Fiat 120 Nuova 500 Giardiniera, 1965 | € 16.950,--
Fiat 120 Nuova 500 Giardiniera, jaar 1965. Chassisnummer Fiat120*144869*, motornummer 120000*243877*. Carrosseriekleur warm grijs (beige) gecombineerd met een rood/crème kunstlederen (vinyl) interieur afgewerkt met zwart rubberen tapijt. Deze prachtige Fiat 120 Nuova 500 Giardiniera is nieuw verkocht in Zuid-Italië, waar hij tot voor kort verbleef. Na een uitgebreide onderhoudsbeurt in Italië, inclusief een remmenservice, is de auto naar Nederland verkocht. Deze Fiat Nuova 500 Giardiniera verkeert in een excellente conditie! De kilometerteller staat op 82.796 kilometer. De carrosserie ziet er gloednieuw uit en is in het verleden prachtig gerestaureerd/ overgespoten; het interieur verkeert in een prachtige en uitstekende staat. De motorruimte ziet eruit alsof de auto twee jaar geleden de fabriek heeft verlaten. Deze prachtige Fiat 500 Giardiniera toont alle originele details en de auto rijdt en stuurt voortreffelijk. De rijervaring is een tijdreis naar zoetere tijden, toen bescheidenheid en vriendelijkheid deugden waren. Wanneer je dichtbij zijnde stadjes en dorpen bezoekt terwijl je in deze prachtige droomauto rijdt, word je overladen met complimenten, opgestoken duimen, glimlachen, en is er geen gebrek aan conversatie. Als je daar niet van houdt, blijf dan uit de buurt van deze schat! Deze Fiat 120 Nuova 500 Giardiniera is een fantastisch verzamelobject. Sommigen zouden hem graag tentoonstellen in hun ruime huis als een statement van Italiaans design, anderen zouden hem koesteren in hun schuur of garage. Hoe dan ook, plezier is gegarandeerd!
Deze Fiat is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 16.950, -.
De Fiat 500 Giardiniera werd in 1960 gepresenteerd als stationwagenversie van de Nuova 500, met meer functionaliteit en behoud van de charme van de compacte stadsauto. Het was de enige variant met een langere wielbasis, wat een vlakke laadvloer en een grotere bagageruimte mogelijk maakte. Om dit te bereiken, plaatste Fiat de 499 cc tweecilindermotor op ingenieuze wijze horizontaal onder de kofferbakvloer, waardoor de binnenruimte behouden bleef. De Giardiniera behield de naar achteren scharnierende “suicide doors” van de vroege 500-modellen, een detail dat de klassieke uitstraling versterkt. Met zijn karakteristieke doosachtige silhouet en verlengde daklijn was de Giardiniera direct herkenbaar ten opzichte van de ronde sedanversie. De productie werd eerst verzorgd door Fiat, maar later overgedragen aan carrosseriebouwer Autobianchi, die het model tot 1977 bleef produceren. De auto werd op de markt gebracht met zowel Fiat- als Autobianchi-logo's, afhankelijk van de periode en de markt. Ondanks de bescheiden prestaties, met zo'n 17 pk, werd de 500 Giardiniera gewaardeerd om zijn veelzijdigheid en zuinigheid. De Giardiniera werd populair bij kleine bedrijven en gezinnen die een compacte maar praktische auto nodig hadden. De Fiat 500 Giardiniera was de langstlevende versie van de klassieke 500 en combineerde functionaliteit met de charme van Fiats meest legendarische compacte auto.
Technische gegevens*:
Motor: 2-cilinder-in-lijn, luchtgekoeld, OHV
cilinderinhoud: 499 cc
inductie: 1 carburateur
vermogen: 17,5 pk bij 4.000 tpm
koppel: ca. 27 Nm bij 3.800 tpm
versnellingsbak: handgeschakelde 4-versnellingsbak, niet-gesynchroniseerde eerste versnelling
topsnelheid: 95 km/u
acceleratie 0–100 km/u: ca. 55–60 seconden
remmen: trommelremmen rondom
aandrijving: achterwielaandrijving
gewicht: ca. 560–570 kg.
*Bron: Fabrikantgegevens en rijtests uit die tijd (Fiat-archieven, Quattroruote, Carfolio).
