Alfa Romeo Spider 2.0 JTS, 2005
Verberg foto
Bijgewerkt: 02-May-2024 10:10

Alfa Romeo Spider 2.0 JTS, 2005 | € 12.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo Spider 2.0 JTS, jaar 2005. Eerste registratie 27-07-2005. Chassisnummer ZAR91600007014272. Kleur blauw metallic (Blu Reims, Alfa Romeo code 254/A) gecombineerd met een antraciet met blauw stoffen interieur. Deze prachtige Alfa Spider werd nieuw verkocht in Italië. In november 2006 is de auto door de eerste Nederlandse eigenaar in Nederland geïmporteerd. In 2015 heeft de auto een nieuwe eigenaar gevonden die de auto tot op de dag van vandaag heeft gekoesterd. In 2018 zijn bij 64.789 kilometer de distributieriem en waterpomp vernieuwd. In 2023 heeft de auto bij 79.996 kilometer een volledige onderhoudsbeurt gehad waarbij de distributieriem ook weer is vernieuwd. Momenteel staat de kilometerteller op 85.758 kilometer. Deze prachtige alfa Romeo Spider verkeert in een zeer goede tot excellente originele staat en de auto rijdt perfect. De carrosserie is puntgaaf, het interieur vertoont zeer lichte sporen van gebruik en de stoffen kap is nog origineel en in behoorlijk goede staat. De auto wordt geleverd met een uitgebreid historie (service)dossier en de auto wordt geleverd op vier nieuwe banden. Dit is een prachtig exemplaar, klaar voor vele avonturen, vakanties, en ‘roadtrips’!

Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d’Oro.
Prijs: € 12.950, -.

De Alfa Romeo GTV (coupé) en de open Spider werden gepresenteerd op de autosalon van Genève in 1995. De GTV was de opvolger van de Alfetta GTV die tot 1986 werd geproduceerd. De Spider was de langverwachte opvolger van de Spider Type 4 die tot 1992 werd geproduceerd. De Spider type 4 was een evolutiemodel van de klassieke Spider Duetto uit 1966. De bodemplaat en mechanische basis gingen ruim 25 jaar mee! De nieuwe GTV- en Spider-modellen waren gebaseerd op het vloergedeelte en de mechanische structuur van de voorwiel aangedreven Alfa Romeo 155. De fantastische nieuwe ontwerpen toonden details van het Protèo-prototype (op basis van de Alfa 164) uit 1991. De GTV- en Spider-ontwerpen zijn tot stand gekomen in een samenwerking tussen Pininfarina en het Alfa Romeo Styling Centre. De toeschouwers op de beurs in Genève waren verbluft door de fantastische individuele ontwerpen met sterke designkenmerken. Het agressieve frontontwerp, de over het front en de spatborden gedrapeerde schelpachtige motorkap met vier priemende koplampen, de scherp aflopende taillelijn en de prachtige achterkant met centraal lichtcluster die overvloeit in prachtig gebogen heupen waren nog nooit eerder vertoond. Het moderne interieurontwerp getuigde ook van een grote esthetische kwaliteit en individualisme, geliefd bij Alfa Romeo-enthousiastelingen. De mechanische specificaties van de modellen maakten de belofte waar. Er waren zuinige 1,8 en 2,0 liter Twin spark 16V viercilindermotoren met ongeveer 150 pk beschikbaar, een krachtigere 2.0 V6 turbomotor met 200 pk en een sublieme ‘Busso’ 3.0 V6 24V met 220 pk voor het topmodel. In 1998 kregen de GTV en de Spider een kleine facelift, en in 2003 een facelift om de auto's op één lijn te brengen met de toenmalige modellen. In 2003 werden ook nieuwe motoren geïntroduceerd: de 165 pk sterke 2.0 JTS en de ultieme 240 pk sterke 3.2 V6. Begin 2005 eindigde de productie van de GTV en Spider. De GTV werd in 2006 opgevolgd door de Brera. De Alfa Romeo GTV- en Spider-modellen uit 1995-2005 zijn fantastische GT/ sportwagens met voorwielaandrijving die veel rijplezier bieden. Goed onderhouden exemplaren zijn duurzaam, laten een solide betrouwbaarheid zien, en bieden veel waar voor hun geld. De 3.2 V6-modellen zijn zeldzaam.

Technische gegevens*:

4-cilinder lijnmotor (DOHC 16V)
carburatie: Bosch MED 7.1.1. directe bezine injectie
cilinderinhoud: 1970 cc
vermogen: 164 pk bij 6400 tpm.
koppel: 206 Nm bij 3250 tpm.
versnellingsbak: handgeschakeld, 5 versnellingen
topsnelheid: 215 km / u.
remmen: schijfremmen rondom, bekrachtigd, ABS
aandrijving: voorwielaandrijving
gewicht (onbeladen): 1405 kg.

* Bron: Carfolio.com

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Verkoper: Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)516 520 026
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland