Facel Vega Facellia F2 coupé, 1962 | Te koop
Facel Vega Facellia F2 Coupé, jaar 1962. (13-10-1962). Restauratieproject. Kleur donkergroen gecombineerd met een zwartlederen interieur. Dit zeldzame Facellia F2 Coupé restauratieproject is in de conditie zoals gevonden, klaar om volledig gerestaureerd te worden. De auto kan in de huidige staat worden gekocht, maar bij voorkeur met de opdracht om door Amicale Facel Holland volledig naar topconditie te worden gerestaureerd. Deze Facellia F2 is voorzien van de opgewaardeerde Pont-a-Mousson viercilinder twin-cam motor die speciaal ontwikkeld is voor de Facel Vega Facellia. De motor is uitgerust met een dubbele Solex carburateur gekoppeld aan een handgeschakelde Pont-à-Mousson 4-versnellingsbak. Deze zeldzame Facellia F2 Coupé kan volledig naar uw wensen worden gerestaureerd.
Deze Facel Vega is te koop bij Amicale Facel Holland.
Prijs: Op aanvraag.
Als fabrikant van grote, dure en extreem luxueuze "Grand Routiers" voor de rijksten der aarde besloot Facel Vega aan het eind van de jaren vijftig de markt voor compactere luxe auto's te betreden. Een markt waarin onder andere Alfa Romeo vertegenwoordigd was met de Giulietta, Lancia met de Appia en Mercedes met de 190 SL.
In 1959 zag de Facel Vega Facellia het levenslicht; een zeer fraaie, luxueuze en zeer fraai afgewerkte automobiel. Daar Facel sinds jaar en dag voor de grote modellen Chrysler motoren gebruikte had men besloten voor de kleinere Facellia zelf een motor te ontwikkelen. De lat werd hoog gelegd; men wenste een geavanceerde, krachtig presterende, krachtbron met twee bovenliggende nokkenassen. Het motorblok en de cilinderkop zouden van aluminium worden vervaardigd. Bij het op de markt komen van de eerste Facellia waren de kinderziektes nog niet wegontwikkeld waardoor de eerste Facellia's te kampen kregen met olielekkages en zuigerschades.
Vanaf 1961, bij het op de markt komen van de Facellia F2, had men alle problemen onder controle. De 1600 cc. motor was een raspaard dat 120 pk's leverde bij 6400 toeren per minuut.
De Facellia was te koop als coupé en als cabriolet. Net als bij de grote Facels waren de interieurs een lust voor het oog en waren alle blank metalen delen aan de buitenzijde, zoals de bumpers, van kunstig gevormd roestvrij staal...
De Facellia werd de meest verkochte Facel: ca. 1200 stuks verlieten de fabriek.
Technische gegevens
Facel Vega 4 cilinder motor
1 dubbele Solex carburateur
twee bovenliggende nokkenassen
cilinderinhoud: 1646 cc.
vermogen: 120 pk. bij 6400 tpm (!).
topsnelheid: >180 km/u.
transmissie: 4 versnellingen, handgeschakeld
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 1050 kg.
Facel Vega historie
FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.
Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...
De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.
Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).
In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.
© Marc Vorgers