Saab 93B Granturismo 750, 1959
Verberg foto
Bijgewerkt: 09-November-2025 14:53

Saab 93B Granturismo 750, 1959 | € 78.500,--

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Saab 93B Granturismo 750, jaar 1959. Carrosserie in blauw gecombineerd met een blauwgroen vinyl/stoffen interieur afgewerkt met zilveren biezen. Deze zeer bijzondere Saab Granturismo 750 komt uit de zeldzame tweede ´B´-serie, waarvan er nog maar vier bekend zijn! De Saab werd nieuw verkocht in de VS, waar deze in 1959 geregistreerd werd. In 2018 is de Saab naar Nederland verscheept, waar de auto uitgebreid en perfect gerestaureerd is naar de originele fabrieksspecificaties. Kosten noch moeite zijn hierbij gespaard om perfectie te bereiken. De carrosserie is tot op het kale metaal gestript en gerestaureerd, het interieur is opnieuw bekleed met de juiste materialen en de mechanische componenten zijn gereviseerd door professionele specialisten. Dit zeldzame exemplaar verkeert in een sublieme topconditie, die veeleisende verzamelaars zal aanspreken. De Saab 93 Granturismo 750, geïntroduceerd op de New York Automobile Show van 1958, was een vroege poging om sportiviteit en luxe te combineren, een nieuw concept in die tijd. Speciaal ontwikkeld voor de Amerikaanse markt, was het een aangepaste versie van de standaard 93B. De driecilinder tweetaktmotor werd opgewaardeerd van 38 pk naar 50 pk, en er was ook een 57 pk Super-versie beschikbaar voor races. Deze modificaties, een aanzienlijke vermogenstoename voor die tijd, werden met de hand uitgevoerd in een speciale afdeling nadat de auto's van de productielijn waren gerold. De GT750 had een sportinterieur met een speciaal dashboard, een houten stuurwiel en verstelbare stoelen. Het was de eerste auto die standaard was uitgerust met veiligheidsgordels (tweepunts heupgordels). Een beperkte eerste serie werd medio 1958 naar de VS verscheept. Ondanks het aanvankelijke succes liepen de verkopen terug en werd de productie, oorspronkelijk gepland voor 500-600 exemplaren, teruggebracht tot een geschatte 250-300 auto's. Qua zeldzaamheid staat deze Saab op de derde plaats in de Saab-geschiedenis. Tussen 1946 en 1947 werden vier Ursaab-prototypes gebouwd en tussen 1956 en 1957 zes Saab 94 Sonnett I-prototypes. Op de derde plaats staat de Saab 93B Granturismo 750. Een unieke kans om een waar museumstuk aan uw (Saab)collectie toe te voegen!

Deze Saab is te koop bij Classic Open.
Prijs: € 78.500, -.

Svenska Aeroplan AB, SAAB was van origine een Zweedse vliegtuigfabrikant. Na de Tweede Wereldoorlog besloot de directie uitbreiding te zoeken met de productie van auto’s. De eerste Saab die werd gepresenteerd was de 92. Met alle ervaring uit de vliegtuigindustrie kreeg de 92 een fraai gestroomlijnde zelfdragende carrosserie. De auto werd aangedreven door een DKW tweetakt motor. Saab besloot deel te nemen aan (inter)nationale rally’s waarin de auto zeer succesvol bleek! De Saabs hadden niet veel vermogen maar ze hadden een goede wegligging, uitstekende stroomlijn en ze waren licht. Deze kenmerken gecombineerd met voorwielaandrijving bracht de vele rally successen. Saab werd vooral bekend door onder andere de befaamde rally rijder Erik Carlsson.

Technische gegevens:

Driecilinder tweetaktmotor
Cilinderinhoud: 748 cc.
Inductie: Solex carburateur
Vermogen: 50 pk.
Koppel: 80 Nm bij 3.000–3.100 tpm.
Topsnelheid: 135 km/u.
Transmissie: Handgeschakelde drieversnellingsbak met vrijloopsysteem om oliegebrek bij het afremmen te voorkomen.
Aandrijflijn: Voorwielaandrijving.
Remmen: Trommelremmen op alle vier de wielen
Gewicht: ca. 790 kg.

Verkoper: Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland