Citroën SM, 1972
Citroën SM, jaar 1972. Kleur bordeauxrood gecombineerd met een bruin lederen interieur en bruin tapijt. Deze prachtige Citroën SM werd nieuw verkocht in de Verenigde Staten van Amerika (VS). In 1990 is de auto in Nederland geïmporteerd. De laatste eigenaar koestert de auto sinds 2003, in dat jaar was de auto al bij ons bekend en in onderhoud. In het verleden is het originele injectiesysteem vervangen voor drie dubbele Weber-carburateurs wat ook een originele optie was. In 2003 besloot de eigenaar om de auto te verbeteren. De motor is voorzien van alle belangrijke upgrades zoals verbeterde kleppen, betere distributiekettinggeleiders en een verbeterde oliepomp. In 2004 is de auto voorzien van nieuwe lak. De originele crèmekleurige lak is vervangen door de prachtige bordeauxrode kleur die nu de auto siert. Ook werd het Amerikaanse front vervangen door het prachtige glazen front in Europese stijl met zwenkbare vérstralers! In de onderhoudshistorie wij terugkijken tot januari 2009, de auto heeft verbeteringen en service ondergaan voor ruim € 21.000 en heeft sindsdien 22.500 kilometer gereden. Deze Citroën SM verkeert in een zeer goede conditie en de auto ziet er prachtig uit. De voorstoelen, en het tapijt in de voetenruimte voorin, tonen sporen van gebruik en leeftijd. De auto is voorzien van de originele Continental Edison radio wat een zeer gewilde optie is. De hydropneumatische vering werkt perfect, de Maserati V6-motor loopt prachtig, de handgeschakelde 5-versnellingsbak schakelt perfect en de hydraulische remmen functioneren uitstekend. Vanwege “haar” indrukwekkende uiterlijk, de sublieme hydropneumatische vering en de krachtige Maserati V6-motor, kreeg de Citroën SM in Frankrijk de bijnaam “Sa Majestée” (Zijne / hare Majesteit). Kijkend naar deze prachtige SM, rijdend in deze SM, en de positieve reacties die de auto oproept ondergaand, bewijst dat deze bijnaam goed gekozen is!
ARCHIEF | VERKOCHT
In 1968 werd Citroën eigenaar van Maserati. Voor beide merken creëerde dat mooie kansen die werden vereeuwigd met prachtige automobielen als de de Citroën SM en de Maserati Khamsin. Citroën was al enige jaren bezig met de ontwikkeling van een hoogstaand sportief GT model boven de DS. In maart 1970 werd de door Robert Opron vormgegeven SM gepresenteerd op de show van Geneve. De automobiel werd zeer goed ontvangen. De SM werd bewonderd om de prachtige vormgeving en de perfecte samenvoeging van comfort en sportiviteit. De combinatie van de hydropneumatische Citroen wielophanging en de krachtige Maserati V6 motor maakte van de SM een rasechte GT voor het comfortabel en snel afleggen van grote afstanden. De SM kende uitstekende rijeigenschappen die werden versterkt door de nieuw ontwikkelde, snelheidsafhankelijke, DIRAVI stuurbekrachtiging. De SM werd zelfs ingezet voor de rallysport, in 1971 won een SM de zware rally van Marokko! De eerste modellen werden uitgerust met een 2.7 liter V6 motor voorzien van carburateurs. Vanaf 1973 werd de SM geleverd met benzine injectie. Tussen 1970 en 1976 werden er 12.920 Citroën SM's gebouwd.
Technische gegevens
Maserati V6 motor (C114-1)
Cilinderinhoud: 2670 cc.
carburateurs: 3 dubbele Weber 42 DCNF
Vermogen: 170 DIN pk. bij 5500 tpm.
Koppel: 230 Nm. bij 4000 tpm.
Topsnelheid: 220 km/u.
Acceleratie 0-100: 8,3 sec.
Remmen: schijfremmen rondom
Aandrijving: voorwielen
Versnellingsbak: 5 versnellingen, handbediend
Gewicht: 1460 kg.