Volkswagen ‘Beetle’ 1303 cabriolet, 1978
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Volkswagen ‘Beetle’ 1303 cabriolet, 1978

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Volkswagen ‘Kever’ cabriolet, jaar 1978. Kleur Brasil Braun metallic met een beige kunstleren interieur en zwarte vloerbedekking. Beige cabrioletkap. Deze Kever cabriolet was gedurende 25 jaar in bezit van de eerste Duitse eigenaar. Deze liet de auto in de periode 1989 – 1992 uitvoerig restaureren. De historie is zeer uitgebreid gedocumenteerd. In het jaar 2007 werd de auto in Nederland geïmporteerd. In het jaar 2010 werd de auto uitgerust met een sterkere 1835 cc motor die nu ca. 40.000 km gereden heeft. Deze motor is uitgerust met 2 Weber carburateurs en een speciale uitlaat. Dit maakt deze klassieke, 4-persoons cabriolet een hele fijne en sportieve auto. Recent is er nog veel aan deze klassieker vernieuwd en verbeterd. Nieuw gemonteerd: benzinetank, schokdempers, startmotor. Tevens is het remsysteem gereviseerd. De auto verkeert in zeer goede staat en de auto rijdt perfect. De lak vertoont enige kleine imperfecties. De auto is verder voorzien van een fraai windscherm, een Kenwood radio/CD-speler, een houten stuur en een houten pookknop.

ARCHIEF | VERKOCHT

De Volkswagen "Kever" zoals wij die kennen werd ontwikkeld in het vooroorlogse Duitsland door Ferdinand Porsche. In het derde rijk was er behoefte aan een auto die voor iedereen betaalbaar moest zijn. Ferdinand Porsche had het ontwerp voor deze "Kraft Durch Freude Wagen" (KDF) in 1934 reeds gereed en de eerste kleinschalige productie zou in 1938 aanvangen.
De KDF wagen kenmerkte zich door eenvoud in techniek en constructie waardoor betrouwbaarheid gegarandeerd zou zijn. Een stalen carrosserie op een platform chassis dat rondom was voorzien van torsievering vormde de basis. De motor werd achterin geplaatst en de kofferruimte vond men onder de voorklep. De viercilinder motor was van het boksertype en werd luchtgekoeld.
Pas na de tweede wereldoorlog zou de productie van de Volkswagen serieus op gang komen. De Volkswagen werd wereldwijd verkocht en zou in Nederland liefkozend "Kever" genoemd gaan worden. De Volkswagen Kever werd door de jaren heen steeds verbeterd en kreeg minimale uiterlijke retouches. De motoren kregen een steeds grotere cilinderinhoud; de eerste wagens waren voorzien van 1131 cc. cilinderinhoud, de laatste Europese versies werden geleverd met 1600 cc. cilinderinhoud.
Vanaf 1948 kwam er een vier-persoons cabrioletversie op de markt die werd gebouwd bij Karmann, deze werd gebouwd tot en met 1980. Naast deze bekende Karmann cabriolet werd er tussen 1949 en 1953 bij de firma Hebmüller een tweezits cabriolet gebouwd. Van deze zeldzame versie werden er 696 geproduceerd.
De Volkswagen Kever (in Amerika en Engeland "Beetle" genaamd) zou in de jaren '60 en '70 van de vorige eeuw een ware cultstatus bereiken (denk ook maar even aan de vermaarde "Herbie" films met het eigengereide Kevertje "Ocho" oftewel nummer 53 in de hoofdrol). De Volkswagen Kever wordt nog altijd geproduceerd in de Volkswagen fabrieken te Mexico voor de Zuid Amerikaanse markt. Vanaf 1938 zijn er meer dan 20 miljoen Volkswagen Kevers gebouwd, een productie record.

Technische gegevens

Viercilinder boxermotor
cilinderinhoud: 1584 cc.
vermogen: 60 pk. bij 4000 tpm.
versnellingen: 4, handbediend
topsnelheid: 135 k/u
gewicht: 890 kg.

Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland