Lancia Beta 1600 HPE, 1978
Verberg foto
Bijgewerkt: 21-April-2021 09:45

Lancia Beta 1600 HPE, 1978 | € 16.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Lancia Bèta 1600 HPE, jaar 1978. Chassisnummer 828BF000977X, motornummer 37150X. Kleur donkerrood (Rosso York) gecombineerd met een tweekleurig kunstlederen/ stoffen interieur in donkerbruin en oker. Deze prachtige Lancia Bèta 1600 HPE werd nieuw verkocht aan een hoteleigenaar in Toscane, Italië. In 2013, na 35 jaar eigenaarschap, verkocht hij de auto aan een Duitse liefhebber die de auto jaren van hem wilde kopen. In het jaar 2015 is de Lancia gekocht door een Lancia liefhebber uit Nederland die de auto tot in detail (mechanisch) heeft laten perfectioneren. We hebben deze prachtige Lancia recent aangekocht. Deze fantastische Lancia 1600 HPE verkeert in een sublieme en volledig originele conditie! Het zal een uitdaging zijn om een mooier en beter exemplaar te vinden! De auto heeft vanaf nieuw slechts 37.428 kilometer gereden en is volledig gedocumenteerd met historie en (service) facturen. De auto is volledig nagekeken, bij verkoop wordt de distributieriem vervangen (elke 60.000 km of om de vier jaar). De Lancia HPE (High Performance Estate) is een sportieve, stijlvolle en praktische luxe ‘Estate’ ontworpen door Pininfarina. De auto toont prachtige styling details, de gebogen achterbank is uniek voor de HPE. Dit is een zeer begeerlijke Lancia 1600 HPE in super originele showconditie!

Deze Lancia is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 16.950, -.

25 maart 2021 - Wegens omstandigheden is Montagna d'Oro de komende weken enkel op afspraak beschikbaar. Ook telefonisch is Montagna d'Oro beperkt bereikbaar. Als u vragen heeft over een auto of wanneer u een afspraak wilt maken neem dan contact op met dhr. Sako Timmer via 06 377 39 076 (telefoon / Whatsapp)

De Lancia Beta HPE werd geïntroduceerd op de autosalon van Genève in 1975. De HPE-initialen werden eerst uitgelegd als High Performance Estate, later als High Performance Executive, maak dus uw eigen keuze. De Beta HPE had dezelfde lange wielbasis als de Beta sedan, maar de totale lengte werd vergroot door de lange aflopende achterkant. De 'ventilatieopeningen' in de C-stijl lopen prachtig door in de vorm van de jaloezie-zonwering achter de achterruit. De HPE wordt gekenmerkt door een een zeer fraai carrosseriedesign, maar echt heel bijzonder is de prachtig gevormde achterbank met afgeronde hoeken van de serie 1 en 2 auto's. De Lancia Beta HPE werd in drie series gebouwd. Serie 1 (alleen 1975) 2542 1600 cc en 346 1800 cc. Serie 2: 1975 tot 1978 12.047 1600 cc, 12.764 2000 cc en 1438 1800 cc modellen voor de Amerikaanse markt. Serie 3: 12.473 1600 cc, 12.805 2000 cc, 152 2000 cc voor de Amerikaanse markt. Veranderingen tussen de series omvatten kleine exterieurontwerpdetails en de introductie van de 2000 cc-motor voor serie 2. Met de introductie van de serie 3 kreeg de HPE een volledig opnieuw ontworpen interieur, aangepaste schroefveren en kwam er een automatische versnellingsbak beschikbaar. De lancia HPE is een luxe coupé / estate met plaats voor vier personen, een ruime kofferbak en sportieve rijeigenschappen.

Technische gegevens

Vier cilinder lijnmotor (DOHC)
cilinderinhoud: 1585 cc.
carburatie: 1 dubbele Weber valstroom carburateur
vermogen: 102 DIN pk by 5800 tpm.
koppel: 139 Nm bij 3000 tpm.
topsnelheid: 170 km/ u.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld
remmen: bekrachtigde schijfremmen rondom
gewicht: 1060 kg.

Lancia historie

Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).

In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
 
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).

In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.

In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.

Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.

© Marc Vorgers 

 

Verkoper: Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)6 377 39 076
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland