Lancia Fulvia Coupé 1600 HF, 1971
Lancia Fulvia Coupé 1600 HF, jaar 1971. Kleur rood gecombineerd met een zwart interieur (stoelen, dashboard en deurpanelen). Deze prachtige Lancia Fulvia Coupé 1600 HF uit de tweede serie verkeert in een prachtige en zeer goede staat en de auto rijdt uitstekend. De auto is veertig jaar geleden gekocht via de bekende Italiaanse autospecialist Maasland en vanaf 1986 werd begonnen met een uitgebreide restauratie. De restauratie is uitgevoerd door restauratiebedrijf Klink en de auto is afgebouwd door Pauw Classic Cars. De originele stoelen zijn vervangen door moderne Recaro-rallystoelen met 4-puntsveiligheidsgordels, er is een volledige rolkooi gemonteerd en er is een grotere aluminium benzinetank geïnstalleerd. Op de plaats van de oorspronkelijke benzinetank is extra bergruimte gecreëerd. De originele stoelen zijn nog aanwezig. Deze Lancia Fulvia Coupé 1600 HF wordt geleverd met een zeer uitgebreid historiedossier. De Lancia Fulvia HF-modellen waren zeer succesvol in de rallycompetitie in de jaren zestig en begin jaren zeventig. Een combinatie van een laag gewicht, voorwielaandrijving, uitstekende grip op de weg, uitstekende wegligging en een potente V4-motor bleek het juiste recept voor vele rallysuccessen! De Coupé 1600 HF werd oorspronkelijk zonder bumpers verkocht en het interieur was teruggebracht tot het essentiële. Af fabriek werden wielkastverbreders gemonteerd om de montage van bredere wielen en banden mogelijk te maken. Er zijn slechts 3690 exemplaren van de Coupé 1600 HF gebouwd waarvan een klein deel in een iets luxere “Lusso” uitvoering met meer interieurbekleding, geluidsisolatie en bumpers. Tegenwoordig zijn Fulvia Coupé HF-auto's zeer gewild bij verzamelaars en liefhebbers, tevens worden ze ingezet voor internationale historische rallyevenementen. Dit prachtige en zeer goede exemplaar is ruim 35 jaar geleden prachtig gerestaureerd en jarenlang gekoesterd door een Lancia-verzamelaar.
ARCHIEF | VERKOCHT
In het jaar 1963 presenteerde Lancia het Fulvia sedan model. Twee jaar later, in 1965, werd de Fulvia coupé voorgesteld. De Fulvia coupé heeft een zeer karakteristiek design, gecreëerd door Lancia's eigen designstudio. De Fulvia coupé is een echte compacte sportcoupé zoals alleen de Italianen die kunnen creëren. Kenmerken zijn de korte wielbasis, het lage gewicht, de compacte afmetingen, aluminium motorconstructie en geweldige wegligging. De Fulvia coupé was leverbaar met viercilinder V-motoren. De motor was leverbaar met drie cilinderinhouden; 1216 cc., de 1298 cc. en 1584 cc. Tussen de jaren 1968 en 1972 won Lancia veel rally's met een speciale versie van de Fulvia. De Lancia fabrieks-rally-auto's werden Fulvia HF genoemd. De "Fanalone" rally uitvoering met grote koplampen was gebouwd met aluminium carrosseriedelen, kunststof zij- en achterruit, en een getunede 1584 cc. V4-motor. Lancia wist met de Fulvia drie keer het Europees rallykampioenschap en twee keer het wereldkampioenschap te winnen.
Technische gegevens*:
V4 motor (DOHC)
cilinderinhoud: 1584 cc.
carburatie: 2 dubbele Solex C42 DDHF carburateurs
vermogen: 115 DIN pk. bij 6000 tpm
koppel: 158 Nm bij 4500 tpm.
topsnelheid: 185 km/u.
versnellingsbak: 5 versnellingen, handbediend
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 900 kg.
Bron: All the Lancias 1906 - 2008 Editoriale Domus
Lancia historie
Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).
In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).
In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.
In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.
Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.
© Marc Vorgers