Alfa Romeo Giulia Nuova 1300 Super, 1975
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Alfa Romeo Giulia Nuova 1300 Super, 1975 | € 21.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo Giulia Nuova 1300 Super, bouwjaar 1975 (eerste registratie 15 mei 1975). Kleur groen (Pino Verde) met een tweekleurig kunstleer/stof interieur in bruin/oker met zwart tapijt. Deze prachtige Alfa Romeo Giulia is in december 2017 naar Nederland geïmporteerd, de auto wordt sinds 2018 gekoesterd door de huidige eigenaar. Deze prachtige Alfa Romeo Giulia Nuova verkeert in een prachtige, zeer originele en zeer goede staat! De afgelezen kilometerstand is 37.740 kilometer en de auto is zeer goed onderhouden. De carrosserie is zeer solide en de passing van de plaatdelen is prachtig! De enige corrosieplek is te vinden aan de onderrand onder de voorbumper. De vering is iets verlaagd, de ‘stance’ is geweldig en de rijbeleving geweldig! Het originele interieur verkeert in een onberispelijke staat, waardoor de passagiers een geweldige stap terug in de tijd beleven! De auto is voorzien van de originele 14-inch stalen wielen met Firestone 185/70 banden, twee op de portieren gemonteerde achteruitkijkspiegels, originele krik, reservewiel en een zeldzame compacte Voxson Tanga FM-radio met antidiefstalslede. De werking van de radio kon niet vastgesteld worden. Dit is een fantastische Alfa Romeo Giulia Nuova in zeer goede conditie. Deze prachtige Alfa Romeo klassieker is klaar voor elk avontuur in de handen van een nieuwe eigenaar!

Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 21.950, -.

De Alfa Romeo Giulia werd gebouwd tussen 1962 en 1972. De gepresenteerde Giulia 1300 TI werd in 1966 geïntroduceerd. In 1972 werd de Giulia opgevolgd door de uiterlijk iets gewijzigde Giulia Nuova.
De Alfa Romeo Giulia was het eerste model in de Giulia modelserie welke de Giulietta serie opvolgde. De Giulia sedan wordt gekenmerkt door een zeer karakteristieke carrosserie die zéér modern was in de beginjaren zestig. De carrosserie heeft zeer goede aërodynamische eigenschappen en is uitermate functioneel vormgegeven. Deze compacte sedan bood naar verhouding veel interieurruimte en was voorzien van een grote kofferbak.
De wegligging van de Giulia is zeer goed, het is een echte rijders auto. Naast de goede wegligging staan tevens de gretige Alfa viercilinders, de vijf-versnellingsbak en de bekrachtigde schijfremmen rondom garant voor sportief rijgenot. De Giulia was verkrijgbaar met een 1300 cc. of 1600 cc. motor.

Technische gegevens*

Vier cilinder lijnmotor DOHC
cilinderinhoud: 1290 cc.
carburatie: 2 x Weber 40 DCOE of Solex C4
vermogen: 88 pk. bij 5500 tpm.
koppel: 116 Nm bij 3000 tpm.
topsnelheid: 166 km/u.
versnellingsbak: 5 versnellingen, handbediend
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 1030 kg.

*Bron: All the Alfa Romeos 1910-2000, Editoriale Domus

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Verkoper: Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)516 520 026
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland