BMW 503 coupe, 1958
Verberg foto
Bijgewerkt: 25-April-2024 17:17

BMW 503 coupe, 1958

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

BMW 503 coupé, 1958. De BMW 503 kwam in dezelfde periode op de markt als de 507 die dezelfde techniek deelt. Beide automodellen werden getekend door Graf Goertz. De sportieve 503 en 507 modellen werden boven de 502 ‘Barock Engel’ gepositioneerd. BMW hoopte op grote verkoopsuccessen in de topklasse maar door de onwaarschijnlijk hoge prijsstelling (41.900 gulden in Nederland) bleven de auto’s een zeldzame verschijning. Er werden tussen 1956 en 1960 in totaal slechts 412 BMW 503’s gebouwd waarvan 273 coupes en 139 cabrioletten. Ter vergelijking; van de BMW 507 werden 254 exemplaren gebouwd in dezelfde periode.

ARCHIEF | VERKOCHT

De BMW 503 werd vormgegeven door Graaf Albrecht von Goertz, dezelfde man die verantwoordelijk was voor de beroemde BMW 507.
De 503 werd in 1955 gepresenteerd op de Salon van Genève als opvolger van de BMW 502, de 503 werd echter hoger in de markt geplaatst. Net als de 502 was de 503 uitgerust met een prachtige 3.2 liter V8 motor en een volledig van aluminium vervaardigde carrosserie. De 503 cabriolet was de eerste Duitse cabriolet met een elektrisch bedienbare cabrioletkap.
De BMW 503 bewoog zich in de prijsklasse van Rolls Royce en andere zeer exclusieve automobielen; de verkoopprijs bedroeg in die dagen een magistrale 30.000 Duitse Mark en een gigantische 41.900 Nederlandse Guldens! De 503 was leverbaar als twee deurs coupé en als twee deurs cabriolet. Er werden in totaal slechts 412 automobielen van het model 503 gebouwd waarvan 273 coupés en 139 cabriolets.

Technische gegevens*

V8 motor (OHV)
cilinderinhoud: 3168 cc.
carburateurs: 2 x Zenith 32 NDX
vermogen: 140 pk. Bij 4800 tpm.
koppel: 215 Nm bij 3800 tpm.
topsnelheid: 190 km/u.
acceleratie 0-100 km/u.: 13 sec.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld
remmen: hydraulisch bekrachtigde trommelremmen rondom
afmetingen LxBxH in meters: 4,75 x 1,71 x 1,40
elektrisch systeem: 12V
gewicht (leeg): 1475 kg.

*Bron: BMW Sportwagen door Schneider/ Simons

Marc Vorgers
Marc vorgers.png
Marc Vorgers