Nash Healey Pininfarina Roadster, 1953 Restoration
Verberg foto
Bijgewerkt: 16-April-2024 13:16

Nash Healey Pininfarina Roadster, 1953 Restoration

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Deze zeldzame Nash Healey Pininfarina Roadster uit 1953 werd nieuw verkocht in de VS. In het verleden werd deze zeldzame auto bij een handelaar gevonden. De Nash Healey bleek geheel compleet en nog altijd te functioneren! De auto was uitgevoerd in het wit met een tweekleurig blauw/grijs interieur en een zwarte vinyl kap. Alle originele details waren nog aanwezig. De Nash Healey werd volledig gedemonteerd en onze vakmensen moesten vele uren werken aan het herstellen van het plaatwerk van de carrosserie, beginnend vanaf het blanke metaal. Daarna werd de carrosserie overgedragen aan de spuiter die de carrosserie voorzag van een eersteklas lichtgroen metallic 2K-laksysteem en een zwarte beschermende bodemcoating. In de tussentijd zijn alle mechanische onderdelen gereinigd, gereviseerd en opnieuw opgebouwd door de specialisten in onze technische werkplaats. De 4,1 liter zescilinder-lijnmotor werd enigszins aangepast om wat meer pk's te leveren en om de betrouwbaarheid te vergroten. Er werd een nieuw inlaatspruitstuk ontworpen en gegoten om plaats te bieden aan 3 S.U. H6 carburateurs in plaats van de originele twee Carter carburateurs. De versnellingsbak, het differentieel, de aandrijfas en de achteras zijn gereviseerd en in de juiste kleuren gespoten. Ook het zeer bijzondere Healey onafhankelijke voorwielophangingssysteem werd volledig opnieuw opgebouwd. Deze prachtige Nash Healey Pininfarina roadster wordt naar de hoogste normen van perfectie gerestaureerd.

De restauratie is op deze pagina te volgen.
Wordt vervolgd.

Donald Healey produceerde zijn eigen auto's in Warwick (VK) van 1946 tot 1954. De vroege door Riley motoren aangedreven auto's waren intelligent ontworpen auto's van hoge kwaliteit. Deze auto's behoorden tot de eerste naoorlogse hoogwaardige Britse sportwagens. De Nash-Healey was alleen bedoeld voor export naar de VS, de Nash Healey was een samenwerkingsverband tussen Donald Healey en de Amerikaanse autofabrikant Nash Motors. De Nash Healey werd geïntroduceerd in 1951 en combineerde Healey's expertise in het bouwen van sportwagens met de financiële steun en engineering van Nash. De Nash-Healey beschikte over een krachtige Nash Ambassador-motor en een door Healey ontworpen chassis en carrosserie, waarbij Amerikaanse kracht werd gecombineerd met Europese stijl. De Nash Healey werd populair vanwege zijn prestaties luxe kenmerken, waaronder lederen interieurs en elektrische accessoires. In 1952 ontwierp Pininfarina de carrosserie opnieuw, de auto's met de carrosserie van Pininfarina behoren tot de mooiste roadsters van de jaren vijftig. De motoren werden door Nash vervaardigd in de fabriek in Kenosha, Wisconsin, en vervolgens naar Engeland verscheept, waar ze in het chassis werden geïnstalleerd met de speciale "trailing link" voorwielophanging van Donald Healey. Het chassis en de motor werden vervolgens verscheept naar Turijn, Italië, waar ze werden samengevoegd met de handgemaakte carrosserie van Pinin Farina. De Nash-Healey nam deel aan prestigieuze races zoals Le Mans en hielp de reputatie van Healey als vooraanstaande sportwagenfabrikant te vestigen. De productie eindigde in 1954 nadat er 506 exemplaren waren gebouwd. De Nash Healey is vandaag de dag een gewild en gezocht verzamelobject.

Technische gegevens*:

Zescilinder lijnmotor (OHV)
cilinderinhoud: 4238 cc
carburateur: 2 x S.U. (origineel 2 x Carter HY)
vermogen: 140 pk bij 4000 tpm.
koppel: 312 Nm. bij 2000 tpm.
topsnelheid: 166 km/u.
versnellingsbak: handgeschakelde drieversnellingsbak met overdrive
aandrijving: achterwielaandrijving
remmen: hydraulische trommelremmen rondom
gewicht: 1247 kg.

*Bron: www.Carfolio.com

S2 Classic Cars
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: 0031 85 2734060
Goudstraat 23
7554NG Hengelo
Nederland