Alfa Romeo Alfasud Sprint Veloce, 1979
Alfa Romeo Alfasud Sprint Veloce 1.5, jaar 1979. Kleur bruin (Bruno Silento AR 834) gecombineerd met een bruin / okerkleurig interieur. Okergele stoffen stoelen, bruin tapijt en een bruin dashboard. Deze tegenwoordig zeer zeldzame Alfa Romeo Alfasud Sprint werd op 16 november 1979 nieuw geleverd in Zwitserland. Op 26 maart 1981 werd de auto voor het eerst geregistreerd op naam van de heer A. Pocopio. Op 11 juni 1984 werd de auto geëxporteerd naar Italië waar deze in een Siciliaanse autoverzameling belandde. In september 2019 is de Alfa naar Nederland verscheept. Deze Alfasud Sprint Veloce verkeert in een prachtige en volledig originele conditie! Het originele interieur is uitstekend. De perfect roestvrije en keiharde carrosserie vertoont een ondiepe deuk in het linker voorspatbord, en de originele lak is nog in uitzonderlijk goede conditie! De onderkant van de auto toont zijn uitstekende conditie in alle eerlijkheid. De voorste wielkasten deels nieuw gelakt in de originele kleur, evenals kleine delen van de dorpels nabij de wielkasten. Deze Alfasud Sprint mag een echte “survivor” (overlever) worden genoemd in deze zeer goede conditie met slechts lichte sporen van eerder gebruik. Deze auto's worden in onze moderne tijd zelden gezien en zijn echt zeldzaam. Deze prachtige tijdmachine rijdt en stuurt zeer goed, en de boxermotor klinkt geweldig! De auto wordt compleet geleverd met een “Alfa Storico” geboorteakte, nummer AS5611. Dit is een zeldzame kans om een Alfasud Sprint Veloce 1.5 in ongelooflijk goede en super originele conditie te bemachtigen! De auto wordt geleverd met Italiaanse registratie en papieren, deze super originele auto kan naar elk land wereldwijd worden geëxporteerd.
ARCHIEF | VERKOCHT
De Alfa Romeo Alfasud werd gepresenteerd op de autoshow van Turijn in het jaar 1971. De carrosserie was vormgegeven door Italdesign van Giorgetto Giugaro en de ontwikkeling was in handen van de Oostenrijker Rudolf Hruska. De Alfasud was voor Alfa Romeo een geheel nieuwe auto in de compacte klasse en tevens de eerste Alfa Romeo met voorwielaandrijving. Alfa Romeo ontwikkelde voor de Alfasud een geheel nieuwe motor, een boxermotor die laag kon worden ingebouwd. Op dat moment was Alfa Romeo een staatsbedrijf en werd er besloten een nieuwe fabriek nabij Napels te bouwen om de werkgelegenheid in zuid Italië te stimuleren. De naam Alfasud werd hieraan ontleend. De Alfasud kwam in 1972 op de markt en de auto werd zeer goed ontvangen. Men was zeer te spreken over de vormgeving en met name het rijgedrag. Na enige tijd kwam er een kwaliteitsprobleem te voorschijn, het voor de Alfasud gebruikte staal bleek van inferieure kwaliteit, de auto's roestten enorm snel. Pas in 1978 werd een goede staalsoort toegepast maar het kwaad was reeds geschied. Decennialang zou het roestprobleem het merk achtervolgen. Als resultaat hiervan zijn er slechts weinig van de prachtige vroege Alfasud modellen overgebleven. De eerste modellen hadden vier deuren en een kofferklep. In 1973 kwam er met de TI (Turismo Internazionale) een tweedeurs uitvoering terwijl er in 1975 ook een stationcar 'Giardinetta' aan het programma werd toegevoegd. In 1976 kwam er een speciale 'Sprint' versie op Alfasud bodemplaat op de markt. De Alfasud Sprint beschikte over een lagere en hoekiger vormgegeven carrosserie. In 1980 kwam de Alfasud type 2 op de markt. Deze modellen waren voorzien van een gewijzigde grille en kunststof bumpers.
Technische gegevens*:
Vier cilinder boxermotor (SOHC)
carburatie: 1 x Weber
cilinderinhoud: 1490 cc.
vermogen: 85 DIN pk. bij 5800 tpm.
koppel: 120 Nm bij 3500 tpm.
topsnelheid: 165 km/u.
versnellingsbak: 5 versnellingen, handbediend, voorwielaandrijving
remmen: Bekrachtigde schijfremmen rondom
gewicht: 925 kg.
*Bron: Carfolio.com
Alfa Romeo historie
Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.
Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).
Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!
Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.
Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.
Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.
In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.
© Marc Vorgers