Mercedes-Benz 280SL (R107), 1985 | € 42.500,--
Mercedes-Benz 280SL (R107), bouwjaar 1985. Chassisnummer (VIN) WBD1070421A033316, motornummer 11099012009854. Uitgevoerd in zilvergrijs metallic met een zwart interieur en stoelen met zwart/bruin geruite bekleding, ziet deze 280 SL er precies zo uit als toen hij 40 jaar geleden de fabriek verliet! Deze prachtige Mercedes-Benz 280 SL werd in 1997 vanuit Duitsland naar Nederland geïmporteerd. In de jaren 2020-2023 werd de auto perfect gerestaureerd volgens de originele specificaties. De mechanische revisies en onderhoudswerkzaamheden zijn uitgevoerd door Stern Manufactur in Duitsland. Alles werd gecontroleerd en waar nodig gereviseerd/vernieuwd. De carrosserie en lak zijn door Eric Westerhof Carrosserie in Nederland in nieuwstaat gebracht. Deze schitterende Mercedes-Benz 280 SL uit de legendarische R107-modelserie verkeert in een sublieme topconditie, als nieuw! De motorruimte, de kofferbak en de onderkant zien er allemaal als nieuw uit! De soft-top is ook vernieuwd en verkeert in perfecte staat. De originele hard-top wordt ook meegeleverd. De hard-top (gespoten in carrosseriekleur) is niet gerestaureerd en verkeert in originele staat met lichte gebruikssporen. Dit is een gewilde originele Europese R107 SL, voorzien van een automatische vierversnellingsbak en de originele lichtmetalen velgen met 205/65 R15 Michelin Energy-banden (inclusief reservewiel). De Mercedes-Benz R107 werd 18 jaar lang geproduceerd, van 1971 tot 1989, waarmee het na de G-Klasse de langstlopende modelserie in de geschiedenis van Mercedes-Benz is. Toen de R107 SL nieuw was, had de auto geen serieuze concurrenten in zijn klasse en qua kwaliteit; het was de beste tweezits cabriolet die je voor geld kon kopen. Dit topexemplaar zal door meerdere opeenvolgende eigenaren/verzamelaars weer tientallen jaren gekoesterd worden. U kunt de volgende eigenaar zijn die volop van deze fantastische 280 SL geniet!
Deze Mercedes-Benz is te koop bij Altena Classic Service.
Prijs: € 42.500, -.
De Mercedes 280 SL, 350 SL en 450 SL zijn de opvolgers van de 230 SL, 250 SL en 280 SL die wij kennen onder de bijnaam "Pagode". De "Pagode werd gebouwd van 1963 tot 1971, het jaar waarin de nieuwe generatie SL (R107 serie) het levenslicht zag. Wederom was het Mercedes gelukt een strak gelijnd, tijdloos ontwerp neer te zetten. De SL zou het in deze hoedanigheid ruim twintig jaar volhouden. De "nieuwe" generatie Mercedes SL is groter, breder en zwaarder dan de voorgaande generatie. De SL was wederom een perfecte auto betreffende afwerking, rijgedrag en comfort. De nieuwe SL bood nog meer ruimte, comfort en praktisch gebruiksgemak dan haar voorganger. De SL werd geleverd met een achtcilinder motor van 3.5 of 4.5 liter cilinderinhoud of een zescilinder van 2.8 liter cilinderinhoud. De open tweepersoons roadster kan worden voorzien van een hardtop waardoor de auto veranderd in een gesloten coupé.
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 2764 cc.
benzine-injectie
vermogen: 177 pk. bij 6000 tpm.
topsnelheid: 205 km/u.
versnellingen: 4, automatisch
gewicht: 1560 kg.
Mercedes-Benz historie
Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.
Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.
In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.
In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).
In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt.
© Marc Vorgers
