Facel Vega FV4, 1958 restoration
Verberg foto
Bijgewerkt: 21-November-2018 16:22

Facel Vega FV4, 1958 restoration

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Deze Facel Vega FV4 wordt door Amicale Facel Holland volledig 'body off' naar topstaat gerestaureerd voor de eigenaar. De automobiel werd volledig gestript en de carrosserie is geplaatwerkt. Hierbij moest het gehele dak gereconstrueerd worden. Aansluitend werd de carrosserie strakgemaakt en voorzien van een prachtig nieuw laksysteem. Deze FV4 is origineel uitgerust met een 392 Hemi V8 motor en een automatische Torqueflite 3-versnellingsbak. Het chassis en de mechanische delen zijn gerestaureerd en gereviseerd en in februari zijn het chassis en de carrosserie samengevoegd. De auto is volledig opgebouwd, deze werkzaamheden zijn in juni afgerond. Nu staat de auto klaar om een prachtig nieuw interieur te krijgen!

Wordt vervolgd.

De Facel Vega FV4 is de voorganger van de HK 500. De Facel Vega FV4 is een zeer luxe auto die erg fraai is afgewerkt en veel prachtige details laat zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een bijzonder smaakvol vormgegeven dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars.
De lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort is navenant. De auto is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd op de FV4 nauwelijks toegepast; bumpers, spiegels en sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 5.8 liter (serie 1) of een 6.4 liter (serie 2) Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren.

Technische gegevens

V8 motor
cilinderinhoud: 5801 cc. / serie II 6430 cc.
vermogen: 340 SAE bhp. / 375 SAE bhp.
carburateurs: Carter "four barrel" 
versnellingsbak: 3, automatisch of 4, handgeschakeld
gewicht: 1750 kg.

Facel Vega historie

FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loire SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.

Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...

De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.

Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).

In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.

© Marc Vorgers 

Amicale Facel Holland
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland