Alfa Romeo 1600 Spider, 1973
Verberg foto
Bijgewerkt: 14-October-2024 12:51

Alfa Romeo 1600 Spider, 1973

Motorgeluid
Geluid rijdend
Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Alfa Romeo 1600 Spider, jaar 1973. Kleur wit (Bianco 008) gecombineerd met een zwartlederen interieur, zwart rubberen tapijt en een zwarte soft-top. Deze prachtige Alfa Romeo Spider (‘Duetto’ opvolger 'Coda Tronca' met de recht afgesneden achterkant) werd in juni 2004 in Nederland geïmporteerd. De eerste en enige Nederlandse eigenaar nam deze heerlijke auto bijna elk jaar mee op vakantie naar Italië. De auto is de afgelopen 15 jaar onderhouden door Classic Job. Deze Alfa Romeo Spider verkeert in goede en zeer originele conditie met normale sporen van gebruik en ouderdom. De Alfa Romeo Spider is een sportieve metgezel, de auto is voorzien van een begeerlijke aluminium 1600 cc viercilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenassen, twee dubbele Weber carburateurs, schijfremmen op alle wielen en een handgeschakelde vijfversnellingsbak! Verder is de auto voorzien van lederen stoelbekleding, een alarmsysteem en een prachtig Nardi stuur met houten rand.

ARCHIEF | VERKOCHT

De Alfa Romeo Spider is de opvolger van de Giulia Spider Veloce (1962-1965) en de Spider Duetto (1966-1968) en is vormgegeven door Pininfarina. De Alfa Romeo Spider verscheen op de markt in 1967 (1750 Veloce uitvoering) en het model zou met verschillende 'facelifts' tot 1994 op de markt blijven! De 'Duetto' opvolger wordt ook wel 'coda tronca'genoemd wegens de scherp afgesneden achterzijde. Dit type werd tot en met 1982 gebouwd. De Spider 'coda tronca' verscheen in twee uitvoeringen (Veloce en Junior) en met verschillende motoriseringen op de markt.
Naast de 1750 (cc) motor werd vanaf 1968 een 1300 uitvoering geleverd en in 1971 kwam er ook een 2000 cc motorisering beschikbaar. In 1972 volgde er een 1600 uitvoering.
Al deze Spider motoren zijn van het 105 (Nord) type, een geavanceerde volledig aluminium viercilinder motor met twee bovenliggende nokkenassen. Het motorvermogen wordt bij de Spider via een vijf versnellingsbak overgebracht naar de achterwielen. Bijzonder is ook dat de Spider vanaf het begin met schijfremmen rondom werd uitgevoerd. Anders dan vele andere tweepersoons roadsters en cabriolets uit deze tijd beschikt de Spider over een zeer handige klapconstructie van de cabrioletkap. De kap is in minder dan 10 seconden te openen en te sluiten. De Spider is, in tegenstelling tot de Britse "roadsters" uit de jaren zestig en zeventig, geen pure sportwagen maar meer een sportieve toer-cabriolet of zo u wilt een open GT; praktisch, ruim, goed handelbaar, comfortabel en snel.

Technische gegevens*

Viercilinder lijnmotor (DOHC)
carburateurs: twee dubbele Weber/ Dell'Orto
cilinderinhoud: 1570 cc.
vermogen: 110 DIN pk. bij 6000 tpm.
koppel: 142 Nm bij 2800 tpm.
topsnelheid: 184 km/u.
versnellingsbak: 5 versnellingen, handbediend
remmen: schijfremmen rondom
gewicht: 1020 kg.

*Bron: All the Alfa Romeos 1910 - 2000

Alfa Romeo historie

Alfa Romeo behoort tot de allergrootste namen in de automobiel historie. "Alfa" (Sociètà Anonima Lombardo Fabbrica Automobili) werd opgericht in 1910. Het bedrijf kreeg de uiteindelijke naam Alfa Romeo in 1915 toen Nicolo Romeo het bedrijf overnam.

Vanaf de jaren twintig bouwde Alfa Romeo sport- race- en toerwagens. De auto’s van alfa Romeo waren stuk voor stuk technische hoogstandjes; technische vindingen werden vaak direct ontwikkeld en in productie genomen. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van dubbele bovenliggende nokkenassen; Alle Alfa Romeo’s vanaf 1929 zijn ermee uitgerust…
Alfa Romeo was in de jaren dertig en het eind van de jaren veertig oppermachtig in de racerij; Alfa Romeo’s wonnen alles wat er te winnen viel zoals Le Mans en de Mille Miglia. Zelfs Enzo Ferrari racete in de jaren dertig voor Alfa Romeo en was zelfs teambaas totdat Alfa Romeo in 1938 de raceactiviteiten staakte. Enzo Ferrari begon in 1940 zijn eigen bedrijf.
Vóór de tweede wereldoorlog bouwde Alfa Romeo vooral zogenaamde "rolling chassis" die door de befaamde Italiaanse carrossiers, zoals Touring en Zagato, van de fraaiste carrosseriën werden voorzien. De basis voor deze creaties veelal de 6C chassis/zes-cilinder motor- combinatie met de volgende motoren; 1750-55 pk. (vanaf 1929), 1900-68 pk. (vanaf 1933), 2300 68-95 pk. (vanaf 1934) 2500 87-110 pk. (vanaf 1939).

Naast de 6C chassis/motorcombinatie werd vanaf 1931 de 8C leverbaar. Deze basis werd vooral gebruikt voor race- en sportwagens. De 8C motor was een achtcilinder in lijn voorzien van een inlaatlucht compressor, "dry-sump" smering en 150 pk. vermogen. Alle vooroorlogse Alfa Romeo’s waren overigens rechts gestuurd.
Eind jaren veertig werd enkel de 6C 2500 nog maar verkocht die al ruim tien jaar in productie was. Juist op tijd realiseerde men zich bij Alfa Romeo dat de markt voor dit type, erg dure, auto’s kleiner werd en men besloot een andere weg in te slaan.
In 1949 zag de Alfa Romeo 1900 het levenslicht; de eerste Alfa Romeo met een zelfdragende carrosserie die geheel in de Alfa fabriek, aan de lopende band, werd gebouwd. De 1900 serie liep door tot 1958. Begin jaren vijftig pakte Alfa Romeo de racerij weer op met vooroorlogse racewagens en won…met Fangio achter het stuur!

Vanaf 1954 kwam de Giulietta serie op de markt en vervolgens in 1962 de Giulia serie, stuk voor stuk series waarin juweeltjes van auto’s voorkwamen met name de Sprint en de Spider uitvoeringen. Al deze auto’s waren voorzien van volledig aluminium motorblokken, bovenliggende nokkenassen en vijf versnellingsbakken.

Alfa Romeo en Mercedes-Benz zijn de automerken met de grootste race historie die zich uitstrekte over de eerste helft van de twintigste eeuw. In de jaren 1990 herinnerde daar helaas weinig meer aan. Aan de racerij werd reeds decennia niet meer deelgenomen en de Alfetta serie als opvolger van de Giulia serie verkocht niet erg best.

Door het Alfasud avontuur, met gebruikmaking van slecht staal voor de carrosserieën, vergooide Alfa Romeo haar faam in de ogen van de consument. De Alfasud roestte, bij wijze van spreken, al in de folder en het heeft Alfa Romeo tien jaar gekost om het zwaar gekreukte imago op te vijzelen. De Alfasud was overigens een zeer fraaie auto met excellente rijeigenschappen en niet te versmaden techniek waarvan er tot 1987 meer dan 1 miljoen werden verkocht.

In de jaren tachtig ging het erg slecht met Alfa Romeo en het bedrijf werd in 1987 overgenomen door Fiat.
Met de komst van de Alfa Romeo typen 33, 75 en 164 heeft men bij Alfa Romeo nog lang strijd gevoerd om kwalitatief op niveau van de concurrentie te komen wat helaas niet gelukt is; hoewel liefhebbers de auto's toch bleven kopen.
Pas de laatste jaren begint Alfa Romeo weer een beetje van haar glans terug te krijgen, de Spider en GTV van de jaren negentig waren een schot in de roos en de 145, 146 en 155 typen waren aanzetten om weer een rol van betekenis te gaan spelen in het middenklasse segment. De daaropvolgende 156, 166 en 147 zetten Alfa Romeo weer echt op de verlanglijst van menig autoliefhebber.

© Marc Vorgers

 

Classic Job
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland