Jaguar 340 (Mk II), 1969
Verberg foto
Bijgewerkt: 17-April-2024 13:01

Jaguar 340 (Mk II), 1969

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Jaguar 340 , jaar 1969. Kleur British Racing Green met een beigeleren interieur en beige tapijt. Deze beeldschone en zeldzame Jaguar 340 verkeert in excellente staat en de auto rijdt voortreffelijk. De Jaguar 340 volgde nagenoeg identieke Jaguar Mk II op in het jaar 1967. De 340 was iets eenvoudiger uitgevoerd met (naar mijn smaak mooiere) smalle bumpers en met weglating van de mistlampen vóór. Ook werden de vrij nutteloze ‘klaptafeltjes’ in de rugleuningen van de voorstoelen weggelaten. De 340 was enkel leverbaar met een 3422 cc zescilinder lijnmotor waar de Mk II ook geleverd werd met een 3781 cc variant. De 340 is een zeldzame verschijning, er werden slechts 2630 exemplaren gebouwd.
Deze Jaguar 340 is een Europees exemplaar, linksgestuurd, voorzien van een km-teller en de gunstigere Europese achteras waardoor een hogere topsnelheid mogelijk is. Deze auto is uitgerust met een Getrag 5-versnellingsbak en met Jaguar XJ-stuurbekrachtiging. De motor is 10.000 km geleden gereviseerd en geschikt voor loodvrije benzine. Het complete interieur is recent vernieuwd inclusief het houten dashboard. De auto is voorzien van een rvs uitlaat, chroom spaakwielen en smalle ‘Coombs spats’ over de achterwielen. De originele brede ‘spats’ worden ook bij de auto geleverd. Een geweldig exemplaar!

ARCHIEF | VERKOCHT

De Jaguar MK I /MKII / 340 serie is de meest karakteristieke Jaguar "Sport-sedan" uit de geschiedenis. Bijna iedereen kent en herkent het model als Jaguar. Ten opzichte van de MK II onderscheiden we de 340 door de smallere bumpers en een front dat wederom de twee ronde ventilatieroosters van de MK I heeft. In tegenstelling tot de MK II was de 340 slechts met de 3.4 liter motor verkrijgbaar, de MK II was er tevens in een 3.8 liter versie.

De Jaguar MK I/ MKII/ 340 was een auto met twee gezichten: Enerzijds een zeer snelle sport-sedan, wat de auto geliefd maakte bij Britse boeven en de politie (waarvan in vele films en televisieseries dan ook gretig gebruik werd gemaakt; denk aan Get Carter –1970-, met Michael Caine, en meer recent inspector Morse). Anderzijds was het een zeer comfortabele, representatieve, zakenauto waarmee de ‘upper-class’ zich graag presenteerde. Snelheid en kracht ontleent de auto aan de beroemde Jaguar XK motor waarmee Jaguar in 1951 en 1953 zelfs Le Mans gewonnen heeft (3.4 liter versie). De XK motor in de 340 heeft een cilinderinhoud van 3442cc. en een vermogen van
210 pk..

De Jaguar 340 leent zich uitstekend voor dagelijks (zakelijk) gebruik en geeft de gelukkige bezitter veel rijplezier en een uitgesproken imago betreffende autokeuze…

Technische gegevens*

Zes cilinder lijnmotor
cilinderinhoud: 3442 cc.
carburateurs: 2 x SU HD6
vermogen: 210 pk. bij 190 pk.
topsnelheid: 198 km/u.
versnellingen: 4, handgeschakeld (overdrive optioneel) / 3, automatisch
gewicht: 1525 kg.

* Bron: The Jaguar File

Jaguar historie

Het merk Jaguar zag voor het eerst het levenslicht in 1945. De fabriek bestond echter al langer en werd in 1922 opgericht door William Lyons en William Walmsley in Blackpool, Engeland, onder de naam Swallow Coachbuilding Co. De fabriek bouwde motorfiets zijspannen en later carrosserieën op basis van Austin Seven chassis. Toen in de jaren dertig de eigen SS (Swallow Sidecar) auto’s werden gebouwd wijzigde men de firmanaam in SS cars Ltd.
De SS cars automobielen waren conventionele saloons en drop head coupé’s zoals deze door vele andere Britse merken werden gebouwd.
Na de tweede wereldoorlog wijzigde men, om begrijpelijke redenen, de firmanaam SS cars Ltd. in Jaguar cars Ltd. En het nu beroemde en geliefde merk Jaguar was geboren.

De vooroorlogse SS modellen werden onder de naam Jaguar nog verkocht tot 1948, in dat jaar kwamen er een saloon, de MK-V, en een sportwagen, de fameuze XK 120 op de markt.
De beeldschone XK 120 met zijn nieuw ontwikkelde XK zescilinder lijnmotor werd een groot succes en is de grondlegger van de faam die het merk verworven heeft en is één van de iconen in de automobielhistorie.

De XK 120 was in staat 120 mijlen per uur te rijden, bijna 200 kilometer per uur, en was daardoor de snelste productie auto in zijn tijd. De XK 120 kostte ook nog eens veel minder dan de concurrerende productiemodellen van Aston Martin en Ferrari.

In 1951 en 1953 won Jaguar de 24 uren van Le Mans met een racer op basis van de XK 120; de Jaguar XK C (C-type) wat het merk op slag onsterfelijk zou maken. De race successen zouden in de volgende jaren worden voortgezet met de Jaguar D-type die met zijn zeer gestroomlijnde koets en schijfremmen de concurrentie voorbleef.

De XK sportwagenserie was een succes en de XK 120 evolueerde naar de XK 140 en vervolgens de XK 150. De XK typen waren beschikbaar als OTS (Open Two Seater - roadster), FHC (Fixed Head Coupé) en als DHC (Drop Head Coupé). DHC uitvoeringen van de XK 120 zijn overigens zeer zeldzaam!
Met de luxe saloons begon het succes pas echt met de introductie van de MK I in 1957 en de MK II in 1959. Deze eigenzinnige, vlot gelijnde sedan was een echte "wolf in schaapskleren". De wagen was voorzien van de krachtige 3.4 liter XK zescilinder motor waardoor de auto een topsnelheid van ca. 200 kilometer per uur had.

In 1960 neemt Jaguar het Britse merk Daimler over en zal vanaf dat ogenblik het merk Daimler gebruiken voor de superluxe, op comfort georiënteerde modellen en Jaguar voor de sportieve automobielen.

In 1961 zag de beroemde Jaguar XK E (E-type) het levenslicht. De E-type was geïnspireerd op de D-type racewagen uit de jaren vijftig en werd in eerste instantie ook ontwikkeld voor de racerij. De E-type is net als de XK een icoon in de automobielhistorie met een bijna onaards fraaie vormgeving en uitmuntende techniek. De E-type verscheen als OTS (roadster), FHC en als FHC 2+2 met een ruimer interieur en een hogere daklijn. 

Tevens werden er enkele speciale "lightweight E-types" gebouwd om de racesuccessen uit het verleden te prolongeren wat echter niet gelukt is want de concurrentie had inmiddels de technische verworvenheden van de D-type overgenomen…

In de productie van luxe saloons kwam naast de MK II een grote MK X op de markt en aansluitend op deze modellen de S-type (geëvolueerde MK II met 420 kenmerken), de 240/340 (iets eenvoudigere MK II versie) en de 420 serie. De MK X in het 420 tijdperk 420 G (grand) gedoopt worden.
In 1968 zag de Jaguar XJ het levenslicht die tot de dag van vandaag, in meervoudig geëvolueerde vorm, op de markt is.
In 1971 verschijnt er een V12 motor in de Jaguar E-type, en later in de Daimler Double six en de Jaguar XJ 12. Op dat ogenblik is het wereldwijd de enige twaalfcilinder motor in serieproductie.

Midden jaren zeventig moet de E-type het veld ruimen en komt er naast de XJ een apart gelijnde 2+2 op de markt; de XJS. Deze auto komt ook beschikbaar als cabriolet; XJS convertible.
Tot zover de klassieke periode. De Jaguar historie vanaf de jaren 1980-1990 wordt in de toekomst ingevuld.

© Marc Vorgers 

Imparts
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)26 442 99 37
Bonnetstraat 33
6718 XN Ede
Nederland