Citroën Rosalie 'SPIDO' 15AL 1932/33 Recreation
Voor een Nederlandse klant gaat Classic Job een replica bouwen van de legendarische 1932/33 Citroën Rosalie 'SPIDO' recordauto! Net als de originele Rosalie 'SPIDO' wordt de recreatie gebouwd op een Citroën 15CV chassis met een 2722 cc zescilinder motor. De aluminium carrosserie zal worden nagemaakt met behulp van historische foto's en andere bronnen.
Wordt vervolgd.
Over de originele Spidoléïne Oils Citroën Rosalie ‘SPIDO’ recordauto.
De bijzonder gestroomlijnde carrosserie werd gemaakt door Clément Kelsch, een gerenommeerde Franse carrosseriebouwer met werkplaatsen in Levallois-Perret. Het bedrijf was verantwoordelijk voor speciale carrosserieën van verschillende 24 uur van Le Mans-raceauto's in de jaren 1920. De speciale aerodynamische carrosserie verbeterde de topsnelheid van Rosalie ‘SPIDO’ met 25 km/u ten opzichte van de standaard Rosalie carrosserie. Wereldsnelheidsrecords in klasse D voor auto's met 2 tot 3 liter motoren zouden worden gevestigd voor de fabrikant van Spidoléïne-oliën, vandaar de bijnaam 'SPIDO'.
In 1933 vestigde de auto vele records op het circuit van Linas-Montlhery. Op 21 maart legde de auto 2.877 km af, de volgende dag brak hij drie records: gemiddelde snelheden boven de 4.000 km, 5.000 km en 3.000 mijl. Op de derde dag sneuvelden drie nieuwe records: 4.000 mijl, 5.000 mijl, gemiddelde snelheid over 72 uur. Op 29 maart kreeg de auto een ongeval veroorzaakt door een aanrijding met een andere auto. Ondanks de recordpoging was de baan niet afgesloten voor het publiek. Een onhandige coureur verliet de baan zonder de Rosalie 'SPIDO' met 120km/u op hem af te zien komen… de ‘SPIDO’ week uit, rolde twee keer over de kop en viel achter de Monthléry-kombaan. De coureur stapte met grote schrik uit de auto maar bleef gelukkig ongedeerd. De recordpoging werd onderbroken na het breken van 16 internationale records.
De Rosalie ‘SPIDO’ werd herbouwd door Clément Kelsch en dook weer op als ‘SPIDO 2’ met een lagere daklijn. In april en juni liep 'SPIDO 2' drie en zes dagen om records te heroveren die werden ingenomen door een andere Rosalie (Rosalie V) die voor het concurrerende oliebedrijf Yacco reed. De records werden op 14 juni met succes behaald. Na meer dan zes dagen rijden werd het 20.000 km lange afstandsrecord behaald met een gemiddelde snelheid van 131,926 km/u en ondertussen werden er 15 nieuwe internationale records gezet. Na alle doelen te hebben bereikt, verdween de recordauto...