Morris Mini 1000 Mk II, 1969 | € 17.500,--
Morris Mini 1000 Mk II, jaar 1969. Chassisnummer 679481, motornummer 99H/59B-14927. Kleur gebroken wit (Old English White) gecombineerd met een zwart vinyl interieur afgezet met zwart tapijt. Deze prachtige Morris Mini wordt geleverd met een volledig bekende en gedocumenteerde historie vanaf nieuw! De auto werd nieuw verkocht in Frankrijk, de volgende eigenaar was de Frans-Hongaarse kunstenaar Victor Vasarely. Vanaf nieuw heeft de auto slechts 48.800 kilometer gereden. Deze begeerlijke Morris Mini werd in het jaar 2000 in Nederland geïmporteerd en heeft slechts één zorgzame eigenaar gehad. Altena Classic Service heeft de Mini rechtstreeks van de eigenaar gekocht. Begin jaren 2000 werd de Mini gedemonteerd, opgeknapt, en nieuw gespoten. Van de werkzaamheden zijn foto’s aanwezig. Ook aanwezig is de oude Franse registratiekaart, een dossier met servicefacturen en documenten, en Franse en Nederlandse gebruikershandleidingen. Bovendien wordt de auto geleverd met een selectie reserveonderdelen. Deze begeerlijke Morris Mini 1000 Mk II is een fantastische tijdcapsule en een prachtig verzamelobject waar de nieuwe eigenaar veel plezier aan zal beleven. Deze Morris Mini rijdt voortreffelijk!
Deze Mini is te koop bij Altena Classic Service.
Prijs: € 17.500, -
De Morris mini zag het levenslicht in 1959 en is nog steeds onder ons. De Mini werd ontworpen door Sir Alec Issigonis (die ook de Morris Minor ruim 10 jaar eerder ontwierp) en wordt algemeen beschouwd als één van de belangrijkste mijlpalen in de automobiel historie.
De Mini is een voorwiel-aangedreven auto; dat was op zich niet zo bijzonder, maar de compacte samenbouw van motor en versnellingsbak en de dwarse plaatsing ervan waren uniek in die tijd. De mini is een erg kleine auto met een lengte van 305 cm, (De VW Kever is bijvoorbeeld 100 cm. langer!), maar het interieur van de Mini geeft voldoende ruimte aan vier inzittenden dankzij het slimme ontwerp. De Mini is uitgerust met een uniek "Hydrolastic" schokdempingssysteem waarbij de verschillende, vloeistofgevulde schokdempers, door middel van leidingen, met elkaar in verbinding staan. In combinatie met de onderstelconfiguratie, met op de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen, is een uniek, skelter-achtig, weggedrag verkregen.
In 1962 werd Morris overgenomen door British Motor Company (BMC). De Morris mini heette vanaf dat ogenblik Austin Mini. Vanaf 1969 werd Mini een separaat merk binnen BMC. Gebaseerd op de 2- deurs Mini ontwikkelde John Cooper (racewagen constructeur van formule 500, formule 3 en formule 1 auto's en een vriend van Sir Alec Issigonis) een sportieve variant; de Mini Cooper. De Mini combineerde een lichte compacte auto, exellent weggedrag en een krachtige motor. Het resultaat was een zeer competitieve bom op wielen; geschikt om rally's te winnen. De Mini Cooper heeft een grootse race historie. Het begon met de overwinning in de Tulpenrally, met Pat Moss (de zuster van Stirling Moss) achter het stuur. Vele successen volgden met als absoluut hoogtepunt de overwinning in de Rally van Monte Carlo met Paddy Hopkirk achter het stuur van de "Works Mini"!!
Het kleine, slimme, bommetje was vele grote, krachtige, sportwagens met enorme vermogens te snel af. De successen van de Mini waren het overtuigende bewijs dat het concept enorm goed was. Resultaat was dat alle fabrikanten het concept gingen namaken. Alle voorwiel-aangedreven auto's in onze tijd kennen hetzelfde basisconcept met de dwarsgeplaatste motor met de aangebouwde versnelllingsbak als de Mini... en juist de zgn. "monospaces" zijn eigenlijk niets anders dan; grote MINI's!
Technische gegevens
4 cilinder motor
cilinderinhoud: 998 cc.
carburateurs: 1 x S.U.
vermogen: 41 pk. bij 5100 tpm.
koppel: 68 Nm bij 2600 tpm.
topsnelheid: 145 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
aandrijving: voorwielen
remmen: trommelremmen rondom
gewicht: 620 kg.