Lancia Beta Montecarlo, 1978
Verberg foto
Bijgewerkt: 28-March-2024 19:41

Lancia Beta Montecarlo, 1978

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Lancia Beta Montecarlo, jaar 1978. Kleur rood (Lancia L 152) gecombineerd met een beige/ bruin stoffen interieur en beige tapijt. Deze schitterende Lancia Beta Montecarlo is nieuw verkocht in Nederland en heeft nog het originele kenteken 49-XE-98 dat op 4 juli 1978 is geregistreerd. Deze Lancia Montecarlo verkeert in een uitstekende en super originele conditie. De teller geeft 45.007 kilometer aan! Na het overlijden van de eerste eigenaar in 1995 heeft de auto 25 jaar in de garage gestaan. Toen zijn vrouw overleed, werd de auto door de familie verkocht. De Montecarlo is gekocht door een Lancia liefhebber die de auto volledig up-to-date heeft laten brengen. De motor werd verwijderd en opnieuw opgebouwd door een bedrijf genaamd Arrows. De motor is geheel nagekeken, de pakkingen vernieuwd, de distributieriem, slangen, koppeling et cetera zijn vernieuwd. Het remsysteem werd gereviseerd, inclusief de montage van een nieuwe hoofdremcilinder, rembekrachtiger en de remschijven rondom. Tot slot zijn er gloednieuwe Vredestein 185/70 R13 banden gemonteerd op de prachtige originele lichtmetalen velgen (inclusief het reservewiel). Deze Lancia Beta Montecarlo is een uitstekend en super origineel exemplaar voor de Lancia liefhebber en verzamelaar. De auto toont als een plaatje en de auto rijdt voortreffelijk!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Lancia Beta Montecarlo was een van de hoogtepunten op de Autosalon van Genève in 1975. Jaren eerder startte het project voor een middenmotor (X1/8) project bij Fiat. Na uitgebreide aanpassingen ging het sportwagenproject verder onder de aanduiding X1/20. In 1974 nam een speciale X1/20 deel aan de Giro Italia onder de naam Abarth Pininfarina 030 waar deze als tweede eindigde achter de Lancia Stratos. De 030 was uitgerust met een getunede V6-motor afgeleid van de Fiat 130 die 285 pk produceerde. Een jaar later werd de straatversie van project X1/20 gepresenteerd als de Lancia Beta Montecarlo. De Montecarlo was leverbaar als Coupé en Spider. De auto met middenmotor werd aangedreven door een 2-literversie van de uitstekende Lancia Beta 1800 viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen. De overige mechanische componenten waren ook afkomstig van de Lancia Beta Berlina. Onafhankelijke wielophanging rondom met stabilisatorstangen, schijfremmen rondom en een vijfversnellingsbak maakten allemaal deel uit van dit sportieve pakket. De eerste serie werd gebouwd van 1974 tot 1978. In totaal werden 3835 auto's gebouwd, waarvan 2078 Coupés en 1757 Spiders. In 1980 werd de Lancia Montecarlo 2e serie gepresenteerd met enkele styling- en technische aanpassingen. De voorkant was nu voorzien van de corporate Lancia-grille en de vrijstaande ‘steunen’ van de ‘tunnel-back’ achterkant waren nu afgedicht met glas. De carburateur was vervangen door benzine-injectie en de wielen waren nu vergroot van 13 inch naar 14 inch om grotere schijfremmen te kunnen monteren. De productie stopte in september 1981, maar de Lancia Montecarlo werd tot 1984 in het Lancia-modelprogramma gepresenteerd.

Technische gegevens*:

4-cylinder lijnmotor (DOHC), in het midden geplaatst achter de cabine
cilinderinhoud: 1995 cc
carburatie: 1 verticale dubbele Weber 34 DATR/200 carburateur
vermogen: 118 pk bij 6000 tpm.
koppel: 168 Nm bij 3400 tpm.
versnellingsbak: 5, handgeschakeld, achterwielaandrijving
topsnelheid: 190 km/u.
remmen: bekrachtigde schijfremmen rondom
gewicht (onbeladen): 1040 kg.

*Source: All the Lancias 1906 – 2008, 3rd edition 2008

Lancia historie

Lancia & Co. werd in 1906 opgericht in Turijn, Italië.
Vincenzo Lancia richtte de firma op met medewerking van zijn vriend en collega Claudio Fogolin. Vincenzo Lancia en Claudio Fogolin waren beide technicus en succesvol coureur bij Fiat.
Het eerste Lancia prototype raakte door brand onherstelbaar beschadigd zodat de eerste Lancia in 1908 werd voorgesteld.
Dit was de "type 51" die de naam Alpha kreeg. (De "A" uit het Griekse alfabet. Lancia zou in de volgende jaren meer modellen naar griekse letters noemen). De Lancia Alpha beschikte over een kleine viercilinder motor die 58 pk. leverde(!). Een enorme hoeveelheid vermogen in die tijd.
De automobielen van Lancia genoten vanaf het begin de reputatie "zeer snel" te zijn en over een uniek eigen karakter te beschikken. Tussen 1910 en 1920 bouwde Lancia vooral snelle toerwagens voor de middenklasse. Lancia zat echter niet stil en technologisch was de firma zeer innovatief.
Vincenzo Lancia zat eens met zwaar weer op een schip alwaar hij verzuchtte dat een auto zou net zo stevig zou moeten zijn als de romp van een schip. Deze constatering was mede de reden dat in 1922 de Lancia Lambda verscheen met zelfdragende carrosserie; een wereldprimeur voor Lancia! Deze auto was zijn tijd technisch ook op vele andere fronten vooruit want de Lambda beschikte over een unieke V-4 motor met bovenliggende nokkenassen, onafhankelijke voorwielophanging en remmen aan alle vier wielen.
De Lancia Lambda was getest in de Alpen. De lichte auto met de, stevige carrosserie en krachtige motor bleek over een uitmuntende wegligging te beschikken. De Lambda werd in verschillende varianten tot en met 1931 gebouwd en opgevolgd door de acht cilinder Dilambda. De Lancia Dilambda bezat weer een separaat chassis waarop carrosseriebouwers hun creaties konden ontwerpen. Tot 1936 verschenen de modellen Augusta, Astura, Arteria en Ardea.
1936 betekende de herintroductie van de zelfdragende carrosserie in de prachtige Lancia Aprilia die wederom (14 jaar na verschijning van de Lambda) van een vooruitziende blik getuigde. De Lancia Aprilia was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom (!), hydraulische remmen (!), remtrommels tegen het differentieel achter (!) en een van aluminium vervaardigd V4 motorblok (!).
Naast de automobielbouw was Lancia ook zeer actief in de racerij. De Lancia racewagens waren vaak voorzien van innovatieve technische snufjes die op het circuit hun waarde moesten bewijzen. O.a. de befaamde coureur Fangio reed voor Lancia in de jaren vijftig van de vorige eeuw, hij reed ondermeer de Pan America race in 1953.
In de jaren vijftig werden de prachtigste naoorlogse Lancia's ooit gebouwd. Ook deze wagens waren hun tijd ver vooruit met hun lichte zelfdragende koetswerken, aluminium V4 en V6 motorblokken, met bovenliggende nokkenassen, en de andere verworvenheden van de voorgaande modellen.
De Appia Serie 1 en II (1953-1959) was een prachtig vormgegeven compacte auto die technisch iets simpeler was uitgevoerd dan haar Lancia stalgenoten. Tussen 1956 en 1962 werden er tevens beeldschone Lancia Appia specials gebouwd met een separaat chassis met carrosserieën van o.a. Pinin Farina, Zagato en Vignale (zeer zeldzaam).

In 1950 werd tevens de Lancia Aurelia voorgesteld. Deze was verkrijgbaar als saloon (B10, B21, B22, B12), vanaf 1953 tevens als 2+2 coupé (B20-2500 GT), en vanaf 1954 als Spider en Convertible (B24).
De Aurelia B20-2500 GT en de Aurelia B20 Spider behoren tot de absolute Lancia hoogtepunten en werden vormgegeven door Pinin Farina!
De Aurelia serie werd in 1957 opgevolgd door de Lancia Flaminia serie.
 
Met de Flaminia serie bracht Lancia een, zeer luxueuze, automobiel voor de topklasse. De auto's waren wederom hoogstandjes van technisch vernuft en van grote uiterlijke schoonheid. Door de gebruikte technieken werd de Flaminia erg duur, waardoor er van alle modellen tezamen maar iets meer dan 10.000 werden verkocht. De Flaminia serie kenmerkte zich door: onafhankelijke wielophanging voor, De Dion achteras met aangebouwde versnellingsbak (Transaxle), schijfremmen rondom, en een aluminium V6 motor. We onderscheiden de volgende Lancia Flaminia modellen:
de Flaminia Berlina (1957-1970), de Lancia Flaminia Coupé (1958-1967), de Lancia Flaminia GT/ GTL (1958-1967) en de Lancia's Flaminia Sport en Supersport Zagato (1958-1967).

In 1960 verscheen naast de Lancia Flavia serie een nieuwe loot aan de Lancia stamboom; de Flavia. De Lancia Flavia werd gepositioneerd tussen de Appia en de Flaminia modelseries. Het verschijnen van de Flavia betekende de introductie van voorwielaandrijving bij Lancia. Door te kiezen voor voorwielaandrijving kon de Flavia technisch minder complex en dus goedkoper worden gebouwd dan de Flaminia. De Flavia kreeg een eenvoudiger semi-onafhankelijke wielophanging achter. De auto was verder uitgerust met een gescheiden remsysteem met schijfremmen rondom.
We onderscheiden de volgende Lancia Flavia Modellen:
Lancia Flavia Berlina (1960-1966), de Lancia Flavia Coupé (1962-1968), de Lancia Flavia Cabriolet (1962-1969) en de Lancia Flavia Sport Zagato (1963-1967).
In 1969 ging het financieel niet goed meer met Lancia. De dure, geavanceerde, automobielen brachten te weinig winst waardoor Lancia zich genoodzaakt zag het bedrijf aan Fiat over te doen.
In 1969 werden de Lancia Flavia Berlina en Coupé uiterlijk gemoderniseerd en werd er tevens een twee liter V4 motor toegepast. De gemoderniseerde Flavia werd tot 1974 gebouwd.

In 1963 kwam de Lancia Fulvia op de markt. De Berline uitvoering leek sterk op de grotere Lancia Flavia Berline. De Fulvia was echter voorzien van kleinere V4 motoren die ook hier de voorwielen aandreven. De Lancia Fulvia modelserie was voorzien van onafhankelijke wielophanging rondom en schijfremmen rondom. In 1965 verscheen het neusje van de zalm op Lancia Fulvia gebied; de Fulvia Coupé... deze auto zou in HF uitvoering vele, vele, internationale rally evenementen op zijn naam schrijven... Van de Fulvia verscheen ook weer een Zagato Sport uitvoering.
In 1970 zag de unieke Lancia Stratos het levenslicht, een creatie van Bertone. Deze zeer fraaie, technisch geavanceerde bolide werd, net als de Fulvia, succesvol ingezet bij rally's.

Tussen 1972 en 1984 verschenen de volgende Lancia modellen onder regie van Fiat:
De Lancia Bèta (Berlina, Coupé, Spider, HPE en Montecarlo), de Stratos opvolger Lancia Rally 037 en de Lancia Gamma sedan.

© Marc Vorgers 

 

Montagna Doro
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)516 520 026
Houtwal 30B 1-4
8431 EX Oosterwolde
Nederland