Bentley ‘Turner Supercharged Special’, 1937
Verberg foto
Bijgewerkt: 20-March-2025 14:56

Bentley ‘Turner Supercharged Special’, 1937 | € 185.000,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Bentley ‘Turner Supercharged Special’, jaar 1937. Chassisnummer B16KT, motornummer A8BJ, origineel UK-registratienummer DYV 289. Kleuren: tweekleurig groene carrosserie met zwarte spaakwielen gecombineerd met een tweekleurig interieur met rood/groene lederen stoelen en rood tapijt. De auto is compleet met een donkergroene soft-top en tonneaucover. Deze ‘Derby’ Bentley werd nieuw verkocht aan W.O. Bentleys jongere broer H.M. Bentley in juli 1937 (W.O. was de oprichter van Bentley Motors). De auto verliet de ‘Derby’-fabriek met een ‘Park Ward’-carrosserie. In die tijd werden de ‘Derby’ Bentleys beschouwd als de beste auto’s die te koop waren. De ‘Derby’ Bentley modellen werden verkocht onder het motto “The Silent Sports Car”. In 1958 werd de Bentley gekocht door dhr. B.M. Russ (Rusty) Turner met 75.000 mijl op de teller. In 1959 werd de auto gedemonteerd en herbouwd als een tweezits sportracewagen. Het chassis werd ingekort, een nieuwe carrosserie werd ontworpen door Turner zelf en gebouwd door Caffyns & Co. of Kent & Sussex gevestigd in Worthing (UK). De carrosserie werd handgemaakt van aluminium op een hardhouten frame. Ook werd een nieuw tweezits interieur gecreëerd met een mooi groen/rood kleurenschema. Het dashboard bleef origineel, alleen werden er twee supercharger (compressor) drukmeters toegevoegd. Mechanisch en technisch werd er veel veranderd en ‘getuned’ om deze Bentley een echte winnaar te maken. Uitgerust met twee Arnott superchargers piekte het vermogen van de 4257 cc zescilindermotor op ongeveer 270 pk! Hieronder vindt u de lijst met aanpassingen. In handen van Russ Turner behaalde de Bentley ‘Turner Supercharged Special’ vele racesuccessen en overwinningen (zie onderstaande lijst), en in de jaren 60 werd de ‘Turner Supercharged Special’ beschouwd als de snelste vintage Bentley special ter wereld met een topsnelheid van 140 mph (220 km/u). De indrukwekkende machine werd verkocht naar de VS en eind jaren 90 werd de auto naar Nederland verscheept. De auto werd in juni 2001 door de huidige eigenaar in Nederland geregistreerd. De Bentley werd gereden in vele epische historische evenementen, tours en rally's zoals de Tour Ecosse van 2002, opeenvolgende edities 2008, 2010 – 2012 van de Tulpen Rally, de Paris-Amsterdam, de Gran Premio Nuvolari van 2012 in Italië, de Herzberger Trophy van 2018 in Nederland en vele andere (dag) evenementen. De afgelopen 24 jaar is de auto onderhouden, gerepareerd en geüpgraded door Altena Classic Service. De door Turner gemonteerde 15-inch wielen zijn vervangen door 18-inch velgen met Blockley 5.50 x 18 banden en er is een nieuw schakelpaneel aan het dashboard toegevoegd met extra schakelaars en de twee blowerdrukmeters. Deze prachtige Bentley ‘Turner Supercharged Special’ verkeert in een zeer goede conditie en is klaar om te worden genoten door Bentley-liefhebbers (rijders!) met olie en benzine in hun aderen. De auto is momenteel geregistreerd in Nederland en kan naar elk land worden verkocht en daar worden geregistreerd. Dit is een unieke en zeer speciale Bentley Special met een fantastische, gedocumenteerde historie!

Deze Bentley is te koop bij Altena Classic Service.
Prijs: € 185.000, -.

Bentley Turner Special modificatielijst (1959):

  • Motor: Alle lagers zijn vervangen door speciale racetypes met stalen schalen en de hoofdlagers zijn afgewerkt met speciaal racemetaal;
  • Big-end lagerschalen zijn ook afgewerkt met speciaal racemetaal;
  • Compressieverhouding is verhoogd naar 7:1;
  • Nokkenrol en volgers werden vervangen door exemplaren met een grotere diameter;
  • Het vliegwiel is lichter gemaakt en de motor is volledig gebalanceerd;
  • Er zijn zwaardere koppelingsveren gemonteerd;
  • Er zijn twee lagedruk Arnott-compressors (superchargers) gemonteerd, evenals twee overmaatse Arnott-carburateurs;
  • Er zijn twee SU-benzinepompen gemonteerd;
  • Er is een vloeiend gevormd inlaatspruitstuk gemonteerd;
  • Er is een vloeiend gevormde Derrington-uitlaat gemonteerd met servo-box;
  • Er zijn twee Kenlow-elektrische ventilatoren gemonteerd;
  • Er is een speciale oliekoeler met vinnen gemonteerd;
  • De versnellingsbak is vervangen door een overdrive-versnellingsbak met speciale zware selectie-veren om de tandwielen op hun plaats te houden tijdens heuvelklimmen;
  • Remmen en servo opnieuw bekleed met Mintex-voeringen;
  • Vering aangepast vanwege het lagere wagengewicht;
  • ‘Anti-tramp-bars’ gemonteerd op de starre achteras met extra dempers.

Race overwinningen & successen (selectie)

  • Derby Crewe Trophy (drie jaar op rij winnaar)
  • Tim Birkin trophy winnaar
  • Keston Pelmore Trophy winnaar
  • Christopher Tomkinson Trophy winnaar
  • Brighton Speed Trials (Snelste Bentley)
  • Firle Hill Climb (Snelste Bentley)
  • Brighton 1967 (snelste ronde, Turner rijdend)
  • Silverstone 1970 (snelste ronde, Turner rijdend)

De auto wordt genoemd/afgebeeld in de volgende boeken:

  • Bentley Fifty Years of the Marque door J. Green, pagina's 237-242
  • Bentley Specials & Special Bentleys door Ray Robberts, pagina's 181-182
  • British Drivers Club Review pagina's 230-233
  • Brighton Speed Trails door Tony Gardener, pagina 29
  • The Derby built Bentley door B.L. King, pagina 317

Technische gegevens:

Zescilinder lijnmotor (OHV)
cilinderinhoud: 4257 cc.
carburatie: Twee Arnott compressors, twee Arnott carburateurs, twee SU benzinepompen
vermogen: ca. 270 pk.
topsnelheid: ca. 220 km/u.
versnellingsbak: 4-versnellingsbak
aandrijving: achterwielen
gewicht: 1450 kg (zonder vloeistoffen)

Bentley history 1919 - 1931

The famous Bentley make, erected by Mr. W.O. Bentley, existed as a independent firm for only twelve years (1919-1931) before the proud firm was taken over by the Rolls Royce motor company. Those twelve exhilarating Bentley years were filled with racing successes and many important victories. The Bentley name as manufacturer of large, heavy, powerful and rugged sports cars has been imprinted in the human mind since the "roaring" 1920ies.

Bentley motorcars won the famous 24 hours of Le Mans race in the years 1924, 1927, 1928, 1929 and 1930. The years they did not win the long distance reliability race for production cars they finished second or third. Not only successes at Le Mans were counted but also victories in other long distance events like the Brooklands 500 mile race. The racing successes were mainly due to the rugged built of the cars and the meticulous preparation of the cars. In every race they learned and had the cars improved on small but important details (Head lamp covers, mesh gauze on the petrol tank, quick filler caps for engine oil and radiator, driver adjustable brakes.)

3-Litre

The Bentley 3 Litre was W.O. Bentley’s first design. The car was presented in 1919 but the first cars were sold in 1921. The four cylinder cars of rugged construction where in a class of their own for they combined the size and comfort of the big tourers and saloons with the road holding, and speed of the smaller sports- and racing cars. The Bentley was a true owner-driver car for the sporting motorist and connoisseur. The Bentley car could be had in three different types which were designated with three different radiator badges*. Red badge: short chassis speed model, Blue badge: the early short and then long chassis type for bespoke bodywork, Green badge: very rare and used for about eighteen 100 mph. These Green badge car won at Le Mans in 1924 and 1927 (Old Number Seven.) The 3-Litre was built from 1919 until 1929.

*The Bentley radiator and the logo were designed by the genius motoring artist Gordon Crosby. The logo is a ‘badge’ and not a ‘label’ as stated by AFC Hilstead in his book ‘Those Bentley Days’ (published 1953).

6.5 Litre and Speed Six

Then in 1926 the 6.5 Litre and the Speed Six were presented, these six cylinder models were in the eyes of W.O. Bentley the best cars the Bentley firm ever built. The bigger capacity was needed for many a customer had built a bespoke heavy saloon body on their chassis and thus eliminating the sporting element the chassis had to offer. The Speed Six brought Bentley the most racing successes and Le Mans victories. In the year 1929 the Speed Six came home first with Bentley 4.5 Litres second, third and fourth! In 1930 the same Bentley Speed Six 'Old Number one' came home a victor followed by another Speed six in second position!

4.5 Litre

Next came the upgraded four cylinder Bentley 4.5 Litre in the year 1927. The 4.5 Litre featured four valves per cylinder and two spark plugs per cylinder engine. Most of these cars were given open tourer and saloon bodywork and only nine short chassis were built.

4.5 Litre Supercharged (Blower)

The 4.5 Litre Blower was built in the ‘Barnato’ period. Financed by the Hon. Dorothy Paget Tim Birkin successfully experimented at Brooklands with his blower Bentley and even achieved the Brooklands lap record with his Blower Bentley. As Woolf Barnato was now in charge of the Bentley firm, and W.O. now only responsible for the development of the Bentley cars, Birkin convinced Barnato to enter a separate team of Blower Bentleys for the 1930 Le Mans race. This was against W.O. Bentley’s ideas for he was of the opinion that the supercharger would only add trouble to a perfectly good and reliable machine. The 1930 Le Mans race proved W.O. right as none of the blown cars finished and Barnato and Kidston won on a Speed Six model.
The supercharged 4.5 Litre engines were real "gas-guzzlers", the naturally aspirated 4.5 Litre engine used one litre of petrol every 5.6 kilometres, the supercharged engine used one litre for just 3.5 kilometres, a very large petrol tank was fitted additionally.
Another problem was that spark plugs in the supercharged engine wore out very quickly resulting in loss of power. Bentley engineer Nobby Clarke stated one day: "The blower eats spark plugs like a donkey eats hay". Only 55 Bentley 4.5 Litre ‘blower’ cars have been built by the firm of which 26 carried the Van den Plas open tourer bodywork.

8-litre

In 1931 the most impressive Bentley model ever saw the light of day; the 8-Litre. This car can be regarded as a real ‘super car’. Only 100 of these big cars have been built.

4- Litre

Also in 1931 a down scaled 8-Litre was introduced, the 4-Litre. The car was designed to sell more cars to improve the cumbersome financial situation at Bentley’s. The 1929 Wall Street crash affecting the firm immensely. The 4-Litre featured the chassis, transmission and brakes of the 8-litre. The newly constructed 120 bhp ‘Ricardo’ engine proved underpowered for the chassis and as a result the 4-litre never became the success Bentley hoped for. Only 50 chassis were built.

1931 Rolls Royce take over

In 1931 business prospects looked very black and the firm went into receivership. Napier & Son were negotiating with Bentley's receiver to take over the company. Then another interested party arrived at the scene named British Central Equitable Trust. They outbid Napiers in a sealed bid auction. The Trust later was found to be a front for Rolls-Royce Limited. Rolls Royce had cleverly defeated the threat of a firm that could become a very unwelcome competitor.

From 1933 all Bentley cars were based upon their Rolls Royce counterparts and production was then moved from Cricklewood to Derby. Purists tend to name the Rolls Royce produced cars – Rolls Royce Bentley’s. Rolls Royce took good care of the Bentley ‘marque’. Many magnificent automobiles were built with a distinctively different character than the Rolls Royce models.

© Marc Vorgers 

Verkoper: Altena Classic Service
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)524 561 122
De Vaart 23
7784 DK Gramsbergen
Nederland