Rebuild of the 1934/39 SEFAC ‘parallel eight’ Grand Prix Engine
Verberg foto
Bijgewerkt: 09-November-2024 17:10

Rebuild of the 1934/39 SEFAC ‘parallel eight’ Grand Prix Engine

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

De restauratie en herbouw van de mysterieuze en unieke 1934/39 SEFAC Grand Prix-racewagen werd toevertrouwd aan Classic Job. De complexe 2600 cc parallel-8 motor met compressor (supercharger) werd volledig herbouwd en aangepast om perfect te functioneren door Classic Job. De parallelle achtcilinder heeft twee viercilinderbanken die naast elkaar op een gezamenlijk carter zijn geplaatst. De krukassen zijn middels tandwielen met elkaar verbonden en draaien in tegengestelde richting. Beide viercilinderbanken hebben dubbele bovenliggende nokkenassen. Er moesten veel speciale onderdelen worden ontworpen en vervaardigd. Het proces van restauratie, technische ontwikkeling, fabricage van onderdelen, herbouw en uitgebreide tests duurde meerdere jaren. De restauratie werd voltooid in januari 2022.

LAATSTE NIEUWS:

De SEFAC Grand Prix-auto wordt gepresenteerd op de Montlhéry Vintage Revival die in het weekend van 7 & 8 mei 2022 wordt gehouden.
De auto zal deelnemen aan Grid E. Tijdschema: zaterdag 7 mei om 10:40 en 15:55 en op zondag 8 mei om 10:40 en 16:10.
Meer foto's van de zeer bijzondere racewagen volgen binnenkort op deze pagina!

Artikel op PreWarCar.com: Terug naar huis: De Sefac Grand Prix Auto

Meer informatie over de SEFAC GP-auto

De SEFAC was een ambitieus project om de ultieme Franse Grand Prix-auto te bouwen. Een groep van vier specialisten; Raymond Sommer (autocoureur), André Parant (industrieel), Raymond Brault en Emile Petit (ontwerper) vormden de Société d'Etude et de Fabrication d'Automobile, kortom SEFAC, om dit doel te bereiken. Het project en de auto waren in mysterie gehuld en de Grand Prix-auto was voor het eerst kort te zien tijdens een training voor de Grand Prix op het circuit van Montlhéry. Niemand werd toegestaan in de buurt van de auto te komen. Het enige dat tot dusver was prijsgegeven was dat de auto voorzien was van een ‘parallel eight’ motor van eigen constructie. Na dit korte uitje werd er niet veel gehoord over de SEFAC GP-auto, alleen dat deze een paar zeer snelle testrondes had afgelegd op het circuit van Montlhéry. Vier jaar later, in 1938, verscheen de auto bij de Grand Prix van Rheims, waar de complexe motor al na drie ronden blauwe rook begon uit te stoten en werd teruggetrokken. In 1939 nam de auto deel aan de Grand Prix van Pau, waar de auto het helaas ook niet tot het einde van de race volhield. Toen de Tweede Wereldoorlog een einde maakte aan de Grand Prix-races, werd de SEFAC opgeborgen en vergeten. De auto werd vele decennia later ontdekt in de catacomben van het circuit van Montlhéry en aangekocht door de huidige eigenaar. 

Classic Job
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland