BMW 3200 CS Bertone, 1964
BMW 3200 CS Bertone, jaar 1964. Kleur blauw metallic gecombineerd met een beige stoffen interieur en beige tapijt. Deze prachtige BMW 3200 CS Bertone in ‘barn find’-conditie werd in maart 1964 nieuw verkocht aan de firma Baumgarte in Brackwede, Duitsland. In het jaar 2006 is de auto geëxporteerd naar Nederland waar deze jarenlang in een droge omgeving gestald is geweest. De auto is onlangs uit de opslag gehaald en weer rijdend gemaakt. We hebben ongeveer 5 mijl met de auto gereden en het is ongelooflijk hoe goed hij nog rijdt, schakelt, remt en aanvoelt. De elektrisch bedienbare ramen werken zelfs nog perfect; Duitse kwaliteit uit de jaren 60! Deze BMW 3200 CS kan als ‘survivor’ ‘as-is’ worden gereden met wat extra werk, nieuwe banden en een nieuwe APK. Deze automobiel in ‘barn find’- conditie is een solide en complete basis voor een volledige restauratie naar concours standaarden. Er zijn slechts 603 exemplaren gebouwd van september 1961 tot september 1965, er zijn wereldwijd nog slechts 125 exemplaren bekend. Deze 3200 Cs Bertone toont alle originele details, behalve dat de auto tientallen jaren geleden slecht in blauw metallic is gespoten. Deze BMW 3200 CS Bertone is nieuw geleverd in de kleur fluweel rood (velours rot) gecombineerd met het huidige beige interieur. De auto is af fabriek geleverd met een schuifdak en een topklasse Blaupunkt Köln autoradio met automatische zenderzoekfunctie. De auto wordt compleet geleverd met de originele krik, wielmoersleutel en gereedschapstas. Verder wordt de auto verkocht met een set van vijf zeldzame nieuwe aluminium wieldoppen, een volledige set carrosserierubbers (ook voor de voor- en achterruit), twee nieuwe Bertone emblemen en een set van vier nieuwe afdekdoppen voor de krikgaten. Dit is een unieke kans om een BMW 3200 CS Bertone in solide, complete en rijdende ‘barn find’-conditie te kopen. De auto is geregistreerd in Nederland en kan naar elk land wereldwijd worden geëxporteerd. De auto wordt verkocht ‘as-is’.
ARCHIEF | VERKOCHT
De BMW 3200 CS Bertone werd gepresenteerd op de Frankfurter 'Automobil-Ausstellung' in september 1961. De auto is in productie geweest van september 1961 tot september 1965. Er werden 603 exemplaren gebouwd, waaronder 1 cabrioletversie voor grootaandeelhouder Quandt. Naar schatting zijn er nog ongeveer 125 exemplaren ‘in leven’ (de meeste in Duitsland). De Bertone werd in twee series gebouwd, de eerste tot chassisnummer 76175, vanaf 76176 de tweede serie met de versnellingsbak direct aan de motor gekoppeld en met vloerschakeling. Bij de Frankfurter 'Automobil-Ausstellung' stond de Bertone enigszins in de schaduw van de BMW 1500 'Neue Klasse', die daar ook werd geïntroduceerd en vooral daarna was het maar de vraag waarom BMW het nog aandurfde om een dure V8 Coupé als opvolger van de 503 te introduceren. Het was waarschijnlijk een prestigezaak. De carrosserie werd ontworpen en gebouwd door Bertone in Italië. De carrosserieën werden naar BMW getransporteerd en daar verder geassembleerd. De Bertone was de eerste BMW met de legendarische 'Hofmeister knik' en de daklijn en hard-top raamconstructie zien we terug in de latere BMW E9 Coupés zoals de 2000 CS en de latere 3.0 CS(I) modellen. De Bertone was een zeer dure auto: in Duitsland bedroeg de prijs in 1962 DM 29.850 (die zou kunnen oplopen tot DM 35.000 als alle opties werden toegepast). In de schaarse autotests uit de jaren 1960 werd de BMW 3200 Bertone beoordeeld als een zeer elegante en comfortabele auto met uitzonderlijk goede rijeigenschappen. De auto werd geprezen om zijn krachtige, soepele V8-motor die kon accelereren van 30 km/u tot 200 km /u in de hoogste versnelling.
Technische gegevens*:
V8 motor
cilinder inhoud: 3168 cc
carburateur: 2 dubbele carburateurs
vermogen: 160 pk bij 5600 tpm.
koppel: 245 Nm bij 3600 tpm.
topsnelheid: 200 km/u.
acceleratie 0-100 km/u in 11 sec.
versnellingsbak: 4, handgeschakeld (ZF S4-17)
remmen: schijfremmen voor, trommelremmen achter (bekrachtigd)
gewicht: 1500 kg.
*Bron: ‘Das BMW V8 Buch‘ door Reinhard Lintelmann.