Facel Vega Excellence EX2, 1962
Verberg foto
Bijgewerkt: 02-October-2022 12:54

Facel Vega Excellence EX2, 1962 | Te koop

Motorgeluid
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Facel Vega Excellence EX2, bouwjaar 1962 (EX2 C007). Kleur Gris Richelieu gecombineerd met een ‘Rouge Vif’ volledig lederen interieur. Deze uiterst zeldzame Facel Vega Excellence werd in 2016 door de Finse eigenaar aan Amicale Facel Holland (AFH) geleverd voor een volledige restauratie. Klik hier om de online reportage te zien. De automobiel was al gedeeltelijk gedemonteerd en in zeer roestige staat. Gelukkig was de auto redelijk compleet en kon AFH de ontbrekende onderdelen voor dit project vinden. Nadat de carrosserie was versterkt, werd deze van het chassis getild en op een tijdelijk "werk"-chassis gelast; de carrosserie is gezandstraald, enige aanrijdingsschade is gerepareerd en alle plaatwerkrestauratie is uitgevoerd. Daarna is de carrosserie strakgemaakt en afgewerkt met een hoogwaardig laksysteem in de originele kleur: Gris Richelieu (een donkergrijs metallic met een groene tint erin). Ook is het chassis gedemonteerd, gestraald en gepoedercoat. Het chassis, de ophanging, de motor, de automatische versnellingsbak en alle andere mechanische componenten zijn volledig gerestaureerd en gereviseerd naar hagelnieuwe conditie. Vervolgens werden de carrosserie en het chassis weer samengevoegd. Al deze werkzaamheden werden in 2016 en 2017 uitgevoerd. De eigenaar van de auto besloot het interieur volledig te laten vernieuwen. Helaas duurde dit werk lang bij de stoffeerder (2018 – 2021), maar het resultaat is van topklasse en uitermate fraai in de originele rode kleur (“rouge vif”). In de eerste helft van 2022 is de restauratie van deze Excellence afgerond. In de jaren 1961 en 1962 zijn er slechts 8 auto's van dit type gebouwd. Dit is een superzeldzame en zeer gewilde Facel Vega Facel Excellence EX2, een goede investering en een top exemplaar voor de liefhebber/verzamelaar.

Deze Facel Vega is te koop bij Amicale Facel Holland.
Prijs op aanvraag.

Aanvullende informatie: De Facel Vega Excellence werd gepresenteerd als een luxe limousine voor staatshoofden en de rijkste mensen ter wereld. De 5,23 M lange Excellence heeft vier deuren zonder B-stijl, terwijl de achterdeuren openen als zogenaamde “suicide” (zelfmoord)-deuren, wat resulteert in een grote uitnodigende opening om het fantastische interieur binnen te treden. Net als de andere Facel Vega’s is de Excellence een uiterst luxe automobiel met een prachtige afwerking en mooie details. Het interieur is majestueus met zijn “faux” notenhouten dashboard (in de typische Franse stijl), de lederen bekleding in een uitzonderlijk hoge kwaliteit en de parfumflesjes. Aan de buitenkant zijn alle carrosseriebekledingen evenals de bumpers gemaakt van roestvrij staal. Facel Vega heeft in de jaren 1958 – 1961 145 exemplaren van de eerste serie (type EX en EX1) geproduceerd, maar tegen het einde van de productiereeks werd duidelijk dat er behoefte was aan een "facelift". De wat gedateerde panoramische voorruit werd vervangen door een plattere versie en de staartvinnen werden afgerond om deze subtieler te maken. Mechanisch kreeg het type 2 (EX2) schijfremmen als standaarduitrusting en werd het deurvergrendelingsmechanisme verbeterd. Van deze tweede serie (EX2) zijn in de jaren 1961 en 1962 slechts 8 auto's gebouwd. De laatste exemplaren zijn pas in 1964 op de weg gekomen. Alle 8 EX2 Excellences bestaan nog. Deze EX2 C007 werd in 1962 nieuw verkocht aan de eerste eigenaar in de VS. Officieel hebben de EX2 auto's nog steeds de originele EX1 B... chassisnummers, want in feite begonnen deze auto's hun leven als EX1 carrosserieën maar werden aangepast terwijl ze nog niet af waren met de specifieke EX2-details. De EX2 C...-nummers werden later "uitgevonden" om een duidelijk verschil te maken, maar werden nooit op deze auto's gestempeld. Deze EX2 C007 heeft officieel het chassisnummer EX1 B139.

De Facel Vega Excellence werd door Facel Vega geïntroduceerd als luxe limousine voor de allerrijksten der aarde. De Excellence was gebaseerd op de tweedeurs HK 500 welke in die jaren de snelste vier persoons productieauto ter wereld was.
De 5.23 meter lange Excellence beschikte over vier portieren waarvan de twee achterste tegen de rijrichting in openden. Omdat de auto geen B-stijl kende ontstond een uitnodigende entree in het ultra luxe interieur.
De Excellence is net als de andere Facel Vega modellen zeer fraai afgewerkt en zijn er veel prachtige details te zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een aan weerszijden gekromd houten dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars, de lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort navenant.
De Excellence is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd nauwelijks toegepast; de bumpers en de sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 6.2 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Vanaf 1960 is de Excellence voorzien van schijfremmen rondom.

Technische gegevens

Motor: 6.2 liter (383 Cui) Chrysler Wedge V8
Carburateur: 1 "four barrel" Carter AFB carburateur
Vermogen: 355 SAE pk. bij 4800 tpm.
Versnellingsbak: 3 versnellingen, automatisch
(Chrysler Torqueflite)
Topsnelheid: 200 km/u.
gewicht: 1920 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Verkoper: Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland