Facel Vega Excellence EX2 C007 restoration
Facel Vega Excellence (EX2 C007): bij ons in restauratie in opdracht van de eigenaar uit Finland. De auto kwam bij ons binnen in gedeeltelijk gedemonteerde toestand, duidelijk flink door roest aangetast, maar gelukkig nog redelijk compleet. De carrosserie is (na te zijn versterkt) op een hulpchassis geplaatst en wordt thans gestraald. De ergste oude aanrijdingsschade is al hersteld, maar na het stralen begint de verdere plaatwerk-restauratie. Intussen zorgen wij, dat de ontbrekende onderdelen worden aangevuld. Ondertussen zijn alle plaatwerk werkzaamheden uitgevoerd, is de carrosserie strakgemaakt en voorzien van een hoogwaardig laksysteem. Het chassis werd gedemonteerd. Het chassis, de wielophanging, de motor en alle andere mechanische componenten zijn volledig gerestaureerd en gereviseerd naar nieuwstaat! Onlangs heeft het 'huwelijk' van het gerestaureerde chassis en de carrosserie plaatsgevonden. Dit is een indrukwekkende stap in het restauratieproces, op dat moment zie je hoe groot een Facel Vega Excellence is!
Wordt vervolgd.
Excellence type 1 en type 2 informatie
Facel Vega bouwde 145 stuks van de Excellence van het eerste type. Aan het eind van de productie ontstond de behoefte aan een ‘facelift’. Daartoe werd in de tweede serie de, dan al enigszins gedateerde, panoramische voorruit vervangen door een meer afgeplatte voorruit en werden de staartvinnen afgerond. In technische zin veranderde het chassis in die zin dat de tweede serie nu standaard schijfremmen kreeg, terwijl ook verbeteringen werden doorgevoerd in de deursluitingsmechanieken.
Van de tweede serie zijn slechts 8 stuks vervaardigd in 1961 en 1962, maar de laatste exemplaren zijn pas in 1964 op naam gesteld. Ze bestaan allemaal nog. Amicale Facel Holland (AFH) heeft op dit moment 3 stuks van deze tweede serie in restauratie. De restauratie van 2 exemplaren wordt op onze ClassicarGarage site gepresenteerd.
De Facel Vega Excellence werd door Facel Vega geïntroduceerd als luxe limousine voor de allerrijksten der aarde. De Excellence was gebaseerd op de tweedeurs HK 500 welke in die jaren de snelste vier persoons productieauto ter wereld was.
De 5.23 meter lange Excellence beschikte over vier portieren waarvan de twee achterste tegen de rijrichting in openden. Omdat de auto geen B-stijl kende ontstond een uitnodigende entree in het ultra luxe interieur.
De Excellence is net als de andere Facel Vega modellen zeer fraai afgewerkt en zijn er veel prachtige details te zien. Het interieur is koninklijk te noemen met een aan weerszijden gekromd houten dashboard en zeer fraaie verchroomde hevels en schakelaars, de lederen zetels zijn van uitzonderlijk hoog niveau en het comfort navenant.
De Excellence is voorzien van alle elektrische snufjes die in die tijd op de Amerikaanse markt werden toegepast. De robuust uitgevoerde elektrische ramen en de automaat met drukknoppen zijn zeer betrouwbaar en werken altijd. Chroom werd nauwelijks toegepast; de bumpers en de sierlijsten zijn vervaardigd van roestvrijstaal.
De auto is gebouwd op een stalen buizenchassis waarin de sterke 6.2 liter Chrysler V8 is opgehangen. Het onderstel heeft aan de voorzijde onafhankelijke wielophanging met schroefveren en achter een starre as met bladveren. Vanaf 1960 is de Excellence voorzien van schijfremmen rondom.
Technische gegevens
Motor: 6.2 liter (383 Cui) Chrysler Wedge V8
Carburateur: 1 "four barrel" Carter AFB carburateur
Vermogen: 355 SAE pk. bij 4800 tpm.
Versnellingsbak: 3 versnellingen, automatisch
(Chrysler Torqueflite)
Topsnelheid: 200 km/u.
gewicht: 1920 kg.
Facel Vega historie
FACEL; Forges et Ateliers de Construction d'Eure et de Loir SA begon in 1938 als fabrikant van roestvrijstalen producten, onder andere voor de vliegtuigindustrie. Na de tweede wereldoorlog bouwde FACEL carrosseriën voor Simca, Ford Frankrijk en Panhard. FACEL werd geleid door Jean Daninos.
Jean Daninos droomde van een eigen superauto; een "Grand Routier" wat staat voor een luxe, comfortabele en praktische vierpersoons sportauto. In 1954 kwam FACEL met haar eerste eigen auto op de markt de FACEL VEGA FV-1 die voorzien was ven een sterke en betrouwbare Amerikaanse V8 motor van Chrysler.
Door de toepassing van de Chryslermotor was Facel één van de eerste fabrikanten die een Europees gestileerd koetswerk combineerden met een grote betrouwbare Amerikaanse V8...
De Facel Vega's waren duur maar werden goed verkocht vooral zeer rijke mensen en filmsterren kochten Facel Vega's. In de loop van de tijd werden de opvolgende typen door vele verbeteringen steeds duurder. Zo volgden na de FV-1, de FV-2 t/m FV-4, HK 500, Exellence, Facel II, Facellia, Facel III en de Facel 6.
Facel liet eind jaren vijftig een eigen motor ontwikkelen voor toepassing in een kleiner model, de Facellia. Deze motoren hadden echter zoveel kinderziekten dat het bedrijf door de vele garantieclaims financieel aan de grond raakte. De laatste Facels werden uitgerust met Volvo P1800 (Facel III) en 150 pk Austin Healey zescilinder motoren (Facel 6).
In 1964 hield het trotse merk op te bestaan. Tot de dag van vandaag worden Facel Vega's door liefhebbers gekoesterd.
Dit zeer speciale merk kunnen we scharen onder merken als Rolls-Royce, Bentley en Lagonda. Hoewel Facel geen eigen motoren maakte kunnen we zeggen dat het merk betreffende de grote "Grand Routiers" auto's van absolute topklasse produceerde die ook nu nog diepe indruk maken.
© Marc Vorgers