Alfa Romeo Alfetta GT 1800, 1975
Verberg foto
Bijgewerkt: 02-October-2022 12:54

Alfa Romeo Alfetta GT 1800, 1975 | € 29.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo Alfetta GT 1800, jaar 21-5-1975. Chassisnummer (VIN) AR11610*001451X*, motornummer AR01608*S3193X*. Kleur blauw metallic. Zwart interieur met lichtgrijze stoffen bekleding en blauwe matten. De Alfetta GT 1800 is ontworpen door Giugiaro en geïntroduceerd in 1973. Het vroege 1800 model is te herkennen aan de modelnaam rechtsboven op de kofferklep en aan de voor dit model unieke benzinevulklep linksachter. Deze prachtige Alfetta GT is onlangs geïmporteerd uit Italië waar de auto twee eigenaren heeft gekend. Eerste eigenaar was de heer Comelroutsangelo uit Macerata, tweede eigenaar (vanaf 2005) was de heer G. Burocchi uit Sant'Elpidio a Mare. De teller staat momenteel op 52.920 km. Deze Alfetta GT verkeert in een sublieme topstaat! De carrosserie is volledig roestvrij en heeft enkele jaren geleden perfecte nieuwe lak gekregen. Alle originele puntlassen zijn nog zichtbaar. Daarna kreeg de carrosserie een grondige anti-corrosiebehandeling. De wielophanging werd opnieuw opgebouwd en er werd een nieuwe benzinetank geplaatst. Het interieur toont als nieuw; schitterend! In de kofferbak vindt u de originele gereedschapset, de originele krik bevindt zich onder de motorkap aan de linkerkant. Van 1973 tot 1976 werden er in totaal 21.947 exemplaren gebouwd. Tegenwoordig is de GT 1800 een zeer zeldzaam model. Dit exemplaar is een fantastische vondst voor de Alfa Romeo liefhebber. De auto rijdt en stuurt perfect. De auto heeft nog een Italiaans kenteken (AP180272). Alle papieren zijn aanwezig, deze zeer originele auto kan in elk land wereldwijd worden geïmporteerd en geregistreerd. De auto wordt afgeleverd op nieuwe Pirelli banden en met een uitgebreide servicebeurt.

Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 29.950, -.

De Alfa Romeo Alfetta serie was de opvolger van de Giulia serie. De Alfetta GT en GTV kunnen worden gezien als de opvolger van de Giulia 2000 GTV. Met de Alfetta serie introduceerde Alfa Romeo de strakke en hoekige jaren zeventig vormgeving. Deze scherp gestileerde Alfa Romeo biedt genoeg plaats aan vier inzittenden. Het dashboard in deze vroege uitvoering is fraai en bijzonder uit. De toerenteller is direct in het gezichtsveld van de bestuurder geplaatst en de overige instrumenten meer naar het midden van het dashboard. De technische lay-out is ook uniek; de Alfetta GT beschikt over een tegen het differentieel geplaatste versnellingsbak om een gunstige gewichtsverdeling te bereiken (Transaxle). De Alfetta GT is een snelle auto met een sterke motor, schijfremmen rondom, een zeer goede wegligging en plaats voor vier personen: een rasechte GT!

Technische gegevens*

Viercilinder aluminium lijnmotor (DOHC)
carburateurs: 2 x dubbele Weber / Solex of Dell'Orto
cilinderinhoud: 1779 cc.
vermogen: 118 pk bij 5300 tpm.
koppel: 170 Nm bij 4400 rpm.
topsnelheid: 192 km/u.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld (Transaxle type, gemonteerd tussen de achterwielen)
remmen: bekrachtigde schijfremmen rondom
gewicht: 1054 kg.

*Bron: All the Alfa Romeos, Editoriale Domus.

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Verkoper: Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)516 520 026
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland