Alfa Romeo 166 Super 3.0 V6, 2000 | € 22.950,--
Alfa Romeo 166 Super 3.0 V6, jaar 2000 (eerste registratie 27 januari 2000). Chassisnummer ZAR936000*00034571*, motornummer AR*34301*. Carrosseriekleur Azzurro Nuvola 414B. Het betreft een prachtige zilver metallic lak met parelmoereffect, de lak vertoont een lichtgroene, lichtblauwe of violette gloed afhankelijk van de lichtinval. Het interieur is uitgevoerd in zwart leder gecombineerd met donkergrijs tapijt en zwarte matten. Deze prachtige Alfa Romeo 166 Super 3.0 V6 is nieuw verkocht in Nederland. Vanaf nieuw heeft deze super originele auto slechts 61.234 kilometer gereden. De auto verkeert in een prachtige en uitstekende originele staat! De auto is door de jaren heen perfect onderhouden; de laatste onderhoudsbeurt was in mei 2024 bij 60.100 kilometer. Toen is ook de distributieriem vernieuwd. De Alfa Romeo 166 is gebouwd op een herzien platform met verbeterde ophanging, wat meer comfort en stabiliteit bood dan zijn voorganger, de 164. Een van de meest aansprekende versies was de 3.0 V6 24V, aangedreven door de magnifieke Busso-motor. Deze atmosferische motor produceerde 226 pk en 275 Nm koppel, wat een topsnelheid van 243 km/u mogelijk maakte. Met behendig gebruik van de zes versnellingsbak bereikt u de 100 km/u in minder dan 8 seconden. Dit topmodel is voorzien van een prachtig volledig lederen interieur, lichtmetalen velgen, klimaatregeling en Alfa's Integrated Control System met kleurendisplay. De 3.0 V6 Super, geproduceerd tussen 1998 en 2002, werd verkocht voor een premium prijs, wat de positie van de auto aan de top van het marktsegment weerspiegelde. Dit super originele exemplaar met een lage kilometerstand is interessant voor verzamelaars en liefhebbers die op zoek zijn naar de beste kwaliteit die er op de markt verkrijgbaar is!
Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 22.950, -.
De Alfa Romeo 166 werd in 1998 voorgesteld als de opvolger van de 164 en als luxe sedan gepositioneerd als topmodel van het merk. De 166 was vormgegeven door Centro Stile Alfa Romeo onder leiding van Walter de Silva. De vormgeving combineerde een geraffineerd spel van gerekte scherpe lijnen, vloeiende rondingen en fraaie hollingen over de flanken. De 166 was gebouwd op een herzien platform met verbeterde ophanging, wat meer comfort en stabiliteit bood dan zijn voorganger. De topversie was de 3.0 V6 24V Super, aangedreven door de gevierde Busso-motor. Deze atmosferische motor produceerde 226 pk en 275 Nm koppel, wat een topsnelheid van 243 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden mogelijk maakte. De motor was gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die de voorwielen andreef. De Super-uitvoering voegde luxe opties toe zoals MOMO lederen bekleding, lichtmetalen velgen, klimaatregeling en Alfa's Integrated Control System met kleurendisplay. Ondanks de relatief bescheiden verkoopcijfers werd de Alfa Romeo 166hij zeer gewaardeerd door liefhebbers vanwege de combinatie van stijl, verfijning en het onmiskenbare karakter van de Busso V6. Tegenwoordig wordt de 166 gewaardeerd als Alfa Romeo's laatste grote executive sedan.
Technische gegevens:
Motor: V6 (DOHC) 24 kleppen
cilinderinhoud: 2959 cc
inductie: atmosferisch, Bosch Motronic brandstofinjectie
vermogen: 226 pk bij 6300 tpm
koppel: 275 pk bij 4400 tpm
versnellingsbak: 6, handgeschakeld
topsnelheid: 243 km/u
acceleratie 0–100 km/u: 7,8 seconden
remmen: geventileerde schijven voor, massieve schijven achter (ABS standaard)
aandrijving: voorwielaandrijving
gewicht: ca. 1500–1550 kg (afhankelijk van uitvoering en uitrusting)
Alfa Romeo historie
Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.
Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).
Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!
Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.
Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.
Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.
In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.
© Marc Vorgers
