Alfa Romeo Alfetta GTV 2000, 1976
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 12:38

Alfa Romeo Alfetta GTV 2000, 1976 | € 27.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo Alfetta GTV 2000, jaar 1976. Chassisnummer AR11636 * 000225X *, motornummer AR01623 * 000212X *. Kleur blauw (Azurro Le Mans AR 348) gecombineerd met een lichtbeige stoffen interieur en bruin tapijt. Deze prachtige Alfa Romeo GTV 2000 werd nieuw verkocht in Italië, de eerste eigenaar was Pietro Gallettie uit Raguso. Zeer bijzonder is dat de auto af fabriek is uitgerust met airconditioning. We hebben de auto onlangs uit Italië geïmporteerd, de auto heeft nog een Italiaans kenteken. De auto heeft vanaf nieuw slechts 71.290 kilometer gereden en verkeert in een uitzonderlijk goede en super originele conditie! Er zijn slechts minimale sporen van gebruik en ouderdom te vinden. Het interieur is geheel origineel, het tapijt is wat verkleurd door de zon. De motorruimte is mooi schoon en toont alle originele details. De carrosserie toont prachtige passingen van de plaatdelen en zeer goede lak. De onderkant is schoon en droog en toont een goede uitlaat en verse schokdempers rondom. De auto heeft onlangs een volledige onderhoudsbeurt gehad in Italië en is goed gedocumenteerd. Het serviceboekje en de originele garantiekaart zijn aanwezig. Deze Alfa Romeo Alfetta GTV 2000 rijdt en voelt perfect. De GTV 2000 was een jongensdroom van velen, dit prachtige exemplaar is een echte tijdmachine die de diepgevoelde autopassie van de jaren 70 terug zal brengen!

Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 27.950, -.

De Alfa Romeo Alfetta serie was de opvolger van de Giulia serie. De Alfetta 2000 GTV kan worden gezien als de opvolger van de (Giulia) 2000 GTV "Bertone". Met de Alfetta serie introduceerde Alfa Romeo de strakke en hoekige jaren zeventig vormgeving. De vormgeving van de Alfetta GTV komt nog altijd niet echt klassiek over maar oogt nog als een "youngtimer". Deze scherp gestileerde Alfa Romeo biedt genoeg plaats aan vier inzittenden. Het dashboard in deze vroege uitvoering is fraai en ziet er erg sportief uit. De toerenteller is direct in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst en de overige instrumenten meer naar het midden van het dashboard. De technische lay-out is ook uniek; de Alfetta GTV beschikt over een tegen het differentieel geplaatste versnellingsbak om een gunstige gewichtsverdeling te bereiken (Transaxle). De Alfetta GTV is een snelle auto met een sterke motor, schijfremmen rondom, een zeer goede wegligging en plaats voor vier personen: een rasechte GT!

Technische gegevens

Viercilinder aluminium lijnmotor (DOHC)
carburateurs: 2 x dubbele Weber / Solex of Dell'Orto
cilinderinhoud: 1962 cc.
vermogen: 122 pk bij 5300 tpm.
koppel: 179 Nm bij 4000 rpm.
topsnelheid: 194 km/u.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld (Transaxle type, gemonteerd tussen de achterwielen)
remmen: bekrachtigde schijfremmen rondom
gewicht: 1080 kg.

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Verkoper: Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)516 520 026
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland