1992 werd deze fantastische VW Kever naar Nederland verscheept; de auto heeft de afgelopen 32 jaar slechts twee Nederlandse eigenaren gekend. Deze prachtige Volkswagen Kever 1303 cabriolet verkeert in een zeer goede originele staat. De carrosserie en het chassis zijn volledig gaaf en er is nooit aan gelast, de auto is in het verleden professioneel opnieuw gespoten. Het originele vinyl interieur verkeert in een zeer goede originele conditie en heeft geen last gehad van de Californische zon. De auto moet tijdens de Amerikaanse jaren vaak in de schaduw of in een garage geparkeerd hebben gestaan. In Nederland werd de auto perfect gestald door echte liefhebbers. Dit is een van de laatste door Karmann geproduceerde VW 1303 cabriolets voorzien van schijfremmen op de voorwielen en benzine-injectie. De auto is voorzien van 15 inch chromen velgen, extra roestvrijstalen verstralers aan de voorzijde, een bagagerek compleet met koffer en een perfect werkende periode-correcte Blaupunkt autoradio. Deze prachtige VW Kever 1303 cabriolet toont alle originele details en is een geweldige vondst voor de liefhebber. Een zeer begeerlijke klassieker om met z'n vieren te rijden en van te genieten!
Deze Volkswagen is te koop bij Altena Classic Service.
Prijs: € 24.500, -.
De Volkswagen "Kever" zoals wij die kennen werd ontwikkeld in het vooroorlogse Duitsland door Ferdinand Porsche. In het derde rijk was er behoefte aan een auto die voor iedereen betaalbaar moest zijn. Ferdinand Porsche had het ontwerp voor deze "Kraft Durch Freude Wagen" (KDF) in 1934 reeds gereed en de eerste kleinschalige productie zou in 1938 aanvangen.
De KDF wagen kenmerkte zich door eenvoud in techniek en constructie waardoor betrouwbaarheid gegarandeerd zou zijn. Een stalen carrosserie op een platform chassis dat rondom was voorzien van torsievering vormde de basis. De motor werd achterin geplaatst en de kofferruimte vond men onder de voorklep. De viercilinder motor was van het boksertype en werd luchtgekoeld.
Pas na de tweede wereldoorlog zou de productie van de Volkswagen serieus op gang komen. De Volkswagen werd wereldwijd verkocht en zou in Nederland liefkozend "Kever" genoemd gaan worden. De Volkswagen Kever werd door de jaren heen steeds verbeterd en kreeg minimale uiterlijke retouches. De motoren kregen een steeds grotere cilinderinhoud; de eerste wagens waren voorzien van 1131 cc. cilinderinhoud, de laatste Europese versies werden geleverd met 1600 cc. cilinderinhoud.
Vanaf 1948 kwam er een vier-persoons cabrioletversie op de markt die werd gebouwd bij Karmann, deze werd gebouwd tot en met 1980. Naast deze bekende Karmann cabriolet werd er tussen 1949 en 1953 bij de firma Hebmüller een tweezits cabriolet gebouwd. Van deze zeldzame versie werden er 696 geproduceerd.
De Volkswagen Kever (in Amerika en Engeland "Beetle" genaamd) zou in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw een ware cultstatus bereiken (denk ook maar even aan de vermaarde "Herbie" films met het eigengereide Kevertje "Ocho" oftewel nummer 53 in de hoofdrol). De Volkswagen Kever wordt nog altijd geproduceerd in de Volkswagen fabrieken te Mexico voor de Zuid Amerikaanse markt. Vanaf 1938 zijn er meer dan 20 miljoen Volkswagen Kevers gebouwd, een productie record.
Technische gegevens
Viercilinder boxermotor
cilinderinhoud: 1584 cc.
vermogen: 60 pk. bij 4000 tpm.
versnellingen: 4, handbediend
topsnelheid: 135 k/u
gewicht: 890 kg.