Mercedes-Benz 190 SL, 1958 | € 129.500,--
Mercedes-Benz 190 SL, jaar 1958 (eerste registratie 30 juni 1958). Kleur zilver metallic gecombineerd met een rood lederen interieur, rood tapijt, zwarte mohair kap en een rode afdekhoes. Deze prachtige Mercedes-Benz 190 SL werd nieuw verkocht in de VS aan de heer Paul Churran uit Bridgewater (MA). In maart 1997 werd de auto verkocht door Gullwins Motor Cars Inc. en door Emery Worldwide naar Nederland getransporteerd. De nieuwe eigenaar, de heer Kabel uit Haarlem, nam de auto op 22 april 1997 in ontvangst. Ongeveer zeven jaar later werd de auto verkocht aan de heer Tinnenbroek die veel aan de auto liet doen. In 2006 werd de motor gereviseerd door een gespecialiseerd bedrijf en in 2009 werd de auto uitgebreid gerestaureerd door de gerenommeerde Nederlandse Mercedes-Benz specialist van Dijk. De carrosserie werd gerestaureerd en voorzien van perfecte nieuwe lak, het interieur werd vernieuwd, de chromen delen werden prachtig nieuw verchroomd en er werd een nieuwe mohair kap gemonteerd. In 2012 is deze prachtige 190 SL verkocht aan de huidige eigenaar. Sindsdien is de auto onderhouden door S2 Classic Cars. In 2020 is er een nieuw contactslot gemonteerd en in 2021 zijn de remmen gereviseerd. In 2022 is de auto op de rollenbank door S2 Classic Cars afgesteld. Deze prachtige Mercedes-Benz 190 SL verkeert in een excellente staat en de auto rijdt voortreffelijk. De eigenaar heeft de auto regelmatig gebruikt voor toertochten. Ook is de auto gebruikt bij een fotoshoot voor het modemerk POM Amsterdam. Foto's van deze fotoshoot zijn aanwezig in het uitgebreide documentatiebestand. Deze prachtige Mercedes-Benz 190 SL is een prachtig verzamelobject en een stukje historische autokunst dat zowel in een verzameling als op de openbare weg kan worden genoten. Deze klassieke Mercedes-Benz kan worden geëxporteerd naar- en geregistreerd in elk land ter wereld.
Deze Mercedes-Benz is te koop bij S2 Classic Cars.
Prijs: € 129.500, -.
De Mercedes-Benz 190 SL roadster kwam in 1955 op de markt als kleiner en eenvoudiger alternatief voor de dure, geavanceerde, Mercedes-Benz 300 SL roadster. Technisch had de 190 SL geen overeenkomsten met grote broer 300 SL maar de vormgeving, die velen aansprak, was direct gebaseerd op die van de 300 SL roadster. De Mercedes-Benz 190 SL was een echte toer-cabriolet die vooral gretig aftrek vond in de zonnige staten van Amerika. Door de fraaie vormgeving en het zeer goede comfort was de 190 SL een populaire boulevard cruiser. Naast de mooie vormgeving en het comfort bood de 190 SL zijn bezitter tevens hoogwaardige en betrouwbare techniek. De Mercedes-Benz 190 SL was voorzien van een 1897 cc. metende viercilindermotor die was voorzien van twee carburateurs. De vierversnellingsbak was volledig gesynchroniseerd en werd bediend door middel van een schakelpook op de vloer. Vanaf 1956 werd de 190 SL standaard voorzien van bekrachtigde remmen. Gedurende de gehele productieperiode was er een fraaie hardtop verkrijgbaar waardoor de auto een in een coupé veranderde. In Europa waren er veel 190 SL rijders die bijna standaard met de fraaie hardtop rondreden. In 1963 werd de 190 SL opgevolgd door de nieuwe Mercedes-Benz 230 SL roadster die bekend zou worden onder de naam "Pagode".
Technische gegevens
4 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 1897 cc.
2 Solex carburateurs
vermogen: 105 pk. bij 5700 tpm.
koppel: 142 Nm bij 3200 tpm.
topsnelheid: 170 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
gewicht: 1100 kg.
Mercedes-Benz historie
Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.
Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.
In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.
In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).
In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt.
© Marc Vorgers