Saab 96 “two-stroke”, 1962 | € 19.750,--
Saab 96 “tweetakt”, jaar 1962, Kleur grijs gecombineerd met een tweekleurig rood/grijs stof/ kunstleder interieur. Deze schitterende Saab 96 is een origineel Nederlandse auto. De auto is nooit gerestaureerd maar is altijd zeer goed gestald en onderhouden! Met enkele vernieuwingen en nieuw lakwerk in de afgelopen 60 jaar is de auto nog voor ongeveer 85% origineel. Deze Saab is een prachtige tijdcapsule in roestvrije en zeer goede staat! De bruine strepen die u binnenin de deurposten ziet zijn sporen van verkleurde lijmresten. Vanaf nieuw heeft de auto slechts 91.500 kilometer gereden. De auto rijdt, schakelt en klinkt geweldig! Het originele interieur verkeert in prachtige staat, de kofferbak en de motorruimte zijn volledig origineel en schoon. Deze prachtige Saab heeft vanaf nieuw vijf eigenaren gekend, de laatste eigenaar is een fervent Saab-verzamelaar voor wie wij door de jaren heen verschillende Saab oldtimers uit de verzameling hebben verkocht. De driecilinder tweetaktmotor is geheel gereviseerd en alles is up-to-date. De auto is voorzien van een vierversnellingsbak met stuurkolomschakeling, een sportstuur met houten rand en Firestone F-560 banden. Aan de binnenkant van de motorkap staan de handtekeningen van Erik Carlsson en Per Eklund. Deze Saab 96 “tweetakt” is een uniek en super origineel exemplaar voor de liefhebber/ verzamelaar!
Deze Saab is te koop bij Classic Open.
Prijs: € 19.750, -.
Svenska Aeroplan AB, SAAB was van origine een Zweedse vliegtuigfabrikant. Na de Tweede Wereldoorlog besloot de directie uitbreiding te zoeken met de productie van auto’s. De eerste Saab die werd gepresenteerd was de 92. Met alle ervaring uit de vliegtuigindustrie kreeg de 92 een fraai gestroomlijnde zelfdragende carrosserie. De auto werd aangedreven door een DKW tweetakt motor. Saab besloot deel te nemen aan (inter)nationale rally’s waarin de auto zeer succesvol bleek! De Saabs hadden niet veel vermogen maar ze hadden een goede wegligging, uitstekende stroomlijn en ze waren licht. Deze kenmerken gecombineerd met voorwielaandrijving bracht de vele rally successen. Saab werd vooral bekend door onder andere de befaamde rally rijder Erik Carlsson.
In 1960 werd de Saab 96 geïntroduceerd. Net als haar voorganger werd de 96 voorzien van een driecilinder tweetakt motor. In 1966 werd de 96 voorzien van de Ford V4 viertakt motor. De 3-versnellingsbak werd op dat moment vervangen door een volledig gesynchroniseerde 4-versnellingsbak. De stuurkolomschakeling bleef echter behouden, dit zou bij rallyrijden voordelen beiden! Gezien de indrukwekkende Saab 96 rallyhistorie is het een ideale auto om voor historische rally evenementen in te zetten.
Technische gegevens
3 cilinder tweetakt motor
cilinderinhoud: 841 cc.
vermogen: 57 pk. bij 5000 tpm.
versnellingsbak: handgeschakeld (stuurkolom)
topsnelheid: 145 km/u.
gewicht: 845 kg.