Facel Vega FV3B, 1957 restoration
Deze Facel Vega FV3B uit 1957 werd in opdracht van de eigenaar door AFH 'body off' gerestaureerd naar topconditie. Deze prachtige Facel Vega FV3B is een zeer zeldzame auto uit de eerste FV3B serie waarvan slechts 12 exemplaren zijn gebouwd. Dit vroege model heeft nog steeds de smalle carrosserie. Deze FV3B is voorzien van de Chrysler 5 Liter V8 Poly motor en de Chrysler Torqueflite automatische versnellingsbak met 3 versnellingen. De carrosserie en het chassis zijn gerestaureerd vanaf het blanke metaal. Elk onderdeel is gerestaureerd, gereviseerd en/ of vernieuwd.
Indien u uw kostbare Facel Vega wilt laten restaureren door de toonaangevende merkspecialist, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
De Facel Vega FV3B is de voorloper van de Facel Vega FV4 en de latere HK 500.
De Facel Vega FV3B is een zeer luxe auto die erg fraai is afgewerkt en veel prachtige details laat zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een bijzonder smaakvol vormgegeven dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars.
De lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort is navenant.
De auto is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd op de FV3B nauwelijks toegepast; bumpers, spiegels en sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 5.2 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren.
Technische gegevens
5.2 liter V8 motor
één "four barrel" carburateur
versnellingsbak: 3 versnellingen, automatisch.
Facel Vega historie
FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.
Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...
De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.
Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).
In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.
© Marc Vorgers