Alfa Romeo 164 3.0 V6, 1990 | € 15.950,--
Alfa Romeo 164 3.0 V6, jaar 1990 (eerste registratie 16 juli 1990). Chassisnummer ZAR164000*06187243*. Carrosserie uitgevoerd in blauwgrijs metallic gecombineerd met een blauw stoffen (velours) interieur, afgewerkt met donkerblauw tapijt en zwarte matten. Deze prachtige originele Alfa Romeo 164 3.0 V6 werd nieuw verkocht aan een heer C. Maurizi door Auto Dato Carmine uit Buchs, Zwitserland. Vanaf nieuw heeft de auto slechts 72.337 kilometer gereden. De originele fabrieksboekjes zijn aanwezig; het onderhoudsboekje is ingevuld en gestempeld vanaf dag één tot en met de laatste onderhoudsbeurt op 15 oktober 2024. De onderhoudsbeurt bij 67.960 kilometer omvatte de vervanging van de distributieriem. Deze fraaie Alfa Romeo 164 3.0 V6 verkeert in een uitstekende en volledig originele staat; verzamelaarskwaliteit! Zo'n perfect onderhouden Alfa Romeo 164 3.0 V6 in uitstekende conditie is zeldzaam. De Alfa Romeo 164 3.0 V6 is de meest gevierde versie, aangedreven door de legendarische Busso-motor, bekend om zijn soepele vermogensafgifte en prachtige uitlaatgeluid. Met zijn combinatie van elegante styling, krachtige prestaties en de uitstraling van de Busso V6 werd de 164 3.0 V6 een moderne klassieker die hoog aangeschreven staat bij Alfa Romeo-liefhebbers. Dit fantastische exemplaar in verzamelaarskwaliteit is een van de mooiste 164 3.0 V6-auto's die u te koop zult vinden.
Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 15.950, -.
De Alfa Romeo 164 werd in 1987 geïntroduceerd als het topmodel van het merk, ontworpen door Pininfarina en gebouwd op het Tipo Quattro-platform dat gedeeld werd met Fiat, Lancia en Saab. De auto verving de verouderde Alfa 90 en Alfa 6 en bood een eigentijdser imago en verbeterde verfijning voor de klantenkring van het merk in het hogere marktsegment. De meest tot de verbeelding sprekende versie was de 3.0 V6, aangedreven door de legendarische Busso-motor, bekend om zijn soepele vermogensafgifte en kenmerkende uitlaatgeluid. Deze V6 motor produceerde ongeveer 185 pk, goed voor een topsnelheid van 230 km/u en een acceleratie van 0-100 km/u in minder dan acht seconden. De dwarsgeplaatste motor was gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak die de voorwielen aandreef, wat een afwijking was van Alfa's traditionele achterwielaandrijving. Desondanks behield de 164 een dynamisch karakter, geholpen door onafhankelijke wielophanging en preciese besturing, waardoor het een van de meest boeiende auto's in zijn klasse was. Met zijn combinatie van elegante styling, krachtige prestaties en het charisma van de Busso V6 motor werd de 164 3.0 V6 een moderne klassieker en wordt hij vandaag de dag nog steeds hoog gewaardeerd door liefhebbers. De Alfa Romeo 164 werd gebouwd tot en met 1998 en opgevolgd door de Alfa Romeo 166.
Technische gegevens:
Motor: V6 (DOHC), dwars voorin geplaatst
cilinderinhoud: 2959 cc
inductie: atmosferisch, Bosch Motronic benzineinjectie
vermogen: 184-192 pk bij 5600 tpm (afhankelijk van bouwjaar/uitvoering)
koppel: 250-259 Nm bij 3000–4400 tpm
versnellingsbak: 5, handgeschakeld
topsnelheid: 230 km/u
acceleratie 0-100 km/u: 7,9-8,1 seconden
remmen: geventileerde schijven voor, massieve schijven achter
aandrijflijn: voorwielaandrijving
gewicht: 1335–1470 kg (afhankelijk van uitvoering en markt)
Alfa Romeo historie
Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.
Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).
Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!
Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.
Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.
Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.
In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.
© Marc Vorgers
