Fiat Barchetta ‘Black Edition’, 2000 | € 15.950,--
Fiat Barchetta ‘Black Edition’, bouwjaar 2000 (eerste registratie 20 mei 2000). Chassisnummer ZFA183000*00047225*, motornummer 60586932. Carrosseriekleur oranje (Arancio Victoria 570) gecombineerd met een zwart/antraciet stoffen/lederen interieur en zwart tapijt met oranje afwerking. Zwarte vinyl soft-top en een hard-top in carrosseriekleur. Deze prachtige Fiat Barchetta ‘Black Edition’ is nieuw in Nederland verkocht door Autohuis Ede van Wirdum. Vanaf dag één is de auto gekoesterd door drie opeenvolgende eigenaren en de auto heeft 87.574 kilometer gereden. Ontworpen door Andreas Zapatinas bij Fiat’s Centro Stile en geïntroduceerd in 1995, is de Fiat Barchetta een compacte sportieve Italiaanse roadster in de geest van de lichtgewicht Italiaanse sportwagens. De naam Barchetta betekent ‘kleine boot’. De auto is gebaseerd op het Fiat Punto-platform en is uitgerust met een 131 pk sterke 1800 cc viercilindermotor, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak die de voorwielen aandrijft. Deze ‘Black Edition’ auto is voorzien van een speciaal optiepakket bestaande uit contrasterende (zwarte) interieurbekleding op de portieren en matten, zwarte rolbeugels, een zwart frontlogo, lichtmetalen velgen en een geüpgraded Fiat audiosysteem met RDS en cd-speler. Dit prachtige exemplaar is in het verleden professioneel overgespoten; de auto ziet eruit en voelt werkelijk als nieuw! De onderhoudshistorie is volledig bekend en gedocumenteerd. Het onderhoudsboekje is tot aan de laatste onderhoudsbeurt bij 87.062 kilometer stipt ingevuld en afgestempeld. Dit schitterende exemplaar wordt compleet geleverd met een hard-top en een originele Fiat autohoes. Een zeer begeerlijke ‘modern classic’!
Deze Fiat is te koop bij Montagna d’Oro.
Prijs: € 15.950, -.
De Fiat Barchetta werd in 1995 gepresenteerd als een compacte tweezits roadster, ontworpen om de geest van het Italiaanse open autorijden nieuw leven in te blazen. De naam, die in het Italiaans “bootje” betekent, verwees bewust naar de traditie van lichtgewicht sportwagens uit de naoorlogse periode. De ontwikkeling begon in 1990 onder de projectnaam *Tipo B Spider 176*, met een styling onder toezicht van Andreas Zapatinas en Alessandro Cavazza in Fiat's Centro Stile. Het prototypewerk werd uitgevoerd door Stola, terwijl Peter Davis bijdroeg aan het interieurontwerp. Gebouwd op het Fiat Punto-platform, had de Barchetta een verkorte wielbasis om de wendbaarheid en het rijplezier te vergroten. De kracht kwam van een 1,8-liter DOHC-viercilindermotor met variabele kleptiming, goed voor 131 pk. Hiermee accelereerde de auto in 8,9 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikte een topsnelheid van ongeveer 200 km/u. De assemblage werd eerder toevertrouwd aan carrosseriebouwer Maggiora in Chivasso, een bedrijf met een lange traditie in de Italiaanse autoproductie. Toen Maggiora in 2002 sloot, verplaatste Fiat de productie naar zijn fabriek in Mirafiori in Turijn. De Barchetta werd aangeboden in verschillende uitvoeringen en speciale edities, vaak gekenmerkt door unieke kleuren en interieurdetails. Een van de meest opvallende designkenmerken waren de vlakliggende deurgrepen, geïnspireerd op de Cisitalia 202 GT van eind jaren 40. In 2003 kreeg het model een facelift, met herziene bumpers en kleine mechanische updates. De productie liep door tot 2005, waarmee een decenniumlange aanwezigheid in het aanbod van Fiat werd gemarkeerd. Hoewel de Barchetta nooit officieel werd verkocht in markten met besturing aan de rechter kant, zoals het Verenigd Koninkrijk, werd de auto populair in continentaal Europa. Tegenwoordig wordt de Barchetta herinnerd als Fiats stijlvolle poging om de klassieke spidertraditie nieuw leven in te blazen in het moderne tijdperk.
Technische gegevens*:
Motor: 4-cilinder lijnmotor DOHC 16V
cilinderinhoud: 1.747 cc
inductie: multipoint brandstofinjectie, variabele kleptiming
vermogen: 131 DIN PK bij 6.300 tpm
koppel: 164 Nm bij 4.300 tpm
versnellingsbak: handgeschakelde 5-versnellingsbak
topsnelheid: 200 km/u
acceleratie 0–100 km/u: ca. 8,6–8,9 seconden
remmen: geventileerde schijven voor, massieve schijven achter
aandrijflijn: voorwielaandrijving
gewicht: 1.060–1.135 kg (afhankelijk van uitvoering en uitrusting)
*Bronnen: Fabrikantgegevens en rijtests uit die tijd (Fiat-persmateriaal, Carfolio, Autocar-archief).
