Fiat Tempra SW 2.0 IE SLX 4X4, 1992 | € 15.950,--
Fiat Tempra SW 2.0 IE SLX 4X4, bouwjaar 1992 (eerste registratie 30 oktober 1992). Chassisnummer ZFA159000*07395935*. Exterieurkleur wit (Bianco M.S. 210) gecombineerd met een grijs stoffen/kunstlederen interieur (Velluto Grigio Cassino 160). Deze zeldzame Fiat Tempra 2.0 IE SW 4x4 werd nieuw verkocht aan de heer en mevrouw Kandora uit Appeldorn in Duitsland. Vanaf nieuw heeft deze super originele Fiat slechts 24.678 kilometer gereden. De auto verkeert in een prachtige originele staat; van binnen en van buiten bijna als nieuw! De auto wordt geleverd met alle documentatie, inclusief een prachtig persbericht uit 1992 en een ‘Certificato di Origine’. Na acht jaar bij de familie Kandora te hebben doorgebracht, vond de auto een nieuwe eigenaar (een Italiaanse autoverzamelaar) in Nederland. De Fiat Tempra 4x4 was alleen verkrijgbaar als stationwagen (SW of Weekend) en is het zeldzaamste Tempra-model. Er werden er slechts enkele duizenden geproduceerd en de auto's zijn tegenwoordig zeer zeldzaam. Het vierwielaandrijvingssysteem maakte gebruik van een viscokoppeling om indien nodig vermogen over te brengen naar de achterwielen, wat de tractie verbeterde zonder afbreuk te doen aan de dagelijkse bruikbaarheid. De Tempra 4x4 was bedoeld voor gezinnen die op zoek waren naar praktische oplossingen met extra veiligheid bij slecht weer, met een caravan of lichte offroad-omstandigheden. Met een beperkte productie van slechts enkele duizenden Tempra 4x4 SW-auto's zal deze technisch interessante auto interessant zijn voor Fiat- en 4x4-verzamelaars en -liefhebbers. Dit goed gedocumenteerde exemplaar verkeert in een bijna perfecte en als nieuwe staat en is zonder twijfel een van de allerbeste die u te koop zult vinden!
Deze Fiat is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 15.950, -.
De Fiat Tempra werd in 1990 gelanceerd als vervanger van de Regata, gepositioneerd als Fiats middelgrote gezinssedan en stationwagen. Ontworpen door Ercole Spada van het I.DE.A Instituut, deelde de Tempra het Type 3-platform met de Alfa Romeo 155 en Lancia Dedra, wat de auto een modern maar hoekig design gaf, typisch voor die tijd. De Tempra werd aangeboden in verschillende carrosserievarianten, waaronder een sedan, stationwagen en zelfs een bestelwagen. De productie vond plaats in Italië, Brazilië, Turkije en Vietnam. De stationwagen, op de markt gebracht als de Tempra SW of Weekend, was opmerkelijk vanwege de optionele vierwielaandrijving. Dit 4x4-model maakte gebruik van een viscokoppeling om indien nodig vermogen over te brengen naar de achterwielen, wat de tractie verbeterde zonder afbreuk te doen aan de dagelijkse bruikbaarheid. Hij was leverbaar met benzine- en dieselmotoren, meestal de 2,0-liter benzinemotor en de 1,9-liter turbodiesel, gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De Tempra 4x4 was bedoeld voor gezinnen die op zoek waren naar praktische oplossingen met extra veiligheid bij slecht weer of lichte offroad-omstandigheden. De Fiat Tempra werd in 1996 opgevolgd door de Fiat Marea.
Technische gegevens:
Motor: 4-cilinder motor (DOHC)
cilinderinhoud: 1995 cc
inductie: Multi point brandstofinjectie, atmosferisch
vermogen: 113 pk bij 5750 tpm
koppel: 156 Nm bij 3300 tpm
versnellingsbak: 5, handgeschakeld
topsnelheid: 190 km/u
acceleratie 0-100 km/u: 10,6 sec.
remmen: geventileerde schijven voor, schijven achter
aandrijving: permanente vierwielaandrijving (4x4)
gewicht: 1220-1250 kg (afhankelijk van de uitvoering)
