Maserati 3500 GT restoration
Verberg foto
Bijgewerkt: 14-December-2018 09:58

Maserati 3500 GT restoration

Informatie
Model informatie
Merkhistorie

Deze prachtige en indrukwekkende Maserati 3500 GT wordt gerestaureerd en gereviseerd bij Classic Job in opdracht van de eigenaar. De fantastische zescilinder-lijnmotor is al uit de motorruimte getakeld en wordt momenteel gereviseerd. Wordt vervolgd.

De Maserati 3500 GT werd voorgesteld in 1958 en was de eerste in grotere aantallen gebouwde Maserati. De voorganger van de 3500 GT was de Maserati A6 waarmee Maserati als racewagenbouwer "pur sang" ervaring met het bouwen van sportwagens voor straatgebruik had opgedaan. De 3500 GT vormde de basis voor alle Maserati zescilinder modellen die werden gebouwd tot 1970. De 3500 GT werd vormgegeven, en de carrosserie gebouwd, bij Touring. De firma was vermaard om de ultra lichte "Superleggera" carrosserieën die er vervaardigd werden. Ook de 3500 GT was voorzien van een Superleggera carrosserie; op het stalen buizenchassis, waaraan alle mechaniek werd opgehangen, werd een carrosserie geplaatst bestaande uit een licht buizenframe als ondersteuning voor de aluminium carrosserie beplating. Door deze bouwwijze was de 3500 GT relatief licht, de automobiel woog slechts 1150 kg. Het lage gewicht werd gecombineerd met een zeer potente aandrijflijn, een directe doorontwikkeling vanuit de racerij. De motor was een zescilinder in lijn met twee bovenliggende nokkenassen en een cilinderinhoud van 3485 cc. De motor was voorzien van dubbele ontsteking, twee bougies per cilinder en drie dubbele Weber carburateurs. Het motorvermogen kwam uit op 220 DIN pk. bij 5500 tpm. En de topsnelheid bedroeg 220 kilometers per uur. In 1959 werd er ook een Spider model voorgesteld: de Maserati 3500 GT Spider welke werd ontworpen en waarvan de carrosserie werd gebouwd door Vignale. In tegenstelling tot de 3500 GT coupé werd de Spider volledig van staal gemaakt. Ook was de wielbasis tien centimeter ingekort naar 250 cm. In 1961 werden de 3500 GT en Spider voorzien van een Lucas injectie systeem waardoor het motorvermogen toenam tot 235 DIN pk. bij 5500 tpm. Vanaf dat ogenblik werd de typebenaming 3500 GTI. Doordat er tevens standaard een vijfversnellingsbak werd gemonteerd nam de topsnelheid toe tot een zeer hoge 235 kilometers per uur. De Maserati 3500 coupé en Spider werden gebouwd tot en met 1964. 

Technische gegevens

6 cilinder lijnmotor
carburateurs: 3x dubbele Weber 42 mm.
cilinderinhoud: 3485 cc.
vermogen: 220 pk. (235 GTI) bij 5500 tpm.
topsnelheid: 220 km/u. (235 km/h. GTI)
versnellingsbak: 4, handgeschakeld (5-bak GTI))
gewicht: 1150 kg.

Classic Job
Contact
Adres
Routekaart
Telefoon: +31 (0)529 481 385
De Vesting 24
7722 GA Dalfsen
Nederland
Fotoreportage