MG MGB GT, 1966
Verberg foto
Bijgewerkt: 11-April-2024 10:15

MG MGB GT, 1966 | € 19.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

MG MGB GT, bouwjaar 12 september 1966 (eerste registratie 7 maart 1967). Kleur British Racing Green gecombineerd met een zwartlederen interieur afgewerkt met witte biezen en zwart tapijt. Deze prachtige MG MGB GT is nieuw verkocht in Nederland. De auto is op 17 oktober 1966 vanuit het Verenigd Koninkrijk verscheept en op 24 oktober 1966 arriveerde de auto bij MG-dealer Putter in Almelo. De eerste eigenaar was de Deldenaar heer Brugman die directeur was van machinefabriek Brugman in Almelo. Ongeveer anderhalf jaar later ruilde hij de MG in bij Keizer’s Automobielen in Enschede. De MG werd verkocht aan de tweede eigenaar die een VW Kever inruilde, een foto van deze factuur zit bij de documentatie. In 1978 wisselde de auto in korte tijd een paar keer van eigenaar. De nieuwe eigenaar, de heer G. Strengers, heeft de auto uitgebreid laten restaureren en reviseren. De voor- en achterspatborden werden vernieuwd, er werden achteruitrijlampen en een verwarmde achterruit gemonteerd, de gelijkstroomdynamo werd vervangen door een wisselstroomdynamo, en het elektrische systeem werd omgebouwd van positieve massa naar negatieve massa. De motor werd gereviseerd en er werd een 4-versnellingsbak met overdrive gemonteerd. De restauratie en revisie duurde twee jaar. In 1989 werd de MG verkocht aan MG-clublid de heer T. Taselaar. In 1990 ruilde de heer Taselaar de MGB GT met de heer Sieverink die daarvoor de MGB roadster van Taselaar ging restaureren. Als Britse autospecialist gebruikte Sieverink deze MGB GT als visitekaartje voor zijn bedrijf, en hij bezocht klanten en clubevenementen met de MG. In deze periode werd de auto geüpgraded met geventileerde schijfremmen vóór, verstelbare Spax-schokdempers, een Kenlow-koelventilator, een roestvrijstalen uitlaat, elektrische ruitensproeier, halogeen koplampen, een Motolita stuurwiel met houten rand en nieuwe lederen bekleding volgens originele specificaties. In september 1993 werd de auto verkocht aan de huidige eigenaar (MG-clublid) die de auto al ruim 30 jaar koestert! Drie jaar geleden is de auto voorzien van nieuwe lak in de originele kleur. De afgelopen jaren zijn er een ‘high-torque’ startmotor, 123 ontsteking en K&N sportluchtfilters gemonteerd. De MGB is door de jaren heen zeer goed onderhouden en gestald, de auto verkeert in een zeer goede en prachtige conditie. De eigenaar heeft een uitgebreid verslag geschreven van de geschiedenis van de auto. De auto wordt geleverd met een Heritage certificaat en foto's ter illustratie van de historie. De auto beschikt nog over het originele Nederlandse kenteken. De MGB is over het algemeen geen zeldzame klassieker, de linksgestuurde MGB GT met kilometerteller wel; Met deze specificaties zijn er slechts 1477 exemplaren geproduceerd.

Deze MG is te koop bij S2 Classic Cars.
Prijs: € 19.950, -.

De MG B was de eerste MG (Morris Garage) met een zelfdragende carrosserie. De MG B roadster werd gebouwd tussen 1962 en 1980. De vroegere modellen zijn te herkennen aan de chroom bumpers. De latere modellen werden onder invloed van de Amerikaanse regelgevingen op het gebied van veiligheid voorzien van kunststof exemplaren.

Technische gegevens

4 cilinder motor
cilinderinhoud: 1798 cc.
vermogen: 95 pk. bij 5400 tpm.
topsnelheid: 172 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
gewicht: 935 kg. (GT 1040 kg.)

MG historie

MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label. 

Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.

De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.

Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!

De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.

© Marc Vorgers 

British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.

Verkoper: S2 Classic Cars
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: 0031 85 2734060
Goudstraat 23
7554NG Hengelo
Nederland