Alfa Romeo Alfetta GTV 6 2.5, 1982
Verberg foto
Bijgewerkt: 16-April-2024 13:16

Alfa Romeo Alfetta GTV 6 2.5, 1982

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo GTV 6 2.5, jaar 1982. Kleur donkergrijs metallic gecombineerd met een beige leren interieur, lichtbruin tapijt en zwarte matten. Deze fantastische Alfa Romeo GTV 6 werd nieuw in Nederland verkocht. De auto kende vanaf nieuw twee eigenaren die de auto gekoesterd, en perfect onderhouden hebben. Vanaf nieuw heeft de auto 107.000 kilometer gereden. Deze bijzonder fraaie Alfa Romeo verkeert in sublieme topstaat; zo goed als nieuw! De Alfa Romeo Alfetta GTV 6 beschikt over een krachtige 2,5 liter V6-motor die de achterwielen aandrijft via een 'transaxle' versnellingsbak. Deze is op het differentieel tussen de achterwielen gemonteerd. Deze lay-out garandeert een perfecte gewichtsverdeling en een uitstekende wegligging. De motor klinkt ongelooflijk fraai! Deze Alfa Romeo GTV 6 ziet eruit en rijdt als nieuw! Dit moet een van de beste exemplaren op de Europese markt zijn.

ARCHIEF | VERKOCHT

De Alfa Romeo Alfetta serie was de opvolger van de Giulia serie. De Alfetta 2000 GTV kan worden gezien als de opvolger van de (Giulia) 2000 GTV "Bertone". Met de Alfetta serie introduceerde Alfa Romeo de strakke en hoekige jaren zeventig vormgeving. De vormgeving van de Alfetta GTV komt nog altijd niet echt klassiek over maar oogt nog als een "youngtimer". Deze scherp gestileerde Alfa Romeo biedt genoeg plaats aan vier inzittenden. Het dashboard in deze vroege uitvoering is fraai en ziet er erg sportief uit. De toerenteller is direct in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst en de overige instrumenten meer naar het midden van het dashboard. De technische lay-out is ook uniek; de Alfetta GTV beschikt over een tegen het differentieel geplaatste versnellingsbak om een gunstige gewichtsverdeling te bereiken (Transaxle). De Alfetta GTV is een snelle auto met een sterke motor, schijfremmen rondom, een zeer goede wegligging en plaats voor vier personen: een rasechte GT!

Technische gegevens:

V6 motor (SOHC)
cilinderinhoud: 2492 cc.
Bosch L-Jetronic benzine injectie
vermogen: 158 pk. Bij 5600 tpm.
koppel: 217 Nm bij 4000 tpm.
topsnelheid: 204 km/u.
acceleratie 0-100 km/u: 9 sec.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld (Transaxle)
remmen: bekrachtigde schijfremmen rondom
gewicht: 1210 kg.

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland