Jensen-Healey, 1973
Verberg foto
Bijgewerkt: 25-April-2018 10:52

Jensen-Healey, 1973 | € 24.500,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Jensen Healey, jaar 1973. Kleur rood met een zwartleren interieur en een zwart vinyl soft-top. Deze prachtige Jensen-Healey werd in 1988 uit de USA geïmporteerd, de auto werd in 1990 in Nederland op kenteken gezet. Sindsdien kende de auto slechts één eigenaar. De auto is in verschillende fasen uitgebreid gerestaureerd; deze Jensen verkeert in sublieme topconditie en de auto rijdt indrukwekkend goed! Ook kreeg de auto een aantal belangrijke upgrades: de 2.2 liter Lotus-motor is getuned en uitgerust met Lotus 107 nokkenassen, een duurzame distributieriem met verstelbare tandwielen, gesmede (JE) zuigers, een lichter vliegwiel, 45 mm Dell'Orto Carburateurs en elektronische ontsteking. De motor levert ongeveer 170 pk. De versnellingsbak is een Getrag Jensen-Healey Mk 2 vijfversnellingsbak met een aangepaste eindreductie. Ook werd het remsysteem verbeterd met grotere (JHPS) aluminium 4-zuiger remklauwen en nieuwe trommelremmen achter. De wielophanging is verbeterd met Koni-schokdempers en een dikkere (Jensen GT) stabilisatorstang. Om de lijst met verbeteringen te completeren is deze geweldige Jensen-Healey uitgerust met prachtige lichtmetalen Panasport Racing wielen. Er zijn tussen 1972 en 1976 ongeveer 10.000 Jensen-Healey’s gebouwd. Dit is een TOP-exemplaar!

Deze Jensen-Healey is te koop bij Imparts.
Prijs: Euro 24.500, -.

Nadat de Austin Healey 3000 in 1968 uit productie was genomen nam autoliefhebber en dealer Kjell Qvale het initiatief voor een opvolger. Hij nam contact op met Donald Healey en met autofabrikant Jensen die voorheen de carrosserieën voor de Austin Healey fabriceerde. De Jensen-Healey werd in 1972 leverbaar. De auto was zeer modern in die dagen. De Jensen-Healey was uitgerust met een aluminium Lotus 907 viercilindermotor voorzien van twee bovenliggende nokkenassen (DOHC) en vier kleppen per cilinder. De wielophanging en stuurinrichting waren afkomstig van de Engelse Vauxhall Firenza. In Amerika werd er met de Jensen-Healey geracet in de SCCA competitie. Lee Mueller wist in het eerste jaar van deelname (1973) het kampioenschap al binnen te halen! We onderscheiden de volgende modellen/uitvoeringen: Jensen-Healey Mk I 1972-1973 (3356 stuks gebouwd), Jensen-Healey Mk II 1973-1975 (7142 stuks gebouwd) en de gesloten coupe (509 stuks gebouwd) Jensen-Healey GT 1975-1976. Door de oliecrisis in 1973 kwam Jensen in zwaar weer terecht doordat met name de grote V8 modellen nauwelijks nog afnemers vonden. In mei 1976 viel het doek voor Jensen. Tussen 1972 en 1976 werden er 11.007 Jensen-Healey's gebouwd. Tegenwoordig kent deze relatief schaarse auto een grote schare liefhebbers in Engeland en vooral Amerika.

Technische gegevens

4 cilinder motor DOHC 16V (Lotus 907)
cilinderinhoud: 1973 cc.
vermogen: 153 SAE pk (144 DIN) bij 6500 tpm.
topsnelheid: 195 km/u.
acceleratie 0-100 km/u: 8.8 sec.
versnellingsbak: 4 versnellingen, handgeschakeld
gewicht: 980 kg.

Verkoper: Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland