Alfa Romeo Alfetta 2.0, 1977
Verberg foto
Bijgewerkt: 03-February-2023 10:02

Alfa Romeo Alfetta 2.0, 1977 | € 15.950,--

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo Alfetta 2.0, jaar 1977 (eerste registratie 13 december 1977). Chassisnummer AR*11655*0027042*, motornummer AR*01623*053087*. Kleur Ivoor (Avorio, AR code 103) gecombineerd met een bruin/ cognac kleurig interieur. Deze fantastische Alfa Romeo Alfetta 2.0 is nieuw verkocht in Campegine (RE), Italië aan Dhr. D. Attolini. Deze auto stamt uit de eerste Alfetta 2.0 serie die in 1977 op de Autosalon van Genève werd gepresenteerd. Het nieuwe Alfetta 4-deurs sedan model verschilde van de Alfetta 1800 en 1600 met een volledig opnieuw ontworpen neus, rechthoekige koplampen en een volledig opnieuw ontworpen modern interieur met betere materialen. Alleen de auto's uit 1977 hadden een dashboard met horizontale aluminium strip en '2000' in het midden. In 1978 werd dit gewijzigd in een plastic 'houten' strip zonder de 2000-markering. De Alfa Romeo Alfetta is een van de best uitgebalanceerde en best-rijdende, sportieve 4-deurs sedans van die periode. De ‘lay-out’ met de motor voorin en de ‘transaxle’-versnellingsbak die zich bij de achteras bevindt, zorgt ervoor dat de Alfetta een nagenoeg ideale gewichtsverdeling heeft. De aluminium motor met dubbele bovenliggende nokkenassen, de vijfversnellingsbak en de De Dion achteras maken de sportieve achtergrond van de Alfetta compleet. Dit prachtige en volledig originele exemplaar verkeert zowel van binnen als van buiten in een excellente conditie! De kilometerteller geeft 93.177 kilometer aan. De auto wordt compleet geleverd met het originele onderhoudsboekje en instructieboek. Ook zit er een ‘logboek’ bij de auto waarin de vorige eigenaren belangrijke updates hebben bijgehouden. De historie is vanaf dag 1 gedocumenteerd, ook de onderhoudsfacturen zijn aanwezig. Recente werkzaamheden zijn perfect uitgevoerd door de laatste eigenaar; Bij 86.880 km (februari 2022) zijn vloeistoffen ververst, motorolie (inclusief filter) en versnellingsbakolie. Bij 87.680 km (juni 2022) is het luchtfilter vervangen. Bij 87.850 km (oktober 2022) is de kleppendekselpakking vervangen, zijn beide spoorstangen vernieuwd en zijn de wielen/ besturing uitgelijnd. Er zijn nieuwe originele Brembo schijfremmen met remblokken gemonteerd, en de remvloeistof is ververst (DOT 4). Deze Alfa Romeo Alfetta met de '1977-only' dashboardstijl is een ware tijdcapsule in excellente staat, een fantastische vondst voor de Alfa Romeo verzamelaar en liefhebber.

Deze Alfa Romeo is te koop bij Montagna d'Oro.
Prijs: € 15.950, -.

In het jaar 1972 volgde de Alfa Romeo Alfetta de 1750 Berlina op. Het was weer een comfortabele doch sportieve sedan geworden. De Alfetta was hoekiger vormgegeven dan zijn voorganger hetgeen destijds in de mode was. Het begon met de Alfetta 1.8. Nog altijd werd de auto aangedreven door de befaamde 'Alfa Nord' viercilinder motor. De 1.8 leverde 120 pk. waarmee de Alfetta een top van 180 km/u wist te bereiken.
In 1977 kwam de Alfetta 2.0 op de Europese markt, de auto werd al verkocht in de Verenigde Staten van Amerika. De 2.0 zag er moderner uit met rechthoekige koplampen, dikkere bumpers met kunststof eindstukken en grotere achterlichten. De Alfa Romeo Alfetta was tevens de eerste Alfa Romeo die vanaf 1978 met dieselmotor verkrijgbaar was. De Alfetta werd gebouwd tot en met 1984.

Technische gegevens

viercilinder lijnmotor (DOHC)
cilinderinhoud: 1962 cc.
carburateurs: twee dubbele carburateurs
vermogen: 130 pk. bij 5400 tpm.
topsnelheid: 185 km/u.
versnellingen: 5, handgeschakeld.
gewicht: 1140 kg.

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Verkoper: Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)516 520 026
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland