Jensen CV8 Restoration Project
Verberg foto
Bijgewerkt: 14-October-2024 12:51

Jensen CV8 Restoration Project

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Deze indrukwekkende Jensen CV8 wordt voor een relatie volledig gerestaureerd. De Jensen CV8 is een complexe auto gebouwd met een stalen chassis/vloergedeelte en een glasvezelversterkte kunststof (GVK) carrosserie. Deuren, motorkap en kofferdeksel zijn eveneens van GVK vervaardigd. Het chassis is voorzien van twee sterke langsbuizen met een grote diameter waarop de motorruimtescheiding, de interieurvloer, de kofferbakscheiding, en de kofferruimtevloer zijn geplaatst. Deze constructies zijn gemaakt van metaalplaat. Het originele plaatwerk was zwaar gecorrodeerd en moest bijna geheel vernieuwd worden. De uitgebreide reconstructie van het chassis/vloergedeelte ziet u in de fotoreportage.

Opmerking: De foto's van de Jensen CV8 in het park zijn archieffotos van een zusterauto ter illustratie.

Wordt vervolgd.

De broers Richard en Alan Jensen begonnen in de jaren dertig van de twintigste eeuw met de bouw van speciale carrosserieën op Standard en andere chassis. Vanaf 1935 begonnen ze eigen auto's te fabriceren. Deze modellen werden vaak aangedreven door Nash en Ford motoren. In 1950 kwam de eerste Interceptor op de markt, aangedreven door een grote zes cilinder Austin motor. Jensen had haar weg gevonden en bouwde vanaf dat moment snelle en stijlvolle GT's. In 1953 werd de prachtige Jensen 541 getoond op de London Motor Show. Een krachtig gelijnde 2+2 coupé met kunststof carrosserie en aangedreven door een 4 liter Austin zes cilinder motor. In 1962 werd de eerste Jensen met Chrysler V8 motor voorgesteld; de Jensen C-V8. In navolging van het Franse Facel Vega had Jensen besloten haar sportwagens ook uit te rusten met de zeer betrouwbare en ultra krachtige Chrysler V8 motoren. De aandrijving van de achterwielen geschiedde via een Chrysler Torqueflite automatische versnellingsbak, met drie versnellingen, en een Powr-Lock sperdifferentieel. Ook nu was de carrosserie weer vervaardigd van glasvezelversterkte kunststof. De automobielen zijn schaars. Van de Mk I werden tussen 1962 en 1963 slechts 68 stuks gebouwd. Van de C-V8 Mk II 250 stuks tussen 1963 en 1965 en van de Mk III 181 stuks tussen 1965 en 1966.

Technische gegevens

V8 motor
cilinderinhoud: 6276 cc. (383 cui)
vermogen: 335 pk. bij 4600 tpm.
topsnelheid: 225 km/u.
versnellingen: 3, automatisch

Classic Job
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland