MG SA ‘Keller’ Special, 1937 | € 119.500,--
MG SA ‘Keller’ Special, jaar 1937. Chassisnummer S 2004, motornummer QPHG2418. Exterieurkleur bordeauxrood boven crème wit gecombineerd met bordeauxrood gelakte spaakwielen en een beige mohair kap en kapafdekking. De auto is voorzien van een beige lederen interieur en bordeauxrood tapijt afgewerkt met beige biezen. Het 2,3 liter zescilinder MG SA-model werd geïntroduceerd in 1935. Dit model werd ontwikkeld als een MG-propositie in de hogere klasse van Alvis-, SS- en Lagonda auto’s. Dit MG SA-chassis verliet de fabriek met een sedancarrosserie. In de periode 2002-2009 werd het chassis gerestaureerd en voorzien van een adembenemend fraaie open tourer carrosserie in de stijl van de Zwitserse ‘Keller’-MG’s. De speciale handgemaakte carrosserie met essenhouten frame werd geleverd en gemonteerd door MG SA/VA/WA-specialist SVW Ltd. in Hull. Dit gerenommeerde Britse bedrijf heeft zeven carrosserieën in de 'Keller'-stijl gebouwd. Eind jaren 30 werden twaalf chassis met deze carrosseriestijl gebouwd in een samenwerking tussen de firma's Keller en Reinbold & Christie in Zürich, Zwitserland. Eén van de originele 'Keller'-auto's is nog steeds bekend in de VS. Deze prachtige MG SA ‘Keller’ Special is een van de zeven replica's die door SVW Ltd. zijn gebouwd op originele chassis. Het gerestaureerde en gereviseerde MG SA-chassis is voorzien van originele componenten met enkele upgrades, en de carrosserie is opgebouwd uit een essenhouten frame met metalen panelen en aluminium deuren.
Specificaties en upgrades. De 2,3-liter motor is vergroot tot 2560 cc met een hogere compressie van 8:1. Er zijn grotere (MG VA) kleppen gemonteerd, de krukas is opnieuw geslepen en gebalanceerd. Gemonteerd zijn MGA-zuigers, lagerbussen aan de ‘big-ends’ en een lichter vliegwiel (alle gebalanceerd en gewogen). Er is een ‘snellere’ nokkenas gemonteerd, een verbeterde oliepomp en geharde klepzittingen om het gebruik van loodvrije benzine mogelijk te maken. De radiator werd geüpgraded met een 4-core koelblok in plaats van de originele 3-core en voorzien van een elektrische koelventilator. De originele versnellingsbak is gereviseerd met nieuwe onderdelen en synchromesh. Het chassis en de ophanging zijn verbeterd met telescopische schokdempers, stijvere veren (de tweede veer van bovenaf 1 mm dikker), 72-spaaks spaakwielen met Blockley-banden en een hydraulisch remsysteem met dubbele voorloopschoenen in de trommelremmen vóór. Verder is er een grotere (75 liter) benzinetank gemonteerd en is er EZ elektrische stuurbekrachtiging geïnstalleerd. Het originele hydraulische 'Jackall'-kriksysteem is nog steeds aanwezig op het chassis. Deze prachtige MG SA 'Keller' special verkeert in een prachtige conditie en de auto rijdt en stuurt voortreffelijk! De MG SA is zeldzaam, slechts 2738 werden er gebouwd in de MG-fabriek in Abingdon-on-Thames. Deze prachtige MG SA met ‘Keller’-carrosserie is een echte blikvanger!
Deze MG is te koop bij Classic Open.
Prijs: € 119.500, -.
Technische gegevens*:
Motor: 6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2288 cc
carburateur(s): 2 S.U.
vermogen: 80 pk bij 4200 tpm
topsnelheid: 130 km/u
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
remmen: trommelremmen rondom
gewicht: 1511 kg.
*Bron: The Complete Catalog of British Cars 1895 - 1975
Culshaw & Horrobin
MG historie
MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label.
Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.
De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.
Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!
De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.
© Marc Vorgers
British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.