Lancia 2000 Berlina ‘Inezione’, 1975
Verberg foto
Bijgewerkt: 05-December-2022 14:02

Lancia 2000 Berlina ‘Inezione’, 1975 | € 17.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Lancia 2000 Berlina ‘Inezione’, jaar 1975. Italiaanse registratie MIV92789, chassisnummer 820.416.005.61X, motornummer 820.306.00697X. Kleur grijs gecombineerd met een tweekleurig groen/ lichtgroen stoffen interieur afgewerkt met grijs tapijt. De Lancia 2000 Berlina (sedan) is de laatste ontwikkeling van de Lancia Flavia Berlina. De luxueuze modelserie werd geactualiseerd met een nieuwe styling voor en achter en het elegante interieur werd opgewaardeerd met verbeterde instrumenten en accessoires. In 1972 werd het 2000 ‘Inezione’-model met elektronische brandstofinjectie gepresenteerd, dit model was standaard uitgerust met een 5-versnellingsbak. Deze super originele Lancia is nieuw verkocht in Italië waar de auto drie eigenaren heeft gekend. De auto is nieuw verkocht aan D. de Piccoli in Milaan, de tweede eigenaar was M. Cosimo, de derde eigenaar was F. Fontana. Deze prachtige automobiel is recent geïmporteerd uit Italië, de teller geeft 32.975 kilometer aan. Deze Lancia 2000 ‘Inezione’ wordt compleet geleverd met alle originele boekjes en de auto is voorzien van airconditioning! Verder staat de auto op prachtige en dure Pirelli Classic CN 36 banden (inclusief reservewiel) en wordt er binnenkort een nieuwe uitlaat gemonteerd. Deze Lancia 2000 is een ware tijdcapsule in een prachtige en zeer goede originele staat, een geweldige vondst voor de Lancia liefhebber/ verzamelaar.

Deze Lancia is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 17.950, -.

De Lancia 2000 Berlina (sedan) is de laatste ontwikkeling van de Lancia Flavia Berlina. In 1971 werd de Lancia 2000 Berlina gepresenteerd. De 2000 Berlina was een voortzetting van de Lancia Flavia 2000 van de 2e serie. De Flavia is ontworpen door Pininfarina en ook de updates voor de 2000 zijn door deze bekende ontwerpers gedaan. De 'facelift' van de Lancia 2000 bestond uit een hoekiger styling van de vóór en de achterzijde. De klassieke Lancia-schild grille werd aan de voorzijde opnieuw geïntroduceerd en aan de achterzijde werden grotere lichtclusters gepresenteerd. Het interieur van de 2000 werd ook geactualiseerd met de toepassing van mooiere materiale, verbeterde instrumenten en accessoires. In de Berlina 2000 LX leverde de viercilinder boxermotor 115 pk, in de 'Inezione' (I.E.) versie met Bosch bensine injectie 125 pk. De Lancia 2000 Berlina is een exclusieve automobiel waarvan 8844 LX en 5457 'Inezione' modellen zijn gebouwd.

Technische gegevens*

Viercilinder boxermotor (OHV)
brandstofsysteem: Bosch elektronische benzine injectie
cilinderinhoud: 1991 cc.
vermogen: 125 pk bij 5800 tpm.
koppel: 175 Nm bij 3700 rpm.
topsnelheid: 180 km/u.
aandrijving: 5-versnellingsbak, voorwielaandrijving
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 1235 kg. (leeg)

*Bron: All the Lancias 1906 - 2008, Editoriale Domus.

Lancia historie

Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).

In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
 
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).

In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.

In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.

Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.

© Marc Vorgers 

 

Verkoper: Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)516 520 026
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland