Lancia Flaminia cabriolet 2.5 1-C, 1961
Verberg foto
Bijgewerkt: 14-December-2018 09:58

Lancia Flaminia cabriolet 2.5 1-C, 1961 | Te koop

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Lancia Flaminia 2.5 1-C cabriolet, jaar 1961. Volledig ‘matching numbers’: chassis nummer: 82404 * 1035 *, motornummer: 823.00 * 26XX *, versnellingsbaknummer: 824.XX. Kleur donkergrijs (Grigio Cascine) met een lichtbeige vol-lederen interieur afgewerkt met donkergrijze biezen. Blauw tapijt. Beige cabrioletkap en een beige kapafdekking. Deze wonderschone Lancia Flaminia is een zeldzame cabriolet waarvan slechts 412 exemplaren werden gebouwd. Deze Lancia verkeert in sublieme concoursstaat! De automobiel werd uitvoerig en prachtig gerestaureerd. De carrosserie toont fraaie passingen van de deuren en kleppen en het lakwerk is zeer fraai. Tijdens de restauratie werden onder andere de volgende delen vernieuwd: versnellingsbak lagers en synchromesh ringen, koplampen (nu met H4 halogeen), voor en achterbumpers (nu RVS), subframe, alle rubbers en bussen, radiateur, uitlaat (nu RVS), wiellagers, remleidingen (nu RVS), alles nieuw verchroomd, carburateur gereviseerd, motor gereviseerd (o.a. 6 nieuwe zuigers gemonteerd), diafragma koppeling gemonteerd et cetera. Een volledige lijst is opvraagbaar. Deze Lancia Flaminia cabriolet is een magnifiek exemplaar; een pracht bezit!

Deze Lancia is te koop bij Smiths-Veglia.
Prijs: op aanvraag.

De wonderschone Lancia Flaminia serie werd gebouwd tussen 1957 en 1970. Naast de Lancia Flaminia berlina verschenen verschillende coupé en cabriolet modellen welke vormgegeven werden door Touring, Pininfarina en Zagato. Het absolute hoogtepunt uit de Flaminia modelserie is de Flaminia Super Sport Zagato. Van deze beeldschone exclusieve sportcoupé werden slechts 150 exemplaren gebouwd waardoor deze automobiel zeer zeldzaam genoemd mag worden.

De Flaminia serie werd aanvankelijk uitgerust met 2500 cc. V6 motoren maar werden snel uitgeboord tot 2800 cc. terwijl de carburateurs zich ontwikkelden van een enkele Solex tot driedubbele Webers (3C bij de Supersport Zagato). De Flaminia Supersport Zagato was uitgerust met een carrosserie van aluminium en was net als de andere Flaminia’s technisch bijzonder door een de Dion-achteras met versnellingsbak en differentieel op die as (Transaxle). Een dure constructie die leidde tot een optimale verdeling van ca. 1330 kilo gewicht.

De Flaminia-serie had een succes moeten worden om Lancia naast bijvoorbeeld de succesvolle Flavia berlina weer financieel gezond te maken. Eigenzinnigheid van Lancia en concurrentie uit het sportieve segment leidden echter tot veel te lage productieaantallen.
De Lancia Flaminia Zagato was zo geavanceerd, exclusief en duur dat enkel vermogende liefhebbers zich deze raspaarden konden veroorloven. In onze tijd is de Flaminia Supersport Zagato een gezocht verzamelaars stuk wat gezien de schoonheid van de automobiel en de zeldzaamheid niet verwonderlijk is.

Technische gegevens*

V6 motor (blokhoek 60º)
1 Solex C40 PAAI carburateur
cilinderinhoud: 2458 cc.
vermogen: 119 SAE pk. bij 5100 tpm.
koppel: 190 Nm bij 3500 tpm.
topsnelheid: 191 km/u.
versnellingen: 4 handbediend (Transaxle)
gewicht: ca. 1260 kg.

*Bron: All the Lancias 1906 -2008

Lancia historie

Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).

In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
 
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).

In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.

In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.

Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.

© Marc Vorgers 

 

Verkoper: Smiths-Veglia
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)343 49 30 31
Woudenbergseweg 19-C11
3707 HW Zeist
Nederland