Bentley ‘Old Number One’ special, 1947 | € 260.000,--
Bentley ‘Old Number One’ special, chassis 1947. Chassisnummer B172AK. Carrosseriekleur grijs gecombineerd met rode spaakwielen. Interieur bekleed met rood leer en bijpassend rood wollen tapijt. Deze prachtige Bentley ‘Old Number One’ replica werd gebouwd op een origineel Bentley Mk VI chassis uit 1947. De auto werd gebouwd door Vintage Car Serry (Serry Exclusive) in Hilversum, Nederland. Dit gerenommeerde bedrijf bouwt al tien jaar op maat gemaakte recreaties van Bentley's legendarische Le Mans-winnende Speed Six ‘Old Number One’ uit 1929 - 1930. Deze indrukwekkende auto werd gebouwd met authentieke en volledig gereviseerde Bentley MK VI mechanica (4,25 liter Bentley B60 zes-in-lijn motor en Bentley 4-versnellingsbak), prachtig handgemaakte aluminium carrosserie en perfect vervaardigde lederen en wollen bekleding voor het interieur. Dit schitterende exemplaar werd in 2016 opgeleverd en in 2017 bij de RDW geregistreerd. Sindsdien heeft de auto slechts één zorgvuldige eigenaar gekend die er 4981 mijl met volle teugen van heeft genoten. Deze fraaie Bentley special is gebouwd en afgewerkt volgens zeer hoge normen en verkeert in een uitstekende staat! Omdat deze special is gebaseerd op het sublieme Bentley Mk VI chassis en de mechanische onderdelen (die in de jaren 40 tot de beste in de branche behoorden), zijn de handling en bediening van deze auto aangenaam en gemakkelijk in vergelijking met het origineel uit 1929. De open rijervaring is magnifiek en de krachtige brul uit de uitlaat met Brooklands demper en ‘fish-tail’ is verslavend! Het uitzicht op en over het aluminium dashboard met een reeks meters is indrukwekkend en geeft je het gevoel een gevechtspiloot te zijn. Het interieur biedt voldoende ruimte voor een lange bestuurder en bijrijder. Achterin vindt u een ruime kofferbak waar het reservewiel is ondergebracht en waar u uw bagage kunt opbergen. De unieke Bentley Speed Six ‘Old Number One’ is een van de meest iconische auto's uit het ‘Bentley Boys’-tijdperk. Deze prachtige handgemaakte aluminium replica, met een origineel Bentley-chassis en mechanische componenten, brengt de spanning en het heldendom van de Le Mans ‘Bentley Boys’ naar de wereld van een avontuurlijke nieuwe eigenaar!
Deze Bentley is te koop bij Classic Open.
Prijs: € 260.000, -.
Historische achtergrond van de originele Bentley Speed Six “Old Number One”.
De Bentley Speed Six ‘Old Number One’ uit 1929 (chassis LB2332) is een legendarische Bentley-racewagen. De auto won de slopende 24 uur van Le Mans in 1929 (met Woolf Barnato – Tim Birkin) en in 1930 (met Woolf Barnato – Glen Kidston)! Van 1929 tot 1932 werden er vele eerste en tweede plaatsen behaald in de Brooklands 6-uursrace, de Ierse Grand Prix en de Brookland 500 Miles race. In 1932 werd een nieuwe Bentley 8-liter motor gemonteerd voor een hattrick aan overwinningen in de Brooklands 500-mijlsrace. Tragisch genoeg mocht het niet zo zijn, want coureur Clive Dunfee kreeg een zwaar ongeluk. De Bentley verliet het circuit met een snelheid van 204 km/u over de Brooklands-bocht, waarbij de coureur om het leven kwam en de auto zwaar beschadigd raakte. Woolf Barnato, de eigenaar van de auto, liet het chassis repareren en voorzien van een coupé carrosserie voor gebruik op de openbare weg. Barnato gebruikte de auto voor zijn Noord-Amerikaanse huwelijksreis van zo'n 16.000 kilometer. Zeer toepasselijk leidde ‘Old Number One’ in 1948 Woolf Banato's begrafenisstoet. In de periode 1950 - 1990 onderging ‘Old Number One’ verschillende carrosseriewijzigingen, waaronder een Mulliner coupé carrosserie en later een reconstructie van de tweezits racecarrosserie uit 1930. In de jaren 1990 werd de herkomst aangevochten in een beroemde rechtszaak bij het Hooggerechtshof, maar chassis LB2332 (met kenteken MT3464) bleef erkend als ‘Old Number One’. Heden: Behouden door Bentley Motors als een van de kroonjuwelen van hun erfgoedvloot. De originele Bentley Speed Six ‘Old Number One’ wordt tentoongesteld in de Bentley Motors Heritage Collection in Crewe, Engeland.
Technische gegevens
6 cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 4251 cc.
carburateurs: 2 x SU
vermogen: 129 pk. bij 3800 tpm.
topsnelheid: 150 km/u.
versnellingsbak: 4, handbediend
remmen: bekrachtigde mechanische trommelremmen rondom.
Bentley history 1919 - 1931
The famous Bentley make, erected by Mr. W.O. Bentley, existed as a independent firm for only twelve years (1919-1931) before the proud firm was taken over by the Rolls Royce motor company. Those twelve exhilarating Bentley years were filled with racing successes and many important victories. The Bentley name as manufacturer of large, heavy, powerful and rugged sports cars has been imprinted in the human mind since the "roaring" 1920ies.
Bentley motorcars won the famous 24 hours of Le Mans race in the years 1924, 1927, 1928, 1929 and 1930. The years they did not win the long distance reliability race for production cars they finished second or third. Not only successes at Le Mans were counted but also victories in other long distance events like the Brooklands 500 mile race. The racing successes were mainly due to the rugged built of the cars and the meticulous preparation of the cars. In every race they learned and had the cars improved on small but important details (Head lamp covers, mesh gauze on the petrol tank, quick filler caps for engine oil and radiator, driver adjustable brakes.)
3-Litre
The Bentley 3 Litre was W.O. Bentley’s first design. The car was presented in 1919 but the first cars were sold in 1921. The four cylinder cars of rugged construction where in a class of their own for they combined the size and comfort of the big tourers and saloons with the road holding, and speed of the smaller sports- and racing cars. The Bentley was a true owner-driver car for the sporting motorist and connoisseur. The Bentley car could be had in three different types which were designated with three different radiator badges*. Red badge: short chassis speed model, Blue badge: the early short and then long chassis type for bespoke bodywork, Green badge: very rare and used for about eighteen 100 mph. These Green badge car won at Le Mans in 1924 and 1927 (Old Number Seven.) The 3-Litre was built from 1919 until 1929.
*The Bentley radiator and the logo were designed by the genius motoring artist Gordon Crosby. The logo is a ‘badge’ and not a ‘label’ as stated by AFC Hilstead in his book ‘Those Bentley Days’ (published 1953).
6.5 Litre and Speed Six
Then in 1926 the 6.5 Litre and the Speed Six were presented, these six cylinder models were in the eyes of W.O. Bentley the best cars the Bentley firm ever built. The bigger capacity was needed for many a customer had built a bespoke heavy saloon body on their chassis and thus eliminating the sporting element the chassis had to offer. The Speed Six brought Bentley the most racing successes and Le Mans victories. In the year 1929 the Speed Six came home first with Bentley 4.5 Litres second, third and fourth! In 1930 the same Bentley Speed Six 'Old Number one' came home a victor followed by another Speed six in second position!
4.5 Litre
Next came the upgraded four cylinder Bentley 4.5 Litre in the year 1927. The 4.5 Litre featured four valves per cylinder and two spark plugs per cylinder engine. Most of these cars were given open tourer and saloon bodywork and only nine short chassis were built.
4.5 Litre Supercharged (Blower)
The 4.5 Litre Blower was built in the ‘Barnato’ period. Financed by the Hon. Dorothy Paget Tim Birkin successfully experimented at Brooklands with his blower Bentley and even achieved the Brooklands lap record with his Blower Bentley. As Woolf Barnato was now in charge of the Bentley firm, and W.O. now only responsible for the development of the Bentley cars, Birkin convinced Barnato to enter a separate team of Blower Bentleys for the 1930 Le Mans race. This was against W.O. Bentley’s ideas for he was of the opinion that the supercharger would only add trouble to a perfectly good and reliable machine. The 1930 Le Mans race proved W.O. right as none of the blown cars finished and Barnato and Kidston won on a Speed Six model.
The supercharged 4.5 Litre engines were real "gas-guzzlers", the naturally aspirated 4.5 Litre engine used one litre of petrol every 5.6 kilometres, the supercharged engine used one litre for just 3.5 kilometres, a very large petrol tank was fitted additionally.
Another problem was that spark plugs in the supercharged engine wore out very quickly resulting in loss of power. Bentley engineer Nobby Clarke stated one day: "The blower eats spark plugs like a donkey eats hay". Only 55 Bentley 4.5 Litre ‘blower’ cars have been built by the firm of which 26 carried the Van den Plas open tourer bodywork.
8-litre
In 1931 the most impressive Bentley model ever saw the light of day; the 8-Litre. This car can be regarded as a real ‘super car’. Only 100 of these big cars have been built.
4- Litre
Also in 1931 a down scaled 8-Litre was introduced, the 4-Litre. The car was designed to sell more cars to improve the cumbersome financial situation at Bentley’s. The 1929 Wall Street crash affecting the firm immensely. The 4-Litre featured the chassis, transmission and brakes of the 8-litre. The newly constructed 120 bhp ‘Ricardo’ engine proved underpowered for the chassis and as a result the 4-litre never became the success Bentley hoped for. Only 50 chassis were built.
1931 Rolls Royce take over
In 1931 business prospects looked very black and the firm went into receivership. Napier & Son were negotiating with Bentley's receiver to take over the company. Then another interested party arrived at the scene named British Central Equitable Trust. They outbid Napiers in a sealed bid auction. The Trust later was found to be a front for Rolls-Royce Limited. Rolls Royce had cleverly defeated the threat of a firm that could become a very unwelcome competitor.
From 1933 all Bentley cars were based upon their Rolls Royce counterparts and production was then moved from Cricklewood to Derby. Purists tend to name the Rolls Royce produced cars – Rolls Royce Bentley’s. Rolls Royce took good care of the Bentley ‘marque’. Many magnificent automobiles were built with a distinctively different character than the Rolls Royce models.
© Marc Vorgers
