Mercedes-Benz 560 SL, 1989
Verberg foto
Bijgewerkt: 11-October-2018 13:18

Mercedes-Benz 560 SL, 1989

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Mercedes-Benz 560 SL (R107), jaar 1989. Chassisnummer: WDBBA48D2KA1040XX. Kleur Ivoorwit met een beigeleren interieur en beige tapijt. Originele hard-top (winterdak) in carosseriekleur en een donkerbruine soft-top. Deze fraaie Mercedes-Benz 560 SL is recent geïmporteerd vanuit het zonnige Californië in de USA. De auto verkeert in een excellente originele conditie en de auto rijdt geweldig. De auto toont alle originele Amerikaanse details. Vanaf nieuw heeft deze Mercedes SL 144.601 mijl gereden, de servicehistorie is compleet gedocumenteerd. Het betreft een R107 SL uit de allerlaatste serie en uitgerust met de krachtige en duurzame 5.6 liter V8 motor en een automatische versnellingsbak. De auto is voorzien van de originele 16-inch MB lichtmetalen velgen en is compleet met het originele instructieboekje en het originele boordgereedschap. Indien gewenst kan de auto in overleg worden geleverd volgens Europese specificaties. Een uitstekend exemplaar!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Mercedes 280 SL, 350 SL, 450 SL en de 560 SL (deze laatste uniek voor de USA)  zijn de opvolgers van de 230 SL, 250 SL en 280 SL die wij kennen onder de bijnaam "Pagode". De "Pagode werd gebouwd van 1963 tot 1971, het jaar waarin de nieuwe generatie SL (R107 serie) het levenslicht zag. Wederom was het Mercedes gelukt een strak gelijnd, tijdloos ontwerp neer te zetten. De SL zou het in deze hoedanigheid ruim twintig jaar volhouden. De "nieuwe" generatie Mercedes SL is groter, breder en zwaarder dan de voorgaande generatie. De SL was wederom een perfecte auto betreffende afwerking, rijgedrag en comfort. De nieuwe SL bood nog meer ruimte, comfort en praktisch gebruiksgemak dan haar voorganger. De SL werd geleverd met een achtcilinder motor van 3.5 of 4.5 liter cilinderinhoud of een zescilinder van 2.8 liter cilinderinhoud. De open tweepersoons roadster kan worden voorzien van een hardtop waardoor de auto veranderd in een gesloten coupé.

Technische gegevens*

V8 motor (DOHC)
cilinderinhoud: 5547 cc.
Bosch KE Jetronic benzine injectie
vermogen: 230 pk bij 4750 tpm.
koppel: 373 Nm. 3250 tpm.
topsnelheid: 240 km/u.
acceleratie 0-96 km/u.: 6.8 sec.
versnellingsbak: 4, automatisch
remmen: schijfremmen rondom + ABS
gewicht: 1619 kg.

*Source: Carfolio.com

Mercedes-Benz historie

Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Gottlieb Daimler en Karl Benz. Gottlieb Daimler bouwde in 1901 het eerste voertuig dat nu wordt aangemerkt als de eerste "automobiel". Deze auto noemde hij naar zijn dochter Mercedes. De merknaam van Daimler zou vervolgens ook Mercedes worden.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.

Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.

In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.

In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).

In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.

In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt. 

© Marc Vorgers

Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland