MG MGB GT V8, 1971 | € 32.000,--
MG MGB GT V8, bouwjaar 1971. Chassisnummer GHD5 2462796. Rode exterieurkleur gecombineerd met een zwart vinyl interieur en zwart tapijt. Deze prachtige MGB GT werd gebouwd als een standaard viercilinder MGB GT in juni 1971. De auto werd voor het eerst in Nederland geregistreerd in mei 1975. Toen was de auto al voorzien van een Rover P5/P6 3500 V8-motor met hoge compressie (10,5:1). Het originele papieren kentekenbewijs uit 1975 is nog steeds aanwezig om aan te tonen dat de V8 er toen al in zat. Vanaf nieuw heeft de auto slechts 91630 mijl (ongeveer 147.000 kilometer) gereden, wat klopt omdat de aflezing volgens het RDW logisch is. Helaas is het onbekend waar de vroege V8-conversie is uitgevoerd. Er wordt gezegd dat de auto een Costello V8-conversie is, maar we zien hier geen bewijs van. Niet gedocumenteerd en niet ondersteund door mechanische/ exterieurdetails die we online kunnen vinden. Alleen de aanwezigheid van de V8-motor en een 'Costello'-badge op de grille ondersteunen deze aanname. Sinds 1975 werd de auto gekoesterd door slechts drie eigenaren, waarvan twee broers hem achtereenvolgens sinds 1983 in bezit hebben gehad. De auto wordt geleverd zonder historiebestand, maar de auto en zijn laatste eigenaar zijn ons al meer dan 20 jaar bekend. De auto verkeert in een zeer goede staat en is door de jaren heen goed onderhouden. Vrij recent is de carrosserie opnieuw gespoten in de originele kleur. De eerste vier jaar van deze MG MGB GT V8 blijven een mysterie, maar vanaf de eerste registratie in mei 1975 is de geschiedenis rotsvast. Feit is dat deze MGB GT een zeer goede linksgestuurde V8-conversie is met een begeerlijke en sterke 180 SAE pk (161 DIN pk) hoge compressie Rover 3500 V8, uitgerust met een viercilinder Edelbrock carburateur die het vermogen nog verder doet toenemen! De motorkap met ‘power bulges’ is van een zescilinder MGC, en de ‘bolt-on’ Revolution-wielen zijn originele vintage velgen met 185-70-14 Dunlop-banden. Verder is de auto voorzien van een vierversnellingsbak en overdrive. MG liet zich inspireren door de ‘Costello’ MGB V8-auto's en startte in april 1975 met de productie van hun eigen GT V8 versie. De fabrieksauto's werden allemaal geproduceerd met rechtse besturing en een teruggeschroefde versie (143 SAE pk) van de Rover 3500 V8. De gepresenteerde MGB GT met vroege V8-conversie heeft zich bewezen als een zeer goed ontworpen auto en een betrouwbare reisgenoot! Deze MGB GT V8 is een geweldige vondst voor de MG-liefhebber/ historicus die graag de vroege geschiedenis van de auto verkent en tegelijkertijd volop geniet van dit prachtige en indrukwekkend rijdende beest!
Deze MG is te koop bij Classic Open.
Prijs: € 32.000, -.
MG historie
MG (Morris Garage) werd in 1923 gestart door William Morris om sportievere Morris modellen op de markt te gaan brengen. De leiding kwam in handen van Morris productie manager en MG initiatiefnemer Cecil Kimber. Kimber stapte over van de Morris fabriek in Cowley naar Morris Garages in Abington. De productie van MG's startte in 1924. Aan het eind van de jaren 1930 werden er zelfs gewone personenauto's gebouwd onder het succesvolle MG label.
Het grote succes kwam vlak na de tweede wereldoorlog in 1945, door de sportieve vooroorlogse MG TB en haar opvolger de MG TC, waaraan Amerikaanse soldaten hun hart verpand hadden. Vele MG’s werden meegenomen naar Amerika waar dit lichte en sportieve autotype geheel onbekend was.
Al snel kwam er een grote vraag naar MG sportauto’s vanuit Amerika en in de jaren die volgden werd meer dan 80% van de geproduceerde MG’s aan de andere zijde van de Atlantische oceaan verkocht. De MG’s waren eenvoudig en goed gebouwd, betaalbaar en eenvoudig te onderhouden.
In 1952 fuseerde Austin Motor Corporation met Morris Motors; British Motor Corporation (BMC) werd gevormd.
De vooroorlogse TB en de naoorlogse typen TC, TD en TF met hun vooroorlogse vormgeving werden in 1955 opgevolgd door de MG A roadster die vanaf 1956 ook als coupé leverbaar werd.
De succesvolle MG A werd in 1962 opgevolgd door de nog succesvollere, strak en sierlijk gelijnde MG B. Ook dit model vond zijn weg wederom grotendeels naar Amerika. De MG B was leverbaar als roadster, en als 2+2 coupé "GT" genaamd.
Doordat BMC de Austin Healey in 1967 uit productie had genomen was er wederom behoefte aan een zescilinder sportwagen uit de BMC stal waardoor eind 1967 de MG C het levenslicht zag.
Dit was een MG B met een 145 pk. leverende Austin zescilindermotor. De auto kon deze opvolging echter niet waarmaken doordat de wegligging minder lichtvoetig was dan die van een gewone vier cilinder MG B, en de uitstraling niet van Austin Healey kaliber was. De motor was eigenlijk te zwaar voor de compacte en lichte MG. De Austin Healey opvolger zou uiteindelijk toch uit, de nieuw gefuseerde, British Leyland* stal komen en de naam Triumph TR6 dragen vanaf 1968.
In 1973 kwam er een V8 variant van de MG B op de markt; de MGB V8. Deze was voorzien van de krachtige, volledig van aluminium vervaardigde, Rover (ook British Leyland) 3.5 liter V8 motor. Deze V8 motor woog nagenoeg hetzelfde als de gietijzeren MG B viercilinder motor!
De MG B roadster en GT werden verkocht tot 1980 en werden in de laatste vijf productie jaren, onder druk van Amerikaanse regelgeving, aangepast met veiligheid verhogende en emissie verlagende ingrepen. Dit resulteerde in dikke kunststof bumpers en minder krachtige motoren wat de auto’s veel minder aantrekkelijk maakte. Vanuit Japan kwam ondertussen de Datsun 240 Z die een snel einde maakte aan de Britse sportwagen hegemonie in Amerika…
In 1980 viel het doek voor de MG B. In de daarop volgende jaren verschenen er enkele Austins die als MG "verkleed" waren en die we beter snel kunnen vergeten. Uiteindelijk kwam er in de jaren negentig een waardige opvolger in de vorm van de MG F die op dit ogenblik nog steeds wordt verkocht.
In het jaar 2001 besloot BMW (dat een aantal jaren eigenaar was van Rover) Rover van de hand te doen. De Britse pond stond jarenlang hoog waardoor productie te duur werd in Engeland.
Een groep Britse investeerders nam Rover over. Overtuigend zetten zij de Rover 75 Tourer op de markt die nog niet klaar was in de BMW tijd. Volgend plan was ook sportieve auto's te gaan bouwen naast de luxe Rover middenklassers; men besloot de naam MG in ere te herstellen.
Verschillende Rover modellen werden onder handen genomen om er echte sportieve rijders auto's van te maken. Het nieuwe Rover/ MG schuwde grote aanpassingen aan motoren, onderstel interieur en exterieur niet teneinde aansprekende MG modellen neer te zetten.
Wat wij zo lezen in de pers is deze opzet goed geslaagd en zien wij met veel vertrouwen uit naar het eerste geheel nieuw ontwikkelde Rover/ MG model.
© Marc Vorgers
British Leyland*
1968-75: BRITISH LEYLAND MOTOR CORPORATION, LTD
1975-78: BRITISH LEYLAND LIMITED door de fusie van BRITISH MOTOR HOLDINGS(met Austin-Morris en Jaguar belangen in 1966) en LEYLAND MOTOR CORP. LTD.
Deels genationaliseerd door de Britse overheid in 1975.