Alfa Romeo Alfetta 2.0, 1981 | € 24.950,--
Alfa Romeo Alfetta 2.0 ‘Lusso’, 1981 (eerste registratie 18 maart 1981). Chassisnummer ZAR116550*00100788*, motornummer AR01655*088890*. Kleur zilvergrijs metallic (Grigio Chiaro Metallic AR 748) gecombineerd met een blauw stoffen interieur. Lichtblauwe velours stoelen, blauw tapijt en donkerblauwe beschermmatten. Deze fantastische Alfa Romeo Alfetta werd nieuw verkocht in Italië. In augustus 2008 is de auto geïmporteerd in Nederland, waar deze sinds 3 december 2008 in het bezit is van een zorgzame eigenaar. Deze prachtige Alfetta 2.0 verkeert in een schitterende en grotendeels originele staat. De kilometerteller geeft 13.861 kilometer aan. Gezien de totale staat van de auto is de ‘klok’ slechts één keer voorbij de 99.000 geweest. De carrosserie en het lakwerk zijn nagenoeg onberispelijk (alleen wat verlies van de blanke lak rond de handgreep van het bestuurdersportier) en onder de motorkap ziet alles er als nieuw uit. Het interieur toont ook als nieuw; de bekleding is prachtig vernieuwd. Het totaalplaatje is schitterend, dit moet een van de mooiste jaren 80 Alfetta’s zijn die er te vinden zijn. In 2021 is de motor gereviseerd en is de koppeling vernieuwd. Verder zijn er speciale veren gemonteerd en onlangs zijn de remblokken vernieuwd. De Alfa Romeo Alfetta is een sportieve klassieke sedan met mechanische details van een echte sportwagen. Een aluminium viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen, een “transaxle” versnellingsbak met 5 versnellingen, vlak voor de achterwielophanging gemonteerd voor een gewicht van 50-50 distributie, schijfremmen rondom en een de-Dion achteras. De alfa Romeo Alfetta is een zeer begeerlijke rijdersauto. In april 2023 heeft de auto zijn laatste volledige onderhoudsbeurt gehad. De auto wordt geleverd met een historie (service) dossier waaruit blijkt dat er ruim € 40.000, - is geïnvesteerd in revisies en verbeteringen van deze fraaie Alfa Romeo! De auto is klaar om volop van te genieten en gekoesterd te worden door een volgende trotse eigenaar!
Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d’Oro.
Prijs: € 24.950, -.
In het jaar 1972 volgde de Alfa Romeo Alfetta de 1750 Berlina op. Het was weer een comfortabele doch sportieve sedan geworden. De Alfetta was hoekiger vormgegeven dan zijn voorganger hetgeen destijds in de mode was. Het begon met de Alfetta 1.8. Nog altijd werd de auto aangedreven door de befaamde 'Alfa Nord' viercilinder motor. De 1.8 leverde 120 pk. waarmee de Alfetta een top van 180 km/u wist te bereiken.
In 1977 kwam de Alfetta 2.0 op de Europese markt, de auto werd al verkocht in de Verenigde Staten van Amerika. De 2.0 zag er moderner uit met rechthoekige koplampen, dikkere bumpers met kunststof eindstukken en grotere achterlichten. De Alfa Romeo Alfetta was tevens de eerste Alfa Romeo die vanaf 1978 met dieselmotor verkrijgbaar was. De Alfetta werd gebouwd tot en met 1984.
Technische gegevens*:
4-cilinder lijnmotor (DOHC)
inductie: 2 x dubbele Weber of Dell'Orto carburateurs
cilinderinhoud: 1779 cc
vermogen: 122 pk bij 5300 tpm.
koppel: 170 Nm bij 4000 tpm.
versnellingsbak: handgeschakeld, 5 versnellingen
topsnelheid: 180 km/ u.
remmen: schijfremmen rondom, bekrachtigd
aandrijving: achterwielaandrijving
gewicht (onbeladen): 1120 kg.
* Bron: "All the Alfa Romeos" door Editoriale Domus
Alfa Romeo historie
Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.
Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).
Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!
Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.
Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.
Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.
In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.
© Marc Vorgers