Mercedes-Benz 190 SL, 1955 | € 85.000,--
Mercedes-Benz 190 SL, jaar 1955. Chassisnummer 5501216. Dit is een ‘matching numbers’ auto met de originele motor en versnellingsbak nog gemonteerd. Afgewerkt in origineel zilver metallic gecombineerd met een blauw lederen interieur en blauw tapijt. Blauwe Sonnenland kap en blauwe kapafdekking. Deze prachtige Mercedes 190 SL werd in 2009 gestald na een lokale rally en heeft tot voor kort door omstandigheden niet gereden. We hebben deze prachtige auto uit de duisternis gered en haar weer tot leven gewekt. De auto was bedekt met vuil en stof, dus werd de auto grondig gewassen en gereinigd, en de mechaniek werd weer in werking gesteld. De 190 SL werd geproduceerd in november 1955 en geleverd aan de Belgische vertegenwoordiging (IMA) in Brussel. De auto werd verkocht aan de eerste eigenaar in Brussel en geregistreerd in maart 1956.
In 1972 verhuisde de 190 SL naar Nederland (hr. Steinhart in Valkenburg), de auto is dan nog steeds in volledig originele staat. In 1974 ging de auto naar de tweede Nederlandse eigenaar (hr. Steinhart in Vlissingen) die de auto liet overspuiten in de originele kleur (de huidige lak!). In 1976 kwam de Mercedes in handen van de huidige eigenaar, die toen 24 jaar oud was! In de decennia die volgden, werd de eigenaar bestuurslid van de Mercedes Club Nederland (MBVC) en specialist in originaliteit. Mede-eigenaar en bestuurslid van de Onderdelen & Techniek MB Klassiekers. Helaas kan hij vanwege zijn hoge leeftijd en gezondheidsproblemen niet meer voor de auto zorgen.
In de loop der jaren heeft de auto diverse deelrestauraties ondergaan. Plaatwerkdelen van de bodem werden vernieuwd, de remmen werden ooit gereviseerd, evenals de carburateurs, ophanging en het uitlaatsysteem (nu van roestvrij staal). Ook de grille-omlijsting werd vernieuwd en vervangen door een roestvrijstalen onderdeel. In 1984 was deze Mercedes-Benz 190 SL onderwerp van een artikel in Autoweek Magazine, een grote fotoprint van de ‘fotoshoot’ is nog aanwezig. Op 24 februari 2007 had de auto vanaf nieuw 85.227 kilometer gereden. In mei 2008 werden de laatste verbeteringen uitgevoerd voor de lange stallingsperiode. Het lederen interieur werd vernieuwd en een nieuwe Sonnenland-kap (inclusief de houten delen) werd gemonteerd door Horst Kronseder in Erding (Duitsland). De kilometerteller stond toen op 93.000 kilometer. De auto werd nieuw geleverd inclusief hard-top, die de eigenaar sinds 1976 slechts twee keer gemonteerd heeft. In de jaren 80 werd een zeldzame originele topklasse Becker Mexico radio met automatische zenderzoekfunctie (niet getest), een paar Hella verstralers vóór en een Bosch mistlamp achter gemonteerd.
Momenteel verkeert de auto in redelijke rijconditie. De auto kan met een volledige onderhoudsbeurt, enige vernieuwingen en afstellingen en nieuwe banden worden opgeknapt tot een geweldige rijdersauto. Of de auto kan worden gerestaureerd. De keuze is aan de nieuwe eigenaar. De auto wordt verkocht in de staat waarin deze zich bevindt: als is. De Mercedes-Benz 190 SL uit 1955 is 1000 Miglia-‘eligible’, dus de nieuwe eigenaar kan zich inschrijven voor deelname aan dit legendarische regelmatigheidsevenement in Italië!
Deze Mercedes-Benz is te koop bij S2 Classic Cars.
Prijs: € 85.000, -.
De Mercedes-Benz 190 SL roadster kwam in 1955 op de markt als kleiner en eenvoudiger alternatief voor de dure, geavanceerde, Mercedes-Benz 300 SL roadster. Technisch had de 190 SL geen overeenkomsten met grote broer 300 SL maar de vormgeving, die velen aansprak, was direct gebaseerd op die van de 300 SL roadster. De Mercedes-Benz 190 SL was een echte toer-cabriolet die vooral gretig aftrek vond in de zonnige staten van Amerika. Door de fraaie vormgeving en het zeer goede comfort was de 190 SL een populaire boulevard cruiser. Naast de mooie vormgeving en het comfort bood de 190 SL zijn bezitter tevens hoogwaardige en betrouwbare techniek. De Mercedes-Benz 190 SL was voorzien van een 1897 cc. metende viercilindermotor die was voorzien van twee carburateurs. De vierversnellingsbak was volledig gesynchroniseerd en werd bediend door middel van een schakelpook op de vloer. Vanaf 1956 werd de 190 SL standaard voorzien van bekrachtigde remmen. Gedurende de gehele productieperiode was er een fraaie hardtop verkrijgbaar waardoor de auto een in een coupé veranderde. In Europa waren er veel 190 SL rijders die bijna standaard met de fraaie hardtop rondreden. In 1963 werd de 190 SL opgevolgd door de nieuwe Mercedes-Benz 230 SL roadster die bekend zou worden onder de naam "Pagode".
Technische gegevens
4 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 1897 cc.
2 Solex carburateurs
vermogen: 105 pk. bij 5700 tpm.
koppel: 142 Nm bij 3200 tpm.
topsnelheid: 170 km/u.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
gewicht: 1100 kg.
Mercedes-Benz historie
Mercedes-Benz ontstond in 1926 door de fusie tussen de autofabrikanten Daimler en Benz.
Mercedes-Benz ontpopte zich voor 1940 als de eerste grote autoproducent die auto’s echt industrieel ging vervaardigen. Voor 1940 bouwde Mercedes-Benz middenklasse auto’s, luxe saloons, sport- en racewagens. Vanaf 1934 beheerste het merk, samen met Auto Union (nu Audi) de gehele Grand Prix racerij. In deze tijd bouwde men sportwagens van absolute wereldklasse zoals de SSK, 500K en de 540K. Deze tot de verbeelding sprekende automobielen zijn tegenwoordig extreem gewilde, miljoenen guldens kostende, verzamelaarstukken…
Na de tweede wereldoorlog, in 1945, nam Mercedes-Benz allereerst de eenvoudigere auto’s weer in productie zoals de MB 170 omdat er grote behoefte was aan vervoersmiddelen.
In de jaren vijftig was Mercedes-Benz weer goed op dreef; men kwam met vele nieuwe modellen op de markt die allen werden gekenmerkt door een sterke Mercedes-Benz familie uitstraling.
De topmodellen waren de 300 modellen uit de W 186, W 188 en W 189 bouwseries.
Mercedes-Benz kenmerkte zich door vernuftige, degelijke en betrouwbare techniek, een sterke merkuitstraling, en ingehouden klasse met een sobere doch luxe Duitse sfeer.
Het raceverleden werd echter niet vergeten en weer opgepakt met de roemruchte "Silberpfeilen". Vanuit de racerij werd de legendarische Mercedes 300 SL "Gull wing" productie sportwagen ontwikkeld die in 1957 ook als roadster beschikbaar kwam.
In 1955 werd de kleinere Mercedes-Benz 190 SL voorgesteld. De vormgeving van de peperdure 300 SL sloeg zo aan dat besloten werd de 300 SL vormgeving ook op een goedkoper model toe te passen. De 190 SL was echter enkel als cabriolet verkrijgbaar. Voor de 190 SL was echter een goed passende hardtop beschikbaar waardoor de auto in een echte coupé veranderde.
In 1964 introduceerde Mercedes-Benz een limousine om de rijksten der aarde te behagen; de Mercedes-Benz 600 (W 100).. Deze limousine was ruim zes meter lang en voorzien van alle denkbare luxe. Tevens zagen in de jaren zestig onder andere de W 110, W 111 en W112 series het levenslicht en de SL opvolger werd voorgesteld; de 230 SL (W113).
In de jaren zeventig werd naast de zeer succesvolle W 123 serie de Mercedes SL opvolger voorgesteld die 19 jaar in productie zou blijven; de R 107 serie. Deze Mercedes-Benz SL was verkrijgbaar met verschillende zes cilinder lijn- en V8 motoren.
In de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw ging Mercedes-Benz onverdroten door met het bouwen van kwaliteits- automobielen en sportwagens. Het merk bouwt tot de dag van vandaag nog immer automobielen met dezelfde merkkwaliteiten als in de jaren vijftig. Mercedes-Benz is een merk met een onbewogen historie, slechts even uit haar evenwicht gebracht door de tweede wereldoorlog, dat een enorm vertrouwen inboezemt en tegenwoordig als onderdeel van het grote Daimler-Benz concern nog altijd automobielen van topklasse bouwt.
© Marc Vorgers