Lancia Beta 2000 Spider Zagato Special, 1981 | € 24.950,--
Lancia Beta 2000 Spider Zagato Special, jaar 1981 (eerste registratie 28 februari 1981). Chassisnummer ZLA828RSA00203177, motornummer 828*383123*. Zeldzame en prachtige Amerikaanse Spider Zagato Special, uitgevoerd in zwart (Nero 1F), gecombineerd met een sportief zwartlederen/vinyl interieur. De Lancia Beta 2000 Spider Zagato was een special voor de Amerikaanse markt ter ere van het 60-jarig jubileum van Carrozzeria Zagato. Het model werd gepresenteerd in juli 1979 en was gebaseerd op de 3e en 4e serie Beta Spider. De gepresenteerde Beta 2000 Spider Zagato Special is een model uit 1981, gebaseerd op de 4e serie Beta Spider en voorzien van Bosch benzine injectie. De Spider Zagato specials hebben allemaal een zwarte carrosserie met een dubbele horizontale gouden streep over de omtrek van de auto. Andere kenmerken zijn de versterkte Amerikaanse bumpers, lichtmetalen velgen, een zwartlederen/vinyl interieur en gewilde Amerikaanse opties zoals airconditioning en elektrische ramen als standaarduitrusting. Dit prachtige exemplaar werd nieuw verkocht in Columbus, Ohio, aan de heer Don Bowman. In 2023 werd de auto geïmporteerd naar Nederland. In december 2023 kreeg de auto een grote beurt waarbij de distributieriem, spanrol, waterpomp en aandrijfasrubbers vernieuwd werden. De kilometerteller staat momenteel op 48.248 mijl. Deze zeer bijzondere auto verkeert in een uitstekende staat! De carrosserie en het lakwerk zijn prachtig, net als de exterieur sierdelen. Het interieur ziet er bijna als nieuw uit, afgezien van een gespleten naad in de rugleuning van de passagiersstoel en een kleine scheur in het dashboard bij de voorruit. Deze schoonheid rijdt en stuurt perfect en de ‘targa’ open rijervaring is geweldig! Tussen juli 1979 en 1982 werden er minder dan duizend serie 3 (uitgerust met carburateur) en serie 4 Beta Spider Zagato-modellen gebouwd, exacte aantallen zijn onbekend. Het laatste model met benzine injectie, zoals hier gepresenteerd, is de zeldzaamste uitvoering. Dit is een unieke kans om een Lancia Beta 2000 Spider Zagato Special te kopen in super originele en excellente staat! Een prachtig juweeltje voor de liefhebber en een droom voor (Lancia)verzamelaars!
Deze Lancia is te koop bij Montagna d’Oro.
Prijs: € 24.950, -.
Lancia Beta 2000 Spider Zagato
De Lancia Beta 2000 Spider Zagato, die van eind jaren 70 tot begin jaren 80 op de Amerikaanse markt werd aangeboden, was een opvallende open sportwagen die Italiaanse stijl combineerde met technische verfijning. De Lancia Beta spider werd ontworpen door Pininfarina maar de daadwerkelijke ombouw en productie werd uitgevoerd door Carrozzeria Zagato. De Beta Spider was voorzien van een unieke "targa"-constructie: een afneembaar dakgedeelte aan de voorzijde en een neerklapbaar gedeelte achter, wat zowel de veiligheid van een coupé als de bijna volledige vrijheid van een cabriolet gaf.
De krachtbron was Lancia's 1.995 cc viercilinder-in-lijn motor met dubbele nokkenas, aangepast aan de Amerikaanse emissienormen en gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. In Amerikaanse specificatie verving benzine injectie de Europese carburateuropstelling, wat de rijeigenschappen verbeterde, maar het piekvermogen iets verlaagde ten opzichte van zijn Europese tegenhanger. De voorwielaandrijving, destijds ongebruikelijk in zijn klasse, gecombineerd met onafhankelijke wielophanging en schijfremmen op alle vier de wielen, zorgde voor een lichtvoetig en wendbaar rijgedrag, en een uitstekende wegligging.
Het Amerikaanse model kenmerkt zich door grotere bumpers, ‘sealed beam’ koplampen en zijmarkeringslichten om te voldoen aan de federale regelgeving. Het interieur is sportief en luxueus uitgevoerd in een combinatie van leer en vinyl en uitgerust met in deze tijd ook in Europa zeer begeerlijke opties zoals airconditioning en elektrische ramen. In totaal zijn er iets minder dan 9.400 Lancia Beta Spiders gebouwd tussen 1974 en 1984. De aantallen gebouwd voor de Amerikaanse markt zijn niet bijgehouden. Van de De Lancia Beta 2000 Spider Zagato voor de Amerikaanse markt zijn naar schatting een aantal honderden en maximaal duizend exemplaren gebouwd. Een zeldzame verzamelauto!
Technische gegevens*:
Viercilinder-lijnmotor (DOHC)
cilinderinhoud: 1995 cc.
Bosch L-Jetronic benzine injectie
vermogen: 110 pk. bij 5500 tpm.
koppel: 158 Nm bij 3500 tpm.
topsnelheid: 180 km/u.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld
aandrijving: voorwielen
acceleratie 0-100 km/u.: 9.5 sec.
remmen: schijfremmen rondom
gewicht (leeg): 1235 kg.
*Source: Editoriale Domus ‘All the Lancias 1906 – 2008’
Lancia historie
Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).
In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).
In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.
In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.
Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.
© Marc Vorgers